اسرائیل و عربستان در تیررس ایران قرار گرفتند؟

جنجال‌سازی‌ بر سر ادعای انتقال موشک به عراق

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۱ کد : ۱۹۷۸۷۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع ایرانی، عراقی و غربی نوشت جمهوری اسلامی موشک های بالستیک جدید خود را در اختیار متحدان شیعه خود در عراق گذاشته است تا از حملات به منافعش در خاورمیانه جلوگیری کند و ابزار لازم برای حمله به دشمنان منطقه ای را در اختیار این گروه های شیعه قرار دهد. این در حالی است که هر گونه نشانه ای دال بر آمادگی ایران در اتخاذ سیاست تهاجمی تر موشکی در عراق، مناقشات کنونی بین تهران و واشنگتن را تشدید خواهد کرد. 
جنجال‌سازی‌ بر سر ادعای انتقال موشک به عراق

نویسنده: تام اُکانر

دیپلماسی ایرانی: طبق گزارش های منتشر شده، ایران که مشغول ساخت تاسیسات تولید موشک در سوریه است، انتقال موشک های بالستیک به عراق را نیز آغاز کرده که به طور قطع از سوی ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی اقدامی تحریک آمیز قلمداد می شود.

رویترز روز جمعه به نقل از سه مقام ایرانی، دو منبع اطلاعاتی عراقی و دو منبع اطلاعاتی غربی گزارش داد که تهران تامین گروه های شبه نظامی شعیه در عراق را با موشک های بالستیک کوتاه برد، آغاز کرده است. گفته شده این موشک ها از نمونه های زلزال، فاتح 110 و ذوالفقار با بردهای بین 200 تا 700 کیلومتر بوده اند. بدین ترتیب، اگر موشک ها از غرب عراق شلیک شوند، ریاض و تل آویو اهدافی قابل دستیابی خواهند بود. مقامات ایرانی ارسال این موشک ها را به عراق بخشی از «برنامه پشتیبان» در صورت حمله به ایران اعلام کرده اند. مقامات ایران پیشتر گفته اند قابلیت های موشکی تماما دفاعی است، اما در صورت بروز درگیری ایران آنها را شلیک خواهد کرد.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده هم در تلاش برای منزوی سازی ایران از نظر اقتصادی و دیپلمتیک در راستای محدودسازی نفوذ فزاینده این کشور در منطقه، به عربستان سعودی و اسرائیل پیوست. ترامپ در ماه مه با ادعای نگرانی درباره اینکه برجام از مداخله ایران در منطقه و پیشبرد برنامه موشکی این کشور ممانعت نمی کند، از توافق هسته ای خارج شد.

اگرچه ایران و عراق به عنوان دو کشور مسلمان با اکثریت شیعه از دیرباز روابط نزدیکی داشته اند، اما اتحاد نوین بین دو کشور از بعد از حمله ایالات متحده به رژیم صدام حسین در سال 2003 شکل گرفته است. ایالات متحده بارها ایران را به تامین تسلیحاتی گروه های شیعه در کشورهای منطقه از جمله یمن و ارسال موشک های بالستیک برای آنها متهم کرده است که در حال حاضر درگیر جنگ با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی هستند. این در حالی است که ایالات متحده و ایران در سال 2013 در مبارزه علیه داعش در عراق همکاری کردند و کمک های ایران در این زمینه عمدتا از طریق حمایت از نیروهای شیعه صورت گرفت که از ماه مارس رسما به ارتش عراق پیوسته اند.

تصمیم ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران به رغم مخالفت دیگر امضاکنندگان آن – چین، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا و اتحادیه اروپا- با مناقشات لفظی بین تهران و واشنگتن همراه بوده است. ایران تاکنون چندین مرتبه به بستن تنگه هرمز که شلوغ ترین گذرگاه نفتی جهان محسوب می شود تهدید کرده و ایالات متحده هم گفته همه گزینه ها از جمله جنگ روی میز هستند.

ایران همچنین هشدار داده است تنها در صورتی در برجام می ماند که منافع اقتصادی اش تامین شود. در حالی که اروپا برای زنده نگه داشتن توافق هسته ای دست و پا می زند، ایالات متحده فشارها را برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه موشکی تشدید کرده است.

(گفتنی است بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انتقال این موشک ها به عراق را تکذیب کرده است.)

منبع: نیوز ویک / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: عراق موشک های بالستیک توافق هسته ای ایران برنامه موشکی ایران


( ۶ )

نظر شما :