واکنش آنکارا به تحریم آمریکا علیه ترکیه

۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۳ کد : ۱۹۷۸۱۹۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه به اقدام اخیر آمریکا در قبال تحریم وزیر کشور و وزیر دادگستری کشورش واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: این اقدام آمریکا بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و آنکارا نسبت به تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن علیه وزرای ترکیه‌ای واکنش لازم را خواهد داشت.

وی با بیان این که این اقدام واشنگتن حرکتی خصمانه است، ادامه داد: ما خواستار آن هستیم که دولت آمریکا از این تصمیم اشتباه خود عقب‌نشینی کند.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: در صورتی که دولت آمریکا متوجه نشود که نمی‌تواند درخواست‌های غیرقانونی خود را با روش‌های این‌چنینی محقق سازد، ما قادر به حل مشکلات خود نخواهیم بود.

در همین حال وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه‌ای رسمی در واکنش به وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور از سوی آمریکا منتشر و اعلام کرد که در مقابل این اقدام واشنگتن مقابله به مثل خواهد کرد.

همزمان با شرکت وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه در نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور منبعی در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و مایک پامپئو،‌ همتای آمریکایی‌اش روز چهارشنبه تماس تلفنی با یکدیگر داشتند.

این منبع افزود: این تماس تلفنی به درخواست مایک پامپئو صورت گرفت اما هنوز هیچ جزئیاتی از محتوای این مکالمه در دسترس نیست.

دولت آمریکا روز چهارشنبه وزیر کشور و وزیر دادگستری ترکیه را تحریم کرد. این اقدام دولت آمریکا در پی رد درخواست واشنگتن از سوی ترکیه درخصوص آزاد کردن اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی شده در این کشور صورت گرفت.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: سلیمان سویلو، وزیر کشور و عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه از این رو تحریم شده‌اند که در جریان دستگیری و حبس این کشیش آمریکایی نقش مهمی داشته‌اند.

در همین حال، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعمال این تحریم‌ها را رسما اعلام و اظهار کرد، دستگیری و ادامه حبس این کشیش آمریکایی توسط مقام‌های ترکیه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری آمریکا این موضوع را به صراحت بیان کرده که آمریکا خواهان آزادی هر چه سریع‌تر این تبعه آمریکایی است.

همچنین سخنگوی کاخ سفید گفت که ترامپ درباره اندرو برانسون با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود، این کشور در مقابل هر گونه تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شود، مقابله به مثل خواهد کرد. در همین حال دادگاهی در ترکیه دادخواست مربوط به آزادی کشیش آمریکایی را رد کرده بود.

پیش از این، اسماعیل جم هالاوورت، وکیل اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه با اشاره به مشکلات جسمانی موکلش، گفته بود که خواستار لغو حبس خانگی و ممنوعیت سفر به خارج از کشور است.

کلید واژه ها: ترکیه تحریم امریکا


( ۱ )

نظر شما :