چهل و پنجمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

ویروس کرونا برنامه های ترامپ را به هم زد

۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۶۹۸ اخبار اصلی آمریکا
اتفاقاتی که در اینجا افتاده است به نفع ترامپ نیست. از جمله شیوع ویروس کرونا، کرونا تاثیرات منفی بر اقتصاد امریکا گذاشته است.
ویروس کرونا برنامه های ترامپ را به هم زد

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی چهل و پنجمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در ادامه گفت وگوهایم با یکی از مسئولان مهم که سال ها با دولت های مختلف امریکا به طور خیلی جدی برای پایان دادن به درگیری های فلسطینی در راس آنها عربی – اسرائیلی از ابتدای فرایند صلح تا وقتی که به مرگ بالینی رسید، کار کرد و همچنین در پرونده های مختلف خاورمیانه فعال بود، بعد از این که صحبت هایم درباره نظم جدید منطقه ای را شنید و محذوریت های موجود و آنچه امریکایی ها از ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای می خواهند را گفت، پرسیدم، نظرت درباره انتخابات امریکا چیست؟ 

جواب داد: «اتفاقاتی که در اینجا افتاده است به نفع ترامپ نیست. از جمله شیوع ویروس کرونا، کرونا تاثیرات منفی بر اقتصاد امریکا گذاشته است. می دانی که ترامپ موفقیت های قابل توجهی در زمینه اقتصادی به دست آورد و خیلی هم به آن می بالید.»

سپس گفت: «معتقدم اگر حزب دموکرات برنی سندرز را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کند (هنوز آن موقع به نفع بایدن کنار نکشیده بود، بعدا کنار کشید) به راحتی بر او پیروز خواهد شد. برای همین او جمهوریخواهان را ترغیب می کند که در انتخابات مردمی درون حزبی او را انتخاب کنند تا رای بزرگی از نمایندگان جمهوریخواه را به دست آورد و نامزد رسمی و نهایی آنها در انتخابات باشد (این طور هم شد) تا به راحتی سندرز را شکست دهد. خیال می کند به راحتی از پس او بر می آید.»

در ادامه گفت: «آنها در "سوپر تیوزدی" (سه شنبه بزرگ) که چندین ایالت هم زمان انتخابات مقدماتی را برگزار می کنند به این جمع بندی می رسند که او را به عنوان نامزد نهایی انتخاب کنند (این انتخابات سه مارس برگزار شد و ترامپ نامزد نهایی شد). این که طرفداران ترامپ از نامزدی سندرز حمایت می کنند برای این است که می دانند او نمی تواند بر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق پیروز شود، و شکست او با این همه شعارهای پرطمطراقی که می داد می تواند هزینه سنگینی را برای حزب دموکرات به دنبال داشته باشد به ویژه اگر بایدن در انتخابات مقدماتی اخیر پیروزی بزرگی به دست آورد که  این پیروزی هم محقق شد.»

در آخر گفت: «به هر حال این را به تو بگویم روسیه با ترامپ است و همچنین با سندرز بر اساس همین نظریه ای که از ترامپ حمایت می کند از سندرز هم حمایت می کند.»

ادامه دارد... 

کلید واژه ها: ویروس کرونا انتخابات ریاست جمهوری امریکا دونالد ترامپ برنی سندرز جو بایدن سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۲ )

نظر شما :