گروهی که می‌تواند طرحی نو در اندازد

ایران، ترکیه و مالزی در دل گروه جدیدی در دنیای اسلام

۰۷ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هر یک از سران در این سخنرانی با در نظر گرفتن ایالات متحده آمریکا انتقادهایی را مطرح کردند. این نشست به میزبانی بنیاد رهبری پردانا و به منظور تجلیل از ماهاتیر محمد برگزار شده بود.
ایران، ترکیه و مالزی در دل گروه جدیدی در دنیای اسلام

نویسنده: مایومی موری

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیش از سفر به ژاپن در اجلاسی بین المللی در مالزی شرکت کرد. این اجلاس به منظور بحث و بررسی در خصوص مسائلی که جهان اسلام با آن رو به رو است، در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد. گذشته از رئیس جمهوری ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، در این اجلاس سخنرانی کردند. هر یک از سران در این سخنرانی با در نظر گرفتن ایالات متحده آمریکا انتقادهایی را مطرح کردند. این نشست به میزبانی بنیاد رهبری پردانا و به منظور تجلیل از ماهاتیر محمد برگزار شده بود.

ماهاتیر محمد، پیش از اجلاس در پیامی ویدئویی در خصوص هدف از برگزاری این اجلاس گفت: « مسلمانان از اینکه از آنان به عنوان تروریست یاد می شود، ترس و نگرانی دارند. بنابراین برای حل و فصل این مسائل به چنین نشست هایی نیاز داریم.» 

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز اظهار داشت: «به لطف تحریم های آمریکا ما توانستیم در صنایع گاز و نفت خام روی پای خودمان بایستیم و هم اکنون می توانیم کمپرسور و توربین های بخار را به شکل مستقل تولید کنیم.»  ایران بر اثر تحریم های اقتصادی آمریکا از جمله تحریم صادرات نفت در وضعیت سخت اقتصادی قرار گرفته، ولی با این حال روحیه مصمم و مبارزه جوی خود را از دست نداده است. روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری سرزمین های اسلامی برای جلوگیری از مداخله کشورهای خارجی که در راس آن آمریکا قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است، همچنین اظهار داشت: «ما آمادگی همکاری آموزش دانشمندان جوان را داریم. ایران در این زمینه به نتایج پر باری رسیده است.» 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در خصوص رشد «یگان های مدافع خلق» (کردهای مسلح سوری) با اشاره به اینکه: «امپریالیست ها از سازمان های تروریستی حمایت و پناهجو تولید می کنند»‌ از کشورهای ابر قدرت انتقاد کرد. 

از سوی دیگر ماهاتیر محمد اظهار داشت: «باید با مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی مقابله کنیم.» 
شیخ محمد بن تمیم، امیر قطر نیز همانند حسن روحانی و رجب طیب اردوغان درباره تحریم های دولت ترامپ علیه ایران رویکرد منفی نشان داد. بنابراین به همین جهت تصور می شود که این نشست به منظور مهار آمریکا برگزار شده بود. یک کارشناس امور مالی مالزیایی در خصوص انتظارات از این نشست اظهار داشت: «مالزی از لحاظ مالی در صدر کشورهای اسلامی است. با برگزاری این اجلاس فکر می کنم همکاری کشورهای مختلف پیرامون اقتصاد اسلامی پیشرفت کند.»‌ 

از سوی دیگر، مدیر پژوهشکده دانشگاه ملی سنگاپور درباره این که ماهاتیر محمد به شکل مستقل این نشست را برگزار کرده است، گفت: «این کنفرانس که با هدف جلب رهبران جهان برگزار شد، فقط کاربرد داخلی دارد و نمی توانیم نتایج واقعی از آن انتظار داشته باشیم.» 

در همین حال وزارت امور خارجه مالزی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «هیچ کس نمی داند که این اجلاس برای چه چیزی برگزار شده است.»

منبع: آساهی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نشست کوآلالامپور ایران و مالزی ایران و ترکیه ایران و قطر ترکیه مالزی قطر ایران کشورهای اسلامی


( ۷ )

نظر شما :

غضنفر ۰۷ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۳
دنیای اسلام اینقدر درگیر مشکلات داخلی خودش هست که این جور اتحادها فقط برای عکس و نمایش خوبه. خودشون هم می دونن. بقیش حرفه