کره ای ها به دنیای جدید سیاسی فکر می کنند

نسل جدید رهبران سیاسی کره جنوبی

۰۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۱ کد : ۱۹۸۱۲۴۸ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور می نویسد: بررسی ها نشان می دهد که  چهره های مطرح  در فضای سیاسی کره جنوبی دارای گرایش های متفاوف با دیدگاه های سنتی گذشته هستند. حتی آنان که در اردوگاه محافظه کاران قرار دارند  تلاش می کنند مبنای مترقی تری از مطالبات مردم با توجه به تحولات بین المللی ارائه دهند. درواقع این افراد بیشتر بر توسعه حقوق بشر، حقوق زنان، محیط زیست، رشد اقتصاد دیجیتالی، از بین بردن فساد، شفافیت و همزیستی مسالمت آمیز مدرن در سیاست خارجی و به نوعی فاصله گرفتن نرم و مدبرانه از وابستگی های سیاسی و امنیتی به قدرت های بزرگ به دلیل بهتر شدن شرایط اقتصادی و رفع تنش ها در شبه جزیره را دنبال می کنند.
نسل جدید رهبران سیاسی کره جنوبی

نویسنده: مرتضی سلطان پور ابیانه، کارشناس مسائل شبه جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: برای اینکه بتوان نقشه راه و مسیر توسعه هر کشوری را  بررسی کرد، باید دید گاه های رهبران و نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه را شناخت. از همین طریق می توان آینده آن کشور را ترسیم کرد. نظرسنجی های متعدد و نیز انجام تحقیقات وسیع توسط رسانه های کره جنوبی در خصوص میزان محبوبیت شخصیتهای کنونی کره جنوبی نشان می دهد در حال حاضر تقربیا 27 نفر از شخصیتهای این کشور که میانگین سنی آنان از 53 تا 67 سال است در میان اقشار مختلف مردم این کشور به عنوان رهبران آینده کره در حوزه های مختلف مطرح هستند. 

بررسی ها نشان می دهد که  چهره های مطرح  در فضای سیاسی کره جنوبی دارای گرایش های متفاوف با دیدگاه های سنتی گذشته هستند. حتی آنان که در اردوگاه محافظه کاران قرار دارند  تلاش می کنند مبنای مترقی تری از مطالبات مردم با توجه به تحولات بین المللی ارائه دهند. درواقع این افراد بیشتر بر توسعه حقوق بشر، حقوق زنان، محیط زیست، رشد اقتصاد دیجیتالی، از بین بردن فساد، شفافیت و همزیستی مسالمت آمیز مدرن در سیاست خارجی و به نوعی فاصله گرفتن نرم و مدبرانه از وابستگی های سیاسی و امنیتی به قدرت های بزرگ به دلیل بهتر شدن شرایط اقتصادی و رفع تنش ها در شبه جزیره را دنبال می کنند. اگرچه کمتر آن را بیان می کنند. به عبارت دیگر بعضی از  این افراد خط سومی را باصدا و بی صدا در محافل سیاسی این کشور پیگیری می کنند و معتقدند سیاستمداران سابق و سنتی این کشور باید صحنه سیاسی کشور را ترک کنند تا کسانی که در دهه پنجاه و یا شصت هستند بتوانند با توجه به تحولات داخلی و بین المللی  سیاستهای جدیدی را اجرا کنند. 

اگر بخواهیم چند شخصیت مهم سیاسی این کشور را که در چند سال اخیر در سپهر سیاسی کره جنوبی خود نمایی کرده اند معرفی کنیم می توانیم بگوییم، از میان این افراد نام آقای آن هه چانگ، فرماندار ایالت چون چانگ جنوبی بسیار برجسته است. این سیاستمدار کره جنوبی در انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در دوره قبل با اختلاف کمی از مون جه این شکست خورد. او دو دوره  از سال 2010 به عنوان استاندار چون جونگ جنوبی از طرف مردم انتخاب شد و در طول مسئولیت خود در این استان توانست تا حدود زیادی رضایت افکار عمومی را جلب کند. او یکی از مردان نو موهیونگ، رییس جمهور فقید کره جنوبی است. از ویژگی های او احترام به دیدگاه های نسل جوان است و اخیرا اعلام کرده بعد از دو انتخاب از طرف مردم برای فرمانداری ایالت چون جونگ جنوبی دیگر برای این پست کاندیدا نخواهد شد. همین موضع گیری نشان از عزم جدی او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد دارد. 

دومین شخصیت سیاسی دیگری که در دنیای  سیاسی این کشور در چند سال اخیر مستقلا خودنمایی کرده است، آقای آن چول سو، نماینده کنونی مجلس کره و کاندیدای دوره قبل ریاست جمهوری این کشور است. آن چول سو، نماینده فعلی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز به طور مستقل تلاش کرد، اما موفق نشد. او چند سالی است توانسته در شهرهای بزرگ مانند سئول محبوبیتی را کسب کند. در واقع او نماینده طیفِ طبقه کارآفرینان آی تی، در کره جنوبی است که در این کارزار انتخاباتی در یک رقابت نزدیک با کاندیدای دموکراتها حرکت می کند. آقای آن چول سو در خصوص مسائل خارجی و داخلی بیشتر به قوانین بین المللی پایبندی نشان داده و در واقع نماینده خط سوم سیاسی مستقل از دو حزب حاکم کره جنوبی است. ضمن اینکه هنوز برای حرکت مستقلانه وی فضا آن چنان مهیا نیست و باید در چارچوب ائتلاف حزبی حرکت کند. 

سومین شخصیت سیاسی این کشور که مورد توجه نسل جدید کره جنوبی است، آقای نام گیون پیل، استاندار استان گیونگ گی است. رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس کره جنوبی و نماینده چند دوره مجلس این کشور با داشتن سن کم توانسته است از درون حزب محافطه کار کره جنوبی بعد از جدا شدن از حزب به دلیل اختلاف با دیدگاه های خانم پارک، رئیس جمهوری سابق، خود را در موقعیت خوبی قرار دهد. از طرف دیگر، چون استان گیونگ کی کره جنوبی در مجاورت شهر سئول قرار دارد و همواره به طور سنتی پایگاه حزب محافظه کاران این کشور بوده، و دارای اهمیت فراوانی به لحاظ سیاسی و امنیتی برای این کشور است، او توانسته با ارائه دیدگاهی مترقی در انتخابات استانداران  کره در سال 2014 بر رقیب خود پیروز شود و با طرح ایجاد اشتغال برای جوانان و اجرایی کردن قول خود در چهار سال گذشته، خود را چهره ای موفق نزد افکار عمومی کره جنوبی معرفی کند و بسیاری از محافل سیاسی او را نیز یکی از رهبران سیاسی آینده کره جنوبی مطرح به حساب می آورند.

علاوه بر سه شخصیت مهمی که به آنان اشاره شد، در این کشور سیاستمداران دیگری نیز در حوزه  سیاسی نامشان به عنوان رهبران آینده سیاسی کره مطرح است که می توان از  شهردار سابق سئول اقای اوسه هونگ، ون هی ریونگ، استاندار چه جو و چند نماینده برجسته این کشور از جمله یو سونگ مین  نام برد.

کلید واژه ها: کره جنوبی


( ۲ )

نظر شما :