همراه با اختلافات تجاری در پس زمینه، ترامپ و آبه دیپلماسی گلف و سومو را جلو می‌برند

۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸ کد : ۱۹۸۳۶۹۹ سرخط اخبار

رئیس‌جمهوری آمریکا دومین روز از سفرش به ژاپن را امروز (یکشنبه) با بازی گلف در کنار شینزو آبه آغاز کرد که در واقع ورود به دیپلماسی شخصی با هدف هموارسازی بحث‌های سخت در مورد اختلافات تجاری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که لباس قرمز رنگی پوشیده بود و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که کت آبی‌ و شلوار سفیدرنگ به تن داشت، پیش از شروع بازی گلف به روی خبرنگاران لبخند زدند. دفتر آبه بعدا تصویری از "سلفی" این مقام‌ها منتشر کرد. نخست‌وزیر در این پیام ابراز امیدواری کرد تا ائتلاف ژاپن-آمریکا "حتی خلل‌ناپذیرتر از این" شود.

گرچه هدف از سفر رسمی ترامپ به ژاپن که با دعوت توکیو انجام شد، نمایش قدرت روابط ژاپن – آمریکا بوده است اما تنش‌ها روی مسائلی نظیر تجارت موجب شده است تا اندکی تردید به وجود آید. ترامپ از مازاد تجاری ژاپن ناراضی است و قصد دارد تعرفه سنگینی برای خودروهای صادراتی ژاپن اعمال کند و این در صورتی است که واشنگتن – توکیو به یک توافق تجاری دوجانبه دست پیدا نکنند. ایالات متحده و چین وارد جنگ تجاری هزینه‌بری شده‌اند که بازارهای مالی جهان را به لرزه درآورده است.

دونالد ترامپ گرچه شنبه شب در جمع رهبران تجاری ژاپن به "برتری" تجاری توکیو تاخت اما در عین حال گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است. او گفت: امید داریم که با این توافق عدم تعادل تجاری حل شود، موانع صادرات ایالات متحده از بین برود و انصاف و عمل متقابل در روابطمان تضمین شود. و ما در حال نزدیک شدن به چنین روابطی هستیم. همین هفته پیش، صادرکنندگان گوشت آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۰ به بازار ژاپن دسترسی پیدا کردند. قدردان حمایت شما از این تلاش‌ها هستیم و امیدواریم به‌زودی خبرهای این چنینی بیشتری بشنویم و خبرهای بسیار بسیار بزرگتری در چند ماه آتی.

شبکه خبری فاکس نیوز امروز گزارش داد، ترامپ قصد دارد تا اتمام انتخابات پارلمانی ماه ژوئیه ژاپن منتظر بماند و بعد یک توافق تجاری را پیش بکشد و مقام‌های آمریکایی امید چندانی ندارند که این سفر ترامپ دستاورد چندانی به همراه داشته باشد.  

همچنین انتظار می‌رود دونالد ترامپ و شینزو آبه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را هم به بحث بگذارند. ترامپ امروز در پیامی توییتری تاکید کرد از بابت پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی نگرانی ندارد و اطمینان دارد که کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی به وعده‌هایش عمل می‌کند.

ترامپ و رئیس دولت ژاپن پس از بازی گلف، در یک مسابقه کشتی سومو شرکت می‌کنند. ترامپ ماه گذشته در جریان سفر آبه به واشنگتن درباره این ورزش ملی ژاپن گفت: به نظرم فوق‌العاده است. قصد داریم جایزه برنده این مسابقه را بدهیم.  

به گفته یک مقام کاخ سفید، این جایزه که ۶۰ تا ۷۰ پوند وزن دارد و تکمیل شده است، به "کاپ رئیس‌جمهوری" نامگذاری شده است. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که قصد دارد در چنین مراسمی حاضر باشد و اولین رئیس‌جمهوری است که قصد دارد جایزه بدهد. او در آخرین روز مسابقات ۱۵ روزه حاضر خواهد بود.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا ژاپن شینزو آبه دونالد ترامپ


نظر شما :