هجدهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

شاید روسیه بتواند میان ایران و ترامپ میانجیگری کند

۰۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۶۳۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
شاید روسیه از ایران بخواهد کمی در توافق هسته ای نرمش نشان دهد مثلا در زمینه غنی سازی اورانیوم یا طولانی کردن مدت زمان جلوگیری ایران در از سرگیری فعالیت های هسته ای اش از ۱۰ به ۱۵ یا ۲۰ یا ۳۰ سال موافقت کند. اگر ایران این تقاضا را بپذیرد، ترامپ توافق با ایران را می پذیرد برای این که آن را پیروزی برای خود در برابر اوبامایی می داند که منافع امریکا را اولویت قرار داد و از متحدان امریکا گذشت و با ایران شد.
شاید روسیه بتواند میان ایران و ترامپ میانجیگری کند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هجدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از مسئول امریکایی سابق که سال های طولانی در فرایند صلح در اداره های گوناگون داخلی امریکا فعال بود و مسئول تعامل با طرف های منطقه ای موسوم به کشورهای «معتدل» بود و الآن پژوهشگری زبردست است و در دادن نظراتش به مسئولینی که از او نظر می خواهند، خساست به خرج نمی دهد، پرسیدم: نظرت درباره ایران چیست؟ 

جواب داد: «ایران در وضعیت سختی به سر می برد. تحریم های امریکا که در گذشته بودند بازگشته اند و تحریم های جدیدی اعمال شده اند که تاثیرشان بیشتر از آن چیزی است که انتظار می رفت. چه تحریم های مرتبط با نفت چه تحریم های مربوط به تعاملات بین المللی با آن، به ویژه نسبت به کشورهایی که توافق هسته ای را با آن امضا کرده بودند. شرکت های بزرگ اروپایی از دولت هایشان نمی خواهند با ایران کار کنند یا به خواسته دولت هایشان برای ادامه تعامل با ایران توجه نمی کنند از ترس این که مورد تحریم امریکا قرار نگیرند. در این صورت ایران چه می تواند بکند، به خصوص اگر ترامپ برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود؟» 

نظر دادم: «من فکر می کنم که ایران خود را بازسازی کرد تا بتواند تا سال 2020 سخت مقاومت کند، به عبارت دیگر روی این حساب کرده که دموکرات ها جای ترامپ را در کاخ سفید بگیرند. چنین چیزی را پیروزی خود می داند و به اتحادیه اروپا اجازه می دهد که برای گفت وگو یا مذاکره مجدد میان آن با امریکا کار کند. اما اگر روی این حساب خود باخت وضعیتش سخت خواهد بود. آن گاه چه خواهد کرد؟ آیا به سمت جنگ می رود؟ آیا فقط به اسرائیل حمله خواهد کرد یا امریکا را هم هدف قرار خواهد داد؟»

گفت: «با تو موافقم. در آن صورت وضعیتش خیلی سخت خواهد بود. به هر حال شاید در آن صورت روسیه از راه برسد، روسیه ای که روی شخصیت ترامپ خیلی مطالعه کرده، حق با توست، شاید در آن صورت روسیه از ایران بخواهد کمی در توافق هسته ای نرمش نشان دهد مثلا در زمینه غنی سازی اورانیوم یا طولانی کردن مدت زمان جلوگیری ایران در از سرگیری فعالیت های هسته ای اش از 10 به 15 یا 20 یا 30 سال موافقت کند. اگر ایران این تقاضا را بپذیرد، ترامپ توافق با ایران را می پذیرد برای این که آن را پیروزی برای خود در برابر اوبامایی می داند که منافع امریکا را اولویت قرار داد و از متحدان امریکا گذشت و با ایران شد. تو می دانی یکی از اهداف دائمی اش حمله به اوباما و دستاوردها و مصداق کارهایش و تصویر مثبت اوست و این که وانمود کند او دلیل اصلی مشکلات امریکاست.»

بعد پرسید: «از لبنان چه خبر، آیا درست است که سید حسن نصرالله حرف اصلی و اساسی را در آنجا می زند؟»

با تشریح اوضاعی که تایید می کرد چنین است جواب او را دادم و تاکید کردم که نظر او ترکیب بندی قدرت در لبنان را تعیین می کند و تشریح کردم که چگونه از زمان استقلال لبنان تا کنون چنین وضعیتی به وجود آمده است. 

بعد دوباره به موضوع اسرائیل برگشتم و پرسیدم آیا واقعا نتانیاهو تلاش می کند قانونی را در کنست به تصویب برساند تا از او در برابر پیگرد قضایی در دوران تصدی نخست وزیری محافظت کند؟ 

جواب داد: «خیلی ها این حرف را می زنند، اما شاید راه حلی بیابند که جلوی این فضاحت را بگیرد. راه حل این است که قانونی وجود داشته باشد تا به هر نماینده ای در طول دوران نمایندگی اش مصونیت بدهد. نخست وزیر نماینده است و ممکن است از حق مصونیت نمایندگی استفاده کند. مگر این که خودش مصونیت خود را لغو کند.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا دونالد ترامپ


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۴
جهت توافق باامریکا دو مشکل اساسی در حال حاضر وجود دارد. الف- ناپایداری دولت فعلی امریکا که وزیر امورخارجه اش در حال استعفا است ورئیس جمهور ان در حال استیضاح ورئیس جمهور ومجالس ان در حال انتخاب مجدد در حدود یکسال اینده.در این انتخابات علاوه بر رئیس جمهورترکیب مجلس نمایندگان و سنا نیز ممکن است با نظر مردم امریکاتغییر اساسی داشته باشند. لذا وقت لازم برای مذاکره با تیم موجود موجود نمیباشد.مگر انکه سریعا موافقت هائی با میانجیگری وبدون مذاکرات طولانی صورت گیرد .ب- مشخص نمی باشد که موافقت صورت گرفته مانند موافقت قبلی مورد موافقت تیم جدید منتخبین قبل وبعد از انتخابات قرار گیرد.تعهدات امریکا پایداری خود را متاسفانه از دست داده است.ایران مطمئنا گام چهارم را برمیداردوخود را برای گام پنجم که در زمان انتخابات است اماده میکند. ایران احتمالا اماده سازی بیشتر اراک و ازدیاد تعداد سانتیرفیوژهای پیشرفته در دو واحد تغلیظ بدون افزایش غلظت غنی سازی و کاهش بازرسی ها با توجه به انچه توسط بازرسی گذشته گذشت را درفازچهارم احتمالامطرح میکند.ومنتظر فاز پنجم خواهد ماند.ایران با بخشی از سیاست مداران مقبول مردم امریکا مشکلی ندارد که برجام موردتایید انها است .این گروه جناب پرزیدنت ترامپ است که با ایران وجهان مشکل دارد غیر از جناب نتان یاهو که تشت رسوائی داخلی او از بام افتاده است.