بیست و یکمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

دموکرات ها پیروز انتخابات شوند، زمینه برکناری ترامپ را فراهم می کنند

۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۴۸۹ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره می تواند باب «بیرون راندن» او را از ریاست جمهوری باز کند برای این که ابزار چنین کاری را فراهم می آورد. اما این مجلس سناست که دادرسی خواهد کرد. ترامپ می خواهد مثل ولادیمیر پوتین و رئیس جمهوری چین قانون اساسی را تعدیل کند تا مادام العمر رئیس جمهور شود. ترامپ آسیب بسیاری به امریکا زد و همچنان آن را آزار می دهد.
دموکرات ها پیروز انتخابات شوند، زمینه برکناری ترامپ را فراهم می کنند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و یکمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

به سراغ یکی از مسئولان عالی رتبه سابق امریکایی رفتم که قبلا به خاطر اختلافاتش با رئیس جمهوری وقتی که با او کار می کرد در چند سال پیش، استعفا داده بود، در ابتدای صحبتمان درباره ترامپ و دولت او پرسیدم، گفت: «شکی نیست که رابرت مولر، بازپرس ویژه به بعضی از اموری پرداخت که طناب را دور گردن ترامپ تنگ تر کرده است. چرا ترامپ سکوت کرده و اظهار نظری درباره آن چه «استورمی دانیلز» بیان کرده و او را متهم به رابطه با او کرده و گفته است که تحت فشار و پول تلاش کرده به او حق السکوت دهد و توافقی مکتوب ارائه دهد، نکرده، این مساله ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، او هم هیچ اظهار نظری نکرد (البته در آخر اظهار نظر کرد اما خیلی گذرا و بی تفاوت که البته همین واکنش هم به ضررش تمام شد). در برنامه ای که استورمی دانیلز در برنامه تلویزیونی که با شبکه CNN با اندرسون کوپر، خبرنگار مشهور این شبکه داشت، وقتی از او پرسید چند وقت با او رابطه داشتی گفت که با ترامپ 10 ماه رابطه داشته است. این سوال و پاسخ شاید تاکیدی بر درگیر شدن ترامپ در شیوه تعاملش با او باشد، مایکل کوهن، وکیل ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا درگیر این موضوع بود، الآن او تحت بازجویی است. جمهوریخواهان این احساس را دارند که در انتخابات میان دوره ای کنگره که چند ماه دیگر برگزار می شود، شکست خواهند خورد، شاید مجلس سنا را هم از دست بدهند. این صحیح است که بعضی از آنها همچنان از ترامپ حمایت می کنند تا بتوانند در انتخابات پیروز شوند، اما اکثر آنها از او بدشان می آید. به نظر جمهوریخواهان او حتی یک روز هم جمهوریخواه نبوده است، همان طور که هیچ وقت دموکرات ها نبوده است.»

وی در ادامه افزود: «پیروزی دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره می تواند باب «بیرون راندن» او را از ریاست جمهوری باز کند برای این که ابزار چنین کاری را فراهم می آورد. اما این مجلس سناست که دادرسی خواهد کرد. ترامپ می خواهد مثل ولادیمیر پوتین و رئیس جمهوری چین قانون اساسی را تعدیل کند تا مادام العمر رئیس جمهور شود. ترامپ آسیب بسیاری به امریکا زد و همچنان آن را آزار می دهد.»

وی در ادامه افزود: «حالا بولتون به دولت او آمده تا مشاور امنیت ملی او باشد. آیا این بدان معناست که کره شمالی را به یک جنگی دعوت می کند که مدت هاست به دنبال آن است؟ شکی نیست که ترامپ خودش دنبال راه حلی برای روسیه است، اما جرات ندارد به این سمت حرکت کند. مایک پمپئو از «سازمان امنیت مرکزی» (CIA) به وزارت امور خارجه آمده است. آیا می تواند درک کند که رئیس «سی آی ای» بودن و از آن جا به «وزارت امور خارجه» آمدن یعنی چه؟»

از او درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و روابطش با امریکا و توافق اساطیری اش با رئیس جمهوریشان، ترامپ، پرسیدم، جواب داد: «ولیعهدی که به او اشاره کردی، عجله دارد، می خواهد «دستور العمل» پیچیده را به سرعت اجرایی کند. اما چگونه و با کدام ابزار؟»

در این اثنا دوستی وارد اتاق شد و به دیدار ما پیوست، بعد گفت: «در عربستان دو نفر هستند. یکی متعب بن عبدالله و دیگری امیر محمد بن نایف، که نزد امریکایی ها به MBN معروف است، تکیه بر آنها ممکن است، اما الآن چه خواهد شد؟ و بر کدام یکیشان می شود اعتماد کرد؟» 

من چه جواب دادم؟

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :

امین ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۰
کسی که اندکی با تاریخچه،قانون اساسی و ساختار سیاسی آمریکا آشنا باشد میداند که امکان ندارد ترامپ بتواند خودش را رییس جمهور مادام العمر کند.یعنی ساختار به او این اجازه را نمیدهد.