کلمات کره شمالی تغییر نکرده است

گزینه‌های پیش روی آمریکا در جهان لفاظی

۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۲۱۳۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
خبرگزاری مرکزی کره شمالی اشاره می‌کند که ترامپ «بی رحم‌ترین فرد در تاریخ» در میان مردمان این کشور شناخته می‌شود در حالی که بسیاری او را «دیوانه» خطاب می‌کنند.
گزینه‌های پیش روی آمریکا در جهان لفاظی

دیپلماسی ایرانی: تهدیدات کره شمالی با بمب هایش به اعتراضاتی در ایالات متحده و آسیا منجر شده است چرا که بسیاری از تحلیلگران نگران هستند که جنگ کلمات میان رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون به جنگی واقعی تبدیل شود؛ جنگی که احتمالا رقابتی هسته ای خواهد بود.

هر دو رهبر سعی دارند در بخش توهین از یکدیگر پیشی بگیرند. از «مرد موشکی» و «دزد» تا «مرد موشکی کوتوله» و «رهبر متجاورزان» القابی است که این دو رهبر به یکدیگر داده اند. اگرچه تهدیدات دوجانبه بسیار متنوع هستند اما کارشناسان مسائل کره شمالی می گویند که در تاریخ کره شمالی این مسائل نشانه ای بزرگ از تغییر در رویکرد و تفکر این کشور نیست.

تاتیانا گابروسنکو، متخصص تبلیغات کره شمالی که در دانشگاه کره در سئول تدریس می کند می گوید: «من نگران نیستم. کره شمالی این لفاظی های رنگارنگ را دوست دارد و همیشه دوست داشته است. مشکل حالا آقای ترامپ است. او واکنش نشان می دهد، او به این حرف ها پاسخ می دهد، او توییت می کند و این دست صحبت ها را علنی تر می کند.» ترامپ روز سه شنبه هشدار داد که اگر ایالات متحده تصمیم به اقدام نظامی علیه کره شمالی بگیرد، این اقدام «ویرانگر» خواهد بود.

این دست نظرات خشم پیونگ یانگ را بیشتر می کند. رودونگ سینمون، سخنگوی حزب کارگران کره در سرمقاله ای اعلام کرد: «اعلام جنگ ترامپ علیه کره شمالی از طریق سخنان وحشیانه او انجام می شود. ارتش و مردم کره شمالی با غرور همیشگی خود در برابر این سخنرانی های دروغین و توهین آمیز خواهند ایستاد.»

پس از اینکه ترامپ در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحدد رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خطاب کرد، رهبر کره شمالی در بیانیه ای غیرمعمولی به شکل مستقیم رئیس جمهور آمریکا را مورد خطاب قرار داد و او را از «دیوانه زنجیری» خطاب کرد که تاوان توهین هایش را خواهد پرداخت. ترامپ کار را بدتر کرد و کیم را «مرد موشکی کوتوله» خواند. این لحن باعث شد که وزیر امور خارجه کره شمالی سخنان ترامپ را اعلان جنگ بداند و تهدید کند که هواپیماهای آمریکایی را حتی اگر در حریم هوایی کره شمالی نباشند ساقط خواهد کرد. با وجود جت های جنگنده آمریکایی که در سراسر کره جنوبی و در نزدیکی مرز با شمال در حال تمرین و گشت زنی هستند بسیاری از کارشناسان از بروز اشتباهات محاسبه ای یا سوءتفاهمات نگران هستند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز سه شنبه گزارش داد که «پس از تعرض های جنگ طلبان امپریالیستی کل کشور به معنای واقعی کلمه با روحیه جنگی و مقابله با نفوذ جنگ طلب دیوانه ای به نام ترامپ برخاسته اند.» این تهدیدات از دو سو ادامه دارد و نمایش های دو طرف همچنان در صدر خبرها قرار خواهد گرفت. خبرگزاری کره شمالی خبر داد: «روز شنبه بیش از 100هزار نفر در تظاهرات ضد امپریالیست ایالات متحده شرکت کرده و سوگند یاد کردند که دشمن را از روی نقشه جهان حذف کنند.»

عکس هایی از این تجمع منتشر شده که ستون های منظم مردان در لباس های کارگری، دانشجوبان در پیراهن های سفید و کراوات های قرمز را نشان می دهد که پلاکاردهایی با مضمون «ایالات متحده سردمدار شرارت» را در دست داشتند. خبرگزاری مرکزی کره شمالی اشاره می کند که ترامپ «بی رحم ترین فرد در تاریخ» در میان مردمان این کشور شناخته می شود در حالی که بسیاری او را «دیوانه» خطاب می کنند.

اما گابروسنکو معتقد است این تظاهرات هم در کره شمالی جدید نیستند. بلکه تغییر در جایی رخ داده که چنین لفاظی هایی مورد توجه قرار می گیرند و فقط یک سخنرانی بیهوده در نظر گرفته نمی شوند. او می گوید: «شما می توانید به تاریخ کره شمالی مراجعه کنید و سخرانی های بیشماری را به این شکل از دهه 1950 به بعد پیدا کنید. ضد آمریکایی بودن در فرهنگ و تاریخ کره شمالی جای دارد.»

شن دینگلی، معاون موسسه امور بین الملل دانشگاه فودان در شانگهای موافق است که همه اینها حرف است. او می گوید: «همه اینها سخنانی شفاهی است و پیونگ یانگ در جستجوی جنگ نیست. کره شمالی هم اکنون هم تهدید حمله به گوام را انجام داده اما چنین کاری نکرده است. تویخانه آنها می تواند سئول را بمباران کند و هر یک از سلاح های هسته ای آنها آسیای شمال شرقی را آسیب پذیر کرده است. اما آیا آنها کسی هستند که در ابتدا جنگ را آغاز کند؟ نه، سلاح های هسته ای آنها برای دفاع از خود است و آنها آگاهند که اگر به ایالات متحده ضربه بزنند، آنها کره شمالی را از صفحه روزگار محو می کنند.»

کره شمالی در کنار حملات لفظی بی سابقه به ایالات متحده، نیم نگاهی هم به چین داشت. در مقاله رسمی چاپ شده در روز جعه در خبرگزاری مرکزی این کشور به قلم جونگ فیل، او با عناوین «بی شرم» و «بی ادب» رسانه های چین را نواخته است چرا که آنها کره شمالی را مستحق تحریم های ایالات متحده دانسته اند. این اتهام و نقد گسترده درحالی به چین وارد می شود که سه هفته دیگر رئیس جمهور چین قرار است کنگره حزب کمونیست را که هر 5 سال یک بار برگزار می شود افتتاح کند. آدام کاتکارت، محقق دانشگاه لیدز که تبلیغات کره شمالی را از نزدیک دنبال می کند معتقد است که جونگ فیل در واقع قلم خود کیم است همان طور که مائو و استالین از اسامی خاصی برای نوشتن خطوط فکری خود در سرمقاله ها استفاده می کردند.

در ظرف یک سال اخیر این سومین مقاله ای است که با نام جونگ فیل نوشه می شود و در این مقالات آنچه نشانه گرفته می شود حمایت چین از تحریم های ایالات متحده در قبال کره شمالی است. چینی ها به این متهم می شوند که «در برابر اقدامات ناعادلانه دولت ترامپ کوتاه آمده اند.» در این مقالات کره شمالی متعجب است که چطور یک کشور سوسیالیستی می تواند با امپریالیست ها سازش کند. در ادامه مقاله می آید که در آستانه برگزاری کنگره حزب این خیانتی است که مردم هر دو کشور رواشده است.

کاتکارت معتقد است با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری و حامی کره شمالی است این بیانیه عجیب است چرا که در آن اساسا «چین به علت آنچه که تجدیدنظرگرایی گفته می شود متهم شده است و در مقاله آمده که چینی ها هیچ ایده ای ندارند که مردم کره شمالی چقدر خوشحال هستند.» مشخصا کره شمالی در چنین بیانیه ای ریسک اینکه به حزب کمونیست چین پرخاشگری کند را نمی پذیرد و تنها می خواهد اساسا به چینی ها متذکر شود که به ریشه های سوسیالیستی خود بازگردد.

با در نظر گرفتن این دنیای سرشار از لفاظی، ایالات متحده دو گزینه پیش رو دارد: تمام مذاکرات با کره شمالی رد کرده و به نظاره بنشیند که آنها بیشتر و بیشتر سلاح هسته ای بسازند یا اینکه با کره شمالی وارد مذاکره شود تا پیونگ یانگ از گسترش سلاح های هسته ای خود دست بردارد. ایالات متحده باید انتخاب کند و گزینه دوم، انتخابی است که کمتر ضرر و زیان به همراه دارد.

منبع: واشنگتن پست/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کره شمالی ایالات متحده امریکا چین دونالد ترامپ


نظر شما :