با صدور بیانیه ۱+۴ که برای حمایت از ایران است

ضربه اروپا به ترامپ در آستانه سخنرانی اش در مجمع عمومی

۰۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۹۷۹۱۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اروپایی ها اعلام کردند که سامانه جدیدی را برای ادامه ارتباطات تجاری با ایران و دور زدن تحریم های امریکا ایجاد خواهند. اقدامی که ضربه ای کاری به واشنگتن در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می شود که می خواهد لحن تندی را علیه ایران به کار گیرد. 
ضربه اروپا به ترامپ در آستانه سخنرانی اش در مجمع عمومی

دیپلماسی ایرانی: فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه کانال های لازم برای ایجاد تسهیلات جدید برای تعاملات تجاری با ایران و غلبه بر تحریم های امریکا را فراهم خواهد کرد. 

در همین رابطه اروپایی ها اعلام کردند که سامانه جدیدی را برای ادامه ارتباطات تجاری با ایران و دور زدن تحریم های امریکا ایجاد خواهند. اقدامی که ضربه ای کاری به واشنگتن در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می شود که می خواهد لحن تندی را علیه ایران به کار گیرد. 

تلاش تازه اروپایی ها در جهت نجات برجام علی رغم خروج امریکا است که در سال 2015 امضا شد.  

موگرینی که هم زمان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بیانیه ای را می خواند، گفت: «عملا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نهادی قانونی برای تسهیل معاملات قانونی با ایران تشکیل داده اند.»

وی در ادامه افزود: «این سامانه به شرکت های اروپایی طرف تجارت با ایران بر اساس قوانین اتحادیه اروپا اجازه ادامه همکاری می دهد و این امکان را فراهم می کند که دیگر شرکت ها در جهان نیز از طریق آن داد و ستد خود را با ایران داشته باشند.»

منابع اروپایی گفتند که نهاد جدید «اسپشل پرپس وهیکل – اس بی وی» نام دارد و قرار است همانند یک بورس ویژه فعالیت کند و مبادلات مالی از ایران مثل فروش نفت و دیگر واردات مورد نیاز ایران را تامین کند. مثلا اگر ایران به اسپانیا نفت فروخت و آلمان به تهران تجهیزاتی را به فروش رساند، مبلغ پول نفت فروخته شده ایران به شرکت آلمانی داده خواهد شد. 

یک دیپلمات فرانسوی گفت: «اتاق ویژه ای به این منظور تشکیل خواهد شد و ارزش کالا و واردکننده و صادرکننده در آن مشخص خواهد شد.» به گفته این منبع فروشندگان و خریداران به این ترتیب می توانند از داد و ستد با دلار خودداری کنند و از تحریم های امریکا مصون بمانند. این منبع همچنین گفت: «نفت تنها چیزی است که ایران می تواند در این بازار ارائه بدهد و از عواید آن برای واردات کالا استفاده کند.»

این در حالی است که تا کنون بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی نظیر توتال و دایلمر از ترس تحریم های امریکا ایران را ترک کرده اند. این شرکت ها فعالیت های گسترده ای در داخل امریکا دارند و از ترس تحریم های امریکا بازار این کشور را بر بازار ایران ترجیح داده اند. 

قرار است مرحله چهارم تحریم ها از چهار نوامبر اجرایی شوند. بر اساس این تحریم ها صادرات نفت ایران و همچنین تعاملات بانکی به طور کامل مورد تحریم قرار خواهد گرفت. 

فدریکا موگرینی تاکید کرد، کانال های ارتباطی جدید مالی اطمینان های لازم را به طرف های فعال اقتصادی ارائه خواهد داد. 
ایران چهارمین ذخایر ثابت شده نفتی جهان را در اختیار دارد. عمده بازارهای نفتی ایران کشورهای آسیایی هستند و در مرحله بعد اتحادیه اروپا را شامل می شود. 

تصمیم جدید اتحادیه اروپا ثابت کرد که اروپایی ها برای نجات برجام مصمم هستند و می خواهند که جلوی رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه را بگیرند. 

این در حالی است که جامعه جهانی سخنرانی های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را انتظار می کشد. پیش بینی می شود لحن دو طرف به دلیل خروج امریکا از برجام علیه یکدیگر تند باشد. 
در همین رابطه جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا گفت: «همان طور که بارها گفته ام، تغییر نظام در ایران بخشی از سیاست دولت امریکا را تشکیل نمی دهد.»

وی در ادامه افزود: «ما تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کردیم و تحریم های بیشتری را نیز اعمال خواهیم کرد، آن چه از ایران انتظار داریم چیزی جز تغییر کامل رفتار ایران نیست.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا برجام دونالد ترامپ


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۹
"نفت تنها چیزی است که ایران می تواند در این بازار ارائه بدهد و از عواید آن برای واردات کالا استفاده کند." آیا به مرحله نفت در برابر غذا خواهیم رسید؟ دست مذاکره کنندگان برجام درد نکند. برایان هوک در مصاحبه با الشرق الاوسط: "توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک معاهده ثبت نشد، چرا که حمایت کنگره آمریکا را نداشت و زمانی که «باراک اوباما» کاخ سفید را ترک کرد، از اعتبار قانونی ساقط شد." چیزی که برایان هوک می گوید چیز غریبی نیست و کاملا درست است. هر کسی که از سیستم سیاسی ایالات متحده مطلع باشد به این موضوع اعتراف خواهد کرد. این مساله به تنهایی دلیل محکمی بر بی کفایتی تیم مذاکره کننده به رهبری آقای ظریف است. دادن امتیاز در برابر"تقریبا هیچ" نیازی به دکترای روابط بین الملل، تسلط به زبان و آشنایی با فرهنگ آمریکایی از ۱۷ سالگی نداشت؛ فرستادن سبزی فروش محله هم ما را به این "تقریبا هیچ" می رساند. آیا واقعا در این مملکت کسی پیدا نمی شد که بین افراط استراتژی موعظه آقای جلیلی و تفریط استراتژی وادادگی آقای ظریف، مذاکرات را به عهده می گرفت؟