چشم امید مخالفان تصمیم ترامپ به پمپئو و بولتون

خروج نیروهای امریکا از سوریه به معنای قبول شکست در برابر ایران است

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۵۷۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
چارلز لستر، پژوهشگر در مرکز خاورمیانه و کارشناس امور مبارزه با تروریسم در این باره گفت: «ترک سوریه به مثابه تسلیم کامل امریکا در برابر نفوذ ایران در منطقه است. خیلی سخت می توان چنین برداشتی را نکرد.»
خروج نیروهای امریکا از سوریه به معنای قبول شکست در برابر ایران است

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در وزارت دفارع و دولت امریکا گفتند که ارتش این کشور درصدد است ده ها سرباز امریکایی را به شمال سوریه اعزام کند.

مسئولان می گویند که این طرح چند روز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیم بر سر آن قبل از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در پایان هفته گذشته درباره نیتش برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه «در کوتاه ترین زمان» ممکن سخن بگوید، اتخاذ شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات ترامپ باعث حیرت بسیاری در پنتاگون شده به همین دلیل قرار است روز سه شنبه نشستی در شورای امنیت ملی برگزار شود تا درباره طرح امریکا برای مبارزه با داعش و اقدامات بعدی از جمله درباره حضور دو هزار سرباز امریکایی در سوریه بحث و تبادل نظر شود.

هنوز مشخص نیست که اظهارات ترامپ جلوی اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به سوریه را خواهد گرفت یا خیر.

دقیقا در همان روزی که ترامپ حرف از خروج نیروهای امریکایی از سوریه زد یک سرباز امریکایی و یک سرباز بریتانیایی در انفجاری در شهر منبج سوریه کشته شدند.

این در حالی است که بسیاری بر این اعتقادند خروج نیروهای امریکایی از سوریه به معنای پیروزی روسیه و ایران در این کشور است.

مسئولان امریکایی می گویند که اظهارات ترامپ بی هدف نبوده و به طور اشتباه هم بیان نشده، او چند هفته ای است که پایبندی طولانی مدت و میان مدت امریکا در حفظ اوضاع در شرق سوریه را که به موجب آن دو هزار سرباز امریکایی در چارچوب مبارزه با شبکه داعش در آن جا مستقر هستند، مورد انتقاد قرار داده است.

برخی از منتقدان خروج نیروهای امریکایی از سوریه ادعا می کنند که این اقدام مغایر با استراتژی موسوم به «گسترش ثبات» در مناطق آزاد شده از دست داعش از طریق مذاکره با طرف های منازعه در سوریه توسط سازمان ملل است. این طرحی است که اروپایی ها نیز از آن حمایت می کنند.  

به هر حال دیپلمات های اروپایی که می گویند از اظهارات ترامپ شوکه شده اند، می گویند که غربی ها نمی توانند از سوریه عقب نشینی کنند تا زمانی که شبکه داعش کاملا شکست نخورده باشد و راه حل سیاسی در سوریه به مرحله اجرا نرسیده باشد.

خروج زودهنگام نیروهای امریکایی همچنین می تواند تلاش های جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا را که تلاش می کند ترکیه را راضی کند که عملیات نظامی خود را در شمال سوریه علیه نیروهای مدافع خلق کُرد متوقف کند، به شکست بکشاند.

سرهنگ ایدریان رانکین گالوای، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «مسئولیت نیروهای امریکایی در سوریه تغییر نکرده و همچنان پیگیر استراتژی رئیس جمهور برای شکست داعش هستیم.»

چارلز لستر، پژوهشگر در مرکز خاورمیانه و کارشناس امور مبارزه با تروریسم در این باره گفت: «ترک سوریه به مثابه تسلیم کامل امریکا در برابر نفوذ ایران در منطقه است. خیلی سخت می توان چنین برداشتی را نکرد.»

وی همچنین گفت: «خیلی سخت می توان اظهارات ترامپ را جدی گرفت، فکر نمی کنم او اوضاع را بفهمد.»

وی در ادامه به تغییرات جدید در کاخ سفید اشاره کرد و گفت: «با آمدن مایک پمپئو که قبلا رئیس سی آی ای بود به جای رکس تیلرسون در وزارت امور خارجه و جان بولتون به جای هربرت مک مستر به عنوان مشاور امنیت ملی ممکن است آنها برای او شرح دهند که چرا به مصلحت ما (امریکا) است که به جای این که از سوریه برویم در آن جا بمانیم. احتمال دارد آنها بتوانند علی رغم میل ترامپ او را وادار کنند که نیروهای امریکایی را اقلا در وضعیت فعلی و در زمان کنونی از سوریه خارج نکند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای امریکایی خروج سربازان امریکایی از سوریه دونالد ترامپ سوریه ایران


نظر شما :