روحانی: با تحریم ایران خیلی‌ها در امان نخواهند ماند/ از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم به پل‌ها احترام بگذارد

۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۸۰۵۱۳ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است، تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی برای ایجاد فشار در یک کشور و ایجاد رعب و ترس در کشورهای دیگر برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در کشور هدف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست روسای مجالس۶ کشور با محوریت چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای عنوان کرد: روسای محترم مجالس حاضر در جلسه، عالیجنابان خانم ها آقایان، مایه خرسندی است که در کنفرانس روسای مجالس ۶ کشور افغانستان، چین، ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه حضور می‌یابیم. لازم می‌دانم از رئیس مجلس پاکستان به دلیل دوران مسئولیت یکساله خودشان برای این کنفرانس و تعهداتشان برای کمک به این روند تشکر کنم و به ریاست مجلس آقای لاریجانی تبریک می‌گویم که از هم اکنون ریاست این کنفرانس را بر عهده گرفتند.

وی افزود: جهان امرز شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای علاوه بر بحران‌های  اقتصادی، توسعه‌نیافتگی، فقر و گرسنگی یکجانبه‌گرایی افراطی‌گرایی و تروریسم است. در این فرصت چند چالش مهم بشری را به عرض شما می‌رسانم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم از بدو تاسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده و از این بابت متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است. اقدامات تروریستی از جمله شهادت ۷۲ تن از سیاست‌مداران در یک بمبگذاری سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس‌جمهور و نخست وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در همان سال و شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند، شهادت دانشمندان هسته‌ای و حمله تروریستی داعش سال قبل به مجلس و حادثه اخیر اهواز و حادثه چابهار از این دست حوادث هستند.

وی ادامه داد: این حوادث کوچکترین خللی در عزم و اراده و ملت ایران برای مبارزه بی‌امان با اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد. امروز امنیت ابعاد گستره‌تری نسبت به قبل دارد. امنیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته است و اخلال در هر یک می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود.

روحانی خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است، تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی برای ایجاد فشار در یک کشور و ایجاد رعب و ترس در کشورهای دیگر برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در کشور هدف است.

رییس‌جمهور ادامه داد: خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و شرکای آن بی‌تردید نمونه بارز  تروریسم اقتصادی است. منطقه ما امروز در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است؛ در مقطعی که تروریست‌ها و خشونت‌طلبان به دنبال راه‌اندازی گردابی از خشونت، فقر، تحریم، ترور و کودتا هستند. از پاکستان تا ایران، از افغانستان تا ترکیه و از چین تا روسیه؛ آنها نمی‌خواهند ما دور هم جمع شویم و گفت‌و‌گو کنیم و کنار هم همدل و همزبان باشیم؛ اما باید بدانند این اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم. البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسئولیت خود را به یاد داشته باشیم. موفقیت ما نیازمند اراده مستمر در کشف سرچشمه‌های تباهی و پوشش دسته جمعی در خشکاندن این ریشه‌ها است. فقر و نابرابری از ریشه‌های خشونت و تروریست در این منطقه است.

وی افزود: در فضای توسعه‌نایافتگی بزه، پولشویی و تروریسم به یکدیگر ملحق می‌شوند و امنیت جوامع را نابود می‌کنند. صدای مردم منطقه شنیده می‌شود که می‌گویند جنگ، خونریزی، بی‌خانمانی، فقر، گرسنگی، نفرت، کینه، عقب‌ماندگی، تحریم و تحقیر کافی است. زنان و دختران دیگر تحمل بردگی و محرومیت از تحصیل و اشتغال را ندارند. کودکان از برهنگی و گرسنگی خسته شده‌اند؛ شهرها و روستاها دیگر سوختن و انفجار را بر نمی‌تابند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد جوامع رشد طبیعی داشته باشند و راه حل‌های مرسوم را بیایند. مداخله‌گران با پاشیدن بذر اختلاف، نفرت و خشونت را درو خواهند کرد. باید بیندیشیم و آنهایی که آگاهانه میلیاردها دلار برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری‌ها صرف می‌کنند را متوقف کنیم. باید در برابر مداخله‌گران بایستیم. امروز هماهنگی و همکاری است که امنیت می‌آفریند؛ برای مقابله با خطرات مشترک باید نگرش تازه در خصوص مرز و قلمرو در پیش بگیریم که با تصمیم عادلانه مسئولیت سازگار باشد.  

روحانی گفت: اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم؛ اگر بخواهیم تروریسم را شکست بدهیم باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و از حکمرانی یکدیگر دفاع کنیم. در این جا گرد هم آمدیم تا یادآور شویم ملت‌ها و دولت‌های ما در پیوند هستند. ما از تاریخی کهن با هم بودیم؛ سرزمین‌های ما در داد و ستد سرزنده و پویا تمدن مشترک آفریدند؛ تمدنی از چین بزرگ تا آناتولی؛ از روسیه تا فلات ایران که رسالتی سترگ را به دوش کشیدند. ما فرزندان تمدن‌های بزرگی هستیم که ما را به دفاع از خود فرا می‌خوانند.

رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: ما در معرض یورشی همه جانبه هستیم که نه تنها هویت ما را تهدید می‌کند بلکه مصمم است پیوندهای دیر پای ما را از هم بگسلد. کشوری که جنگی تجاری را با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند، روسیه را تهدید می‌کند و ایران را تحریم می‌کند اولین کشوری است که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست.

وی افزود: وقتی تجارت چین را در تنگنا قرار می‌دهند همه ما متضرر می‌شویم، وقتی به پاکستان طعنه می‌زنند، تحقیر افغانستان خوار کردن همه ما است و هرگاه روسیه را تهدید کنند ما هم امنیت خود را در مخاطره می‌بینیم.  وقتی ایران را تحریم می‌کنند همه ما را از تجارت پرسود و آزاد تحریم کرده‌اند.

روحانی گفت: ما اینجا هستیم تا بگوییم بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم. مهمانان عزیز من می‌خواهم از تلاش ایران بگویم؛ ایران به حکم رسالت خود سد بزرگی در برابر سوداگران خشونت بوده است و بهای سنگین ایستادگی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جان پرداختند. ما سالانه 800 ملیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر و برای امنیت و سلامت اروپا و آسیا  صرف می‌کنیم. برای لحظه‌ای تصور کنید اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای پیش می‌آید. ما در مبارزه با تررویسم هم صدها نفر از نیروهای خود را فدا نمودیم و سالانه میلیون‌ها دلار هزینه کردیم. بدون این فداکاری‌ها این منطقه شاهد حضور و قدرت‌گیری خلافت وحشی داعش بود.

وی ادامه داد: دستاورد این اهتمام امنیت جان انسان‌ها فارغ از قومیت و مذهب در سراسر جهان است.  ما از غربی‌ها توقع نداریم سهم خود را برای این امنیت بپردازند اما بدانند با تحریم ایران به توانایی ما در مبارزه با مواد مخدر و ترویسم آسیب می‌زنند. به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در خواستگاه آنها ضربه‌ای ببیند شما نخواهید توانست از آوار مواد مخدر به سلامت خارج شوید. با تحریم ایران خیلی‌ها در امان نخواهند ماند. آنها که حرف مارا قبول ندارند به نقشه جغرافیا نگاهی بیندازند.

رئیس‌جمهور افزود: پیروزی‌های گذشته ما بر جنایت و ترور به معنای تضمین پیروزی‌های آینده نیست و این کارزار دائمی است که همه باید احساس مسئولیت کنند. رویارویی با معضلات با سرشت فرامرزی نیازمند راه حل های فرامرزی خواهند بود. ما باید بدانیم غالب تحریم‌ها همین سرشت را دارند. برای همین هم کشور من بر منطقه قوی‌تر تاکید دارد که رها از سلطه متکی بر نیروی جمعی خود باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این ملت‌ها هستند که در مناطق مختلف جهان آرزوی مشترک خود را پی‌خواهند گرفت. همه ما برای منطقه قوی‌تر باید بکوشیم و پیوندهای  خود را تقویت کنیم. ایجاد شبکه  چندجانبه‌گرایی را در دیپلماسی تعقیب کنیم و مشارکت در روند صلح‌سازی منطقه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید ضمن حفظ قدرت دفاعی، نظامی‌گری در منطقه را تقلیل دهیم، گفت: زیر ساخت انتقال انرژی و اطلاعات از دیگر هم‌کاری هایی است که باید دنبال کنیم و از تجارت کالا و خدمات به خصوص با همسایگان حمایت کنیم و به توازن قوای پایدار با همسایگان مبتنی بر احترام و عدم رقابت مخرب پایبند باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا کشوری مداخله‌جو است و نمی‌تواند کسی را در این آرمان‌ها یاری کندف گفت: انتظارات ما از آمریکا روشن است. از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند انتظار نداریم به پل‌ها احترام بگذارد. از کسی که به مسئولیت‌های گذشته تن نمی‌دهد انتظار نداریم مسئولیت جدید بر عهده بگیرد. از کسی که به تمدن‌های چند هزارسال احترام نمی‌گذارد انتظار نداریم نگهدارنده پایه تمدن‌های مشترک باشد. اما آمریکا هر کجا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد اجازه نمی‌دهیم از هزینه خسارت‌ها بگریزد.

کلید واژه ها: حسن روحانی تحریم ایران


نظر شما :