جنگ و صلح و منافع ملی

فرصت پیشنهاد مذاکره ترامپ را دریابیم

۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۸۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران روزهای سختی را می گذراند اما نباید چندان ناامید شد. در بسیاری از بزنگاه های تاریخی ایران و ایرانیان نشان داده اند که قوه عاقله ای خویش را بر احساس غلبه داده اند. جام زهر و برجام تبلور ظهور این قوه عاقله بوده است.
فرصت پیشنهاد مذاکره ترامپ را دریابیم

صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی

دیپلماسی ایرانی: ایران نه صدام دارد و نه صحاف. ایران چمرانی داشت که پذیرش مسئولیت بدون تخصص را مترادف با بی تقوایی می دانست. حال می شود گفت رجزخوانی بدون ظرفیت و پشتیبانی، عین بی تقوایی است.

ایران روزهای سختی را می گذراند اما نباید چندان ناامید شد. در بسیاری از بزنگاه های تاریخی ایران و ایرانیان نشان داده اند که قوه عاقله ای خویش را بر احساس  غلبه داده اند. جام زهر و برجام تبلور ظهور این قوه عاقله بوده است.

ما به عنوان ایران به بیش از پنجاه سال صلح نیاز داریم. تاریخ بارها نشان داده است که صلح ها نیز می توانند عامل زایش قدرت باشند. بعد از شکست چالداران، صلح شاه طهماسب، بستر ساز ظهور شاه عباس و احیای قدرتی بنام ایران شد که تا امروز پا بر جاست. پذیرش قعطنامه نیز سه دهه صلح و قدرت را برای ایران به ارمغان آورد.

منافع ملی کشورها حاصل یک روند تاریخی بوده و در دوره جدید حفظ کیان و تمامیت ارضی کشورها، مهمترین مصداق منافع ملی بوده است. جنگ و صلح ذیل این مفهوم معنا یافته و همگان می بایست روی این معنا تکیه کنند.

تجربه تلخ جنگ دوم ایران و روس و قراداد نگین ترکمنچای حاصل عدم توجه به توازن میان  قوای دو کشور و شوری بوده است که آن را شعور هدایت نکرد. درد و آلام ناشی از این خطا، تا ابد در قلب ایرانیان باقی خواهد ماند.

ایران در چهار دهه گذشته با سه تهدید و بحران جنگ، مسئله هسته ای و امروز با بحران ظهور و خروج ترامپ از برجام و تحریم های پیش رو مواجه شده است. سرانجام جنگ به جام زهر و مسئله هسته ای به برجام ختم شد، در حالی که می توانست سرنوشت دیگری داشته باشد. درک موقعیت و ارزیابی از معادلات و ظرفیت ها خود به تنهایی عامل بخش مهمی از موفقیت ها است، تعلل و کندی در رسیدن به این درک، سبب به کارگیری عقل اول، در آخر و... می شود.

برجام بیش از هر چیزی  حاصل توافق تهران و واشنگتن بود و طرف های دیگر در حاشیه مذاکرات بودند. برجام از منظر امریکا آغاز یک راه بود اما به بن بست خورد و نتوانست به اهداف مدنظر امریکا دست یابد. خروج امریکا از برجام را اگر مرگ برجام تلقی نکنیم نوعی خود فریبی است، اما نشان از غلبه قوه عاقله ای دارد که همچنان با همه سنگلاخ ها به صلح می اندیشد.

تمام آنانی که به ایران می اندیشند باید در جهت تقویت این قوه عاقله بسیج شوند. آسانترین و در عین حال ویرانگرترین گزینه، انتخاب راه منتهی به جنگ است، اما راه صلح دشوار است. باید راه دشوار صلح را هموار کرد. نگذاریم سرمایه هایی که می توانست با انتخاب راه بهتر در جنگ و موضوع هسته ای به بیراهه رفت در بحران میان ایران و امریکا مجددا با انتخاب های اشتباه بر باد برود.

ما برای ایران یک تعریف برای امروزو یک تعریف برآمده از تاریخ داریم. این دو تعریف در بخش هایی مترداف هم نبوده و با   یکدیگر همخوانی ندارند. فارغ از آن، منطقه و غرب نیز از ما تعاریفی دارند که خود محل تعمق است. بخشی مهمی از مشکلات برآمده برای ایران در نظام بین الملل و منطقه، به هدف ایجاد تعادل در تعاریف و هویت ایران و به منظور بازگشت به جایگاه تاریخی است. ما سالهاست که به این نقش و هویت تاریخی نه از راه صلح بلکه از راه جنگ تن داده ایم. شاید با صلح بشود بهتر بسترساز منافع برای این هویت و تعریف تاریخی شد.

و اما در آخرین تحول

ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط را داده است. پذیرش آن می تواند محاسبات بسیاری را به هم بزند و شرایط جدیدی پیش رو قرار دهد. ترامپ همان است که جواب مادر جنگ ها را داد و چون پاسخ نشنید، امروز پیشنهاد مذاکره داده است. برای مذاکره زود نیست، چون فرصت ها ماندگار نبوده و باید لحظه ها را دریافت. ایران و امریکا باید از اسارت گذشته رهایی یافته در نگاه و روابط با یکدیگر، به تصمیمات استراتژیک رسیده و به جای آنکه جنگ را ادامه سیاست کنند، صلح را تبلور سیاست کنند. نترسیم. ایرانیان مبتکر شطرنج، بارها نشان داده اند استاد در بازی پیچیده اند. خود را بیشتر باور کنیم. نکته آنکه به سرداران عشق دارم اما کار سیاست را باید به سیاستمداران سپرد.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران


( ۱۴ )

نظر شما :

امیر ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۶
یک بار بگوئید تسلیم شویم چرا زیاده گویی؟
tnt ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۲
آقای صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی.بزرگوار چه دریابیم کدام فرصت؟اول به ترامپ بگوید برجام امضاء شده دولت آمریکا را دریابد چون نصف صنعت هسته ای و صدر صد صنعت فضایی ایران تعطیل شد زیر بتن سیمان رفت بخاطر یک دریابیم غلط بعضی ها که متوجه نشدن آمریکا کلک میزند و برجام نقشه بوده و چند مرحله ای است و چیزی هم گیر نیاورند بجز فشار بیشتر استکبار.اول ترامپ برگردد به برجام و تحریم ها متوقف شود بعد بیایم دریابیم.اینها برای خود شیرینی جلو آقای روحانی و ظریف اینطوری موضع میگیرند وگرنه مسلمان و بخصوص مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشود. آمریکا میخواهد ایران را دوباره پای میز مذاکرات بکشاند بعدأ زیاده خواهی را شروع کند بهانه غیر ممکن بگیرد و وقتی ایران آن را قبول نکرد به جهان بگوید دیدید ایران نمیخواهد همکاری کند و ایران مقصر است و ان زمان نه تنها اروپا با ترامپ همراه میشوند شاید کل جهان و خیلی از کشورها با او همراه شوند.
ابوالفضل بهشتی ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۹
ترامپ؛ همراه با اتاق فکر " صهیونیست - اسراییلی " ویرانی " ایران و ایرانی " را در سناریو دارند، باور داریم و می دانیم ومی دانستیم، هیچ راهی جز یک آزمایش " کلاهک اتمی " در ایران برای پیش گیری از این سناریو نوشته شده نداریم، علامندم مانند شما خوشبین باشم، اما اینگونه نیست که شما خوشبین باشید....!!!
به tnt ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۲
اتفاقا برجام نمایشی از بی کفایتی و کفایت دو گروه بود گروه اول که در شرایطی بهتر و با دست پر به علت توهمات و خود بزرگ بینی غیر منطقی و عدم سواد سیاسی نتوانست از مذاکرات هیچ نتیجه ای بگیرد و گروه دوم که در شرایطی بسیار بد و تحریم با آگاهی به علم سیاست توانست مذاکرات را به نتیجه برساند و تحریمهای بین المللی را از میان بردارد و حتی امتیاز بگیرد،قطعا قدرت اقتصادی در دنیای امروز تعیین کننده و سرنوشت ساز است و نیروی نظامی ناشی از آن زور گویی آمریکا نتیجه توان اقتصادی آن دولت است اگر امروز ایران توان تولید ۶میلیون بشکه در روز را داشت آمریکا به راحتی نمیتوانست تحریمها رو عملی نماید قطعا بی کفایتی عجیب دولت در عرصه اقتصاد بر همگان آشکار و مبرهن است (شببه دولت دوران تحریم اول)و مسولین و دست اندرکاران آن مشخص اما تسری این بی کفایتی به دیگر بخشها خصوصا وزارت خارجه بی انصافی است.امروز هم اگر کار سیاست را به منطقیون متعهد بسپارند قطعا نتیجه آن بهتر و مفیدتر میگردد هیچ تعهد و توافقی ابدی نیست اگر در داخل قوی بودیم شاید در شرایطی ما از برجام خارج می شدیم.به نظرم بزرگترین اشتباه آن است که مثل قدیم اجازه دهیم با دست خالی پای مذاکرات بشینیم و بعد عزا بگیریم که تحمیلی بود حتی یک توییت می تواند بازار را آرام کند
نجف ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۰
حضرت امیر(ع) میفرماید اصل الانسان لبه و عقله و دینه« اصل انسان سه چیز است، ما عقل و دین را کما بیش میفهمیم ؛ اما لب یعنی عقل فارغ از هر گونه دخالت حب شخصی و حزبی و...جناب آقای ملکی از پیشینه تاریخی گفته اند ، اما از پیشینه سخنی به میان نیاورده اند.با صلح میشود بهتر به نتیجه رسید بشرطی که طرف شما قواعد مذاکره را رعایت کند، ما شطرنج باز خوبی هستیم بشرطی که طرف زیر میز شطرنج نزند. ترامپ حرفی زد که بلافاصله توسط وزیر خارجه اش با عنوان پیش شرطها کامل شد و آخر آنکه ما انتظار داریم تحلیل گران از چیزی که میگویند ، خود بدرستی آنرا بشناسندو عقل را آنگونه که هست بکار گیرندتا دچار سهو خطا نشوند. تمام
سعید ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۹
جناب ملکی علیرغم شناختی که از حاکمیت و ساختارهای آن دارید چگونه باز هم انتظار داربد خواسته های آمریکا در مذاکرات که شامل عدم آزمایش موشک و خروج از یمن و سوریه و حقوق بشر و .... می شود توسط ایران برآورده شود بالفرض که بیرون اومدن از لبنان و سوریه و یمن و عراق را کار درستی بدانیم به نام منافع ملی آیا حاکمیتی که شما می شناسی چنین چیزی رو قبول می کنه؟؟ آیا ترامپ رفیق منافقین و سلطنت طلبها با این چیزها راضی میشه و دست از سر ما بر می داره ؟ واقعا برجام چه مشکلی داشت که ترامپ اون رو قبول نکرد؟ چرا فکر می کنید حاکمیت به چنین فردی باید اعتماد کنه؟؟
وحدت ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۳
نمیدونم چطوری اسم خودتو گذاشتی تحلیلگر. جالبه یه بررسی کردم در مقالات و افاضات ۵ سال اخیرتان و جالبه که همه اش عکس اتفاق افتاده
Mohammad Reza ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۹
هرکس با نمرود زمانه.فرعون زمانه. ابوسفیان زمانه. معاویه زمانه. یزید زمانه. سازش کند و از پنجره این ملعونها را وارد مملکت مصیبت زده ایران کند ... ملعون است وطنفروش است بیغرت است حرامزاده است...پس تکلیف خون شهدآ چه میشود ؟ جواب خانواده های این شهدأ را کی خواهد داد؟ اگر از امام مسلمین حضرت امام خامنه خجالت نمیکشید لاعقل از امام زمان حضرت مهدی(ع) خجالت بکشید...اگر پای امریکای شیطانپرست و صهیونیستها به ایران اسلامی باز شود بخداوندی خدا کشور جمهوری اسلامی ایران چنان سیلی از حضرت حق خواهد خورد که بلاهای مردم زمان حضرت موسی در مقابلش هیچ است.
ایرانی ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۷
بسیار درست ومنطقی
شهروند ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۹
کاش نظرات موافق را هم منتشر کنیم ...
مهمان ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۸
بله. کار سیاست را به سیاست مداران سپردیم و دیدیم. سیاست مدار باید چشمش به همه جا باشد تا فریب نخورد نه فقط چشم به دست دشمن خود داشته باشد!!!
مهمان ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۹
آقای ملکی می گوید " . . . اما نباید چندان ناامید شد". شاید برای ایشان در مذاکره با یک قمارباز حرفه ای، امید باشد ولی ایرانیان که به قول ایشان "قوه عاقله خویش را بر احساس غلبه می دهند" چنین امیدی ندارند.
علی و ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۳
از خداوند می خواهم جام زهر را به کام غربگرایان ایران کند که هرچه در تاریخ ایران می نگرم، تباهی های ملت را نتیجه افکار اینها می بینم. و پیروزی ها را در سایه بی توجهی به آنان.
علی و ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰
چرا تحلیل ایشان اینقدر افراطی است؟ عجیب است ولی بندهای نوشته ایشان با هم همخوانی ندارد.
علی و ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۲
آیا نویسنده به عنوان یک کارشناس سیاسی مفهوم "منافع ملی" را درست درک نمی کند؟
مهدی ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۰
احتمالا شما هم دنبال اقامت هستید
ایرانی ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۶
مذاکره با تسلیم شدن فرق دارد. مذاکره یعنی ما بر حقیم و از سخن گفتن با دشمنمان نمی ترسیم