نوزدهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

بن سلمان و بن زاید روی بازگشت ترامپ یا کسی شبیه او حساب کرده اند

۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۵۳۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
گفته می شود که بن سلمان همچنان در تلافی رفتارهای بایدن، روی دونالد ترامپ "هم پیمان عزیزش" برای بازگشت به قدرت حساب کرده و احتمال می دهد دوباره رئیس جمهور شود یا حداقل فردی نزدیک به او با مواضعی شبیه به او به کاخ سفید برود. جرد کوشنر، داماد ترامپ بن سلمان را متوهم کرده که او برای بازگشت به دولت با قدرت تلاش می کند و موفق خواهد شد که جای بایدن رئیس جمهور شود. محمد بن زاید، ولیعهد سابق و رئیس فعلی امارات نیز همین موضع را دارد.
بن سلمان و بن زاید روی بازگشت ترامپ یا کسی شبیه او حساب کرده اند

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش نوزدهم آن را می خوانید:

از مقام مسئول مهم سابق در یک از وزارتخانه های کلیدی امریکا که سالها در موضوع اسرائیل و فلسطین کار کرد و از ابتدا تا آخر (تا شکست) در موضوع پرونده اعراب و اسرائیل بود و از عناصر عملی و نه رسمی محسوب می شد و اخیرا هم به یکی از مراکز بسیار مهم پژوهشی امریکایی منتقل شد و در آنجا فعالیت می کند، درباره رابطه محمد بن سلمان و جو بایدن پرسیدم، گفت: «جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا به موضوع حقوق بشر از قبل از رسیدن به سمت ریاست جمهوری پایبند بود. این موضوع را همچنان برای ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، نیز در نظر می گیرد. دلیل اینکه این موضوع را بسیار نسبت به محمد بن سلمان مورد توجه قرار می دهد، اتهامی است که به او برای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی وارد می کنند، کشورهای مختلف جهان محمد بن سلمان را متهم می کنند که جمال خاشقجی را در استانبول کشته است و می گویند که به دستور او هیئتی امنیتی به ترکیه رفت و این کار را انجام داد و به عربستان بازگشت.»

او در ادامه افزود: «آیا بایدن از مساله حقوق بشری که به واسطه آن رابطه اش با عربستان و برخی دیگر از کشورهای متحد امریکا تیره شده است، کوتاه می آید. لازم است بایدن این موضوع را با بن سلمان "تمام کند". چرا که الآن نیازی امریکایی و غربی به عربستان بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین به وجود آمده است. بایدن از ولیعهد عربستان می خواهد تا تولید نفت خود را افزایش دهد تا نیاز اروپا – امریکا که بعد از اعمال تحریم های کشورش و اتحادیه اروپا بر روسیه در واکنش به جنگ اوکراین در 24 فوریه گذشته اعمال شده است، رفع شود. قیمت نفت و گاز که دو کالای استراتژیک محسوب می شوند بعد از جنگ اوکراین به شدت بالا رفته است.»

سپس درباره محمد به سلمان گفت: «او تغییرات مهم اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و عمرانی بزرگی در کشورش ایجاد کرده است که سیاسی هم نیست، و قصد دارد تا چشم اندازی که آن را "چشم انداز 2030" می نامد به این تغییرات ادامه دهد. تا الآن موفق شده است تا این چشم انداز را اجرایی کند. همچنین با فاسدان به شیوه ای که بسیاری در جهان آن را غیر قانونی دانستند، برخورد کرد و آنها را در هتل مجلل "ریتز" در ریاض زندانی کرد و از آنها مبالغ کلانی را که به ناحق کسب کرده بودند، استرداد کرد. او همچنین نظام و قواعد اجتماعی و مردمی را تغییر داد، اما همچنان از سیاست دور مانده یا به معنای دیگر از اصلاحات سیاسی اجتناب می کند. به این تغییرات نیز پایبند خواهد ماند. اهمیت بن سلمان در این است که در صورتی که در جایگاهش بماند و بعد از این که پدرش به رحمت خدا برود، شاه شود، می تواند تغییراتی که تا کنون ایجاد کرده را ادامه دهد و کاری کند دیگر تندروهای عربستانی و افراطی ها و مردان دینی رادیکالی که آنها را محاکمه کرده است بازنگردند، با وجود این که تا همین الآن هم قدرت جدی به حساب می آیند.» 

این مقام امریکایی سپس گفت: «به همین دلیل بایدن قطعی روابطش با ولیعهد بن سلمان را متوقف کرده است، رفتاری که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اش و سپس ورودش به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور کشورش به آن پایبند مانده بود. اما تلاش های او برای اصلاح روابط با بن سلمان تا کنون موفقیت آمیز نبوده است. اگر بخواهیم منصفانه بگوییم آغاز این رابطه در واشنگتن بوده است. گفته می شود که بن سلمان همچنان در تلافی رفتارهای بایدن، روی دونالد ترامپ "هم پیمان عزیزش" برای بازگشت به قدرت حساب کرده و احتمال می دهد دوباره رئیس جمهور شود یا حداقل فردی نزدیک به او با مواضعی شبیه به او به کاخ سفید برود. جرد کوشنر، داماد ترامپ بن سلمان را متوهم کرده که او برای بازگشت به دولت با قدرت تلاش می کند و موفق خواهد شد که جای بایدن رئیس جمهور شود. محمد بن زاید، ولیعهد سابق و رئیس فعلی امارات نیز همین موضع را دارد. می دانی خیلی ها می گویند که او "مرشد" یا به قول امریکایی ها Mentor ولیعهد عربستان است."

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم عربستان سعودی محمد بن سلمان محمد بن زاید بازگشت ترامپ دونالد ترامپ امریکا و عربستان امریکا و امارات متحده عربی عربستان و امارات اصلاحات در عربستان


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۷
سلام بر مدیر سایت . لطفا مطلبی راجع به ترکیه بگذارید . علی ، خسرو و سایر وابستگان را بیش از این منتظر نگذارید . عرض ارادت به ترکیه در رگهایشان ، کم مانده بگندد .
ناشناس ۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰
خخخخخخخ هر سایتی یک مایۀ خنده و انبساط خاطر دارد. مثل زینال و نعمت در تابناک... اینجا هم یک زمان فدوی (((( بود و حالا ...
ابراهیم قدیمی ۰۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۰
اشتباه نمی کنند۔