شرایط در خلیج فارس پیچیده می شود

چالش ناوشکن «رادارگریز» ایرانی برای کشتی های آمریکایی

۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۸۰۴۵۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در میانه مناقشات جدید ایالات متحده و ایران که با تهدیدهای دونالد ترامپ به نابود کردن توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ آغاز و با خروج یکجانبه او از این توافق تشدید شد، نیروی دریایی ایران از پیشرفته ترین ناوشکن بومی ساخت متخصصان ایرانی به نام «سهند» رونمایی کرده و از پیوستن این ناو جنگی به ناوگان دریایی ارتش در خلیج فارس خبر داده است. رونمایی از این ناوشکن به معنای جدیدترین چالش فنی برای کشتی های نیروی دریایی آمریکاست که در منطقه حضور دارند.
چالش ناوشکن «رادارگریز» ایرانی برای کشتی های آمریکایی

نوشته تَسک اند پِرپِس (پایگاه خبری کهنه سربازان آمریکایی)

دیپلماسی ایرانی: نیروی دریایی ایران، یک ناوشکن جدید و بومی را رونمایی و از پیوستن آن به ناوگان دریایی خود خبر داده که توانایی آن در پنهان شدن از رادارها را نیز دارد؛ پیوستن این ناوشکن به دیگر کشتی های عادی ناوگان دریایی در منطقه استراتژیک و مهم تنگه هرمز، یک چالش جدید برای کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده در این منطقه به شمار می رود. این چالش از چند جهت قابل بررسی است:

اول اینکه ناوشکن جدید «سهند» اولین نمونه از خانواده جدید رزمناوهای ایران است که به گفته دریادار علیرضا شیخیT فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش ایران، «نتیجه طراحی جسورانه و خلاقانه بر مبنای دانش فنی بومی نیروی دریایی ایران است که با قابلیت هایی برای پنهان شدن از روی صفحه رادار ساخته شده است.»

دومین مساله این است که طبق گزارش های تلویزیون دولتی ایران، این رزمناو به «یک عرشه پرواز برای بالگردها، چندین اژدر انداز، اسلحه های ضد هوایی و ضد کشتی، موشک های سطح به سطح و سطح به هوا، و قابلیت های جنگ الکترونیک» مجهز است. رونمایی از این ناوشکن جدیدترین چالش تکنولوژیکی برای کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده به شمار می رود که در منطقه عملیات انجام می دهند. ارتش ایران در ماه اکتبر گفت که برد موشک های بالستیک زمین به دریا را تا 700 کیلومتر (435 مایل) افزایش داده است و قابلیت زدن هر کشتی ای که در آن محدوده باشد را دارد.

اگرچه نیروی دریایی ایران به طور عمده از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید از هرگونه تحریک یا درگیری با کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس خودداری کرده، اما چنین پیشرفت هایی در خلیج فارس آن هم پس از چندین ماه تنش های فزاینده بر سر آزادی عملیات دریایی در این مسیر آبی مهم، تهدیدی جدی برای نیروهای نظامی آمریکا به شمار می رود. (حسن روحانیT رئیس جمهوری ایران اخیرا در واکنش به تهدیدهای آمریکا برای قطع درآمدهای نفتی ایران مجددا به بستن تنگه هرمز تهدید کرده است.)

جاشوا فری، فرمانده فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در بیانیه ای خطاب به «تسک اند پرپس» گفت: «ما همچنان به ایجاد و ارتقاء امنیت و ثبات در منطقه متعهد هستیم و با شرکای خود برای حفظ آزادی ناوبری و جریان آزاد تجارت در مسیرهای آبی بین المللی همکاری می کنیم. ما از تمامی توان خود برای اعمال آداب و رسوم، استانداردها و قوانین بین المللی استفاده می کنیم.»

حتی اگر ایران در مواجهه نظامی احتمالی با ایالات متحده از رزمناو سهند به عنوان ابزار نظامی اصلی برای مقابله استفاده نکند، اما بازهم نمایش موفقیت آمیز قابلیت های این رزمناو در رادارگریزی می تواند به مایه شرم و خجلت ایالات متحده تبدیل شود. همانطور که «وار زون» در ماه سپتامبر گزارش داد، ناوشکن «یو اس اس زاموالت» متعلق به یگان دریایی ارتش ایالات متحده، تنها ناوشکن این کشور با قابلیت های «نسبی» برای پنهان شدن از روی رادارها در دریاهای آزاد است.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: خلیج فارس موشک های بالستیک نیروی دریایی ارتش ایران تهدید ایران به بستن تنگه هرمز کشتی های آمریکایی در خلیج فارس احتمال مواجهه نظامی ایران و آمریکا ناوشکن سهند ناوشکن رادارگریز


( ۱۲ )

نظر شما :