وزیر خارجه ترکیه: مساله قطر باید قبل از عید فطر حل شود

۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۶۹۴۹۰ سرخط اخبار

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: مساله ایجاد شده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی باید قبل از عید فطر به شیوه مسالمت آمیز حل و فصل شود.
 

به گزارش انتخاب، چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست مطبوعاتی مشترک با شیخ خالد بن احمد آل خلیفه همتای بحرینی با تاکید بر ادامه تلاش های سازنده ترکیه برای حل این بحران افزود: امنیت و ثبات خلیج(فارس) را مثل ثبات و امنیت خود می بینیم و هر گونه تهدید علیه آن را نیز تهدید علیه خود تلقی می کنیم.
 
وی بیان کرد: ترکیه هیچ فرقی میان کشورهای برادر خود قائل نیست و برای تثبیت امنیت در منطقه به احداث پایگاه نظامی در قطر مبادرت کرده است.
 

وی با عادی خواندن فرایند ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر ادامه داد: برخی تفاهم نامه های امضا شده بین ترکیه و قطر که مدت زمان زیادی بود در مجلس کبیر ملی ترکیه روند قانونی خود را طی می کرد، در جلسه اخیر به تصویب مجلس رسید و توافق های انجام شده با کشورهای دیگر نیز تصویب شد.

وی استقرار پایگاه نظامی در قطر را برای کمک به برقراری ثبات در خلیج موثر دانست و گفت: این امر برای هیچ کشور حوزه خلیج(فارس) تهدید تلقی نمی شود.
 
شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین نیز در این نشست مشترک خبری با بیان این که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که حفظ ثبات و امنیت منطقه مهم است و نباید که هیچ گونه اختلافی ایجاد شود، گفت: موضع اردوغان بسیار روشن و شفاف بود و ما هم به اعلام کردیم که سیاست قطر در این زمینه، برخی کشورها را ناگزیر به اتخاذ چنین موضعی کرده و باید قطر سیاست خود را تغییر داده و به سوالات ما پاسخ دهد.
 
وی بیان کرد: میان ما و قطر توافقنامه هایی وجود دارد و قطر آنها را رعایت نکرده و پایبند نبوده است و دیگر باید این موضوع را به صورت جدی و بدون اتلاف وقت حل کنیم.'
 

وی افزود: ما به عنوان شورای همکاری خلیج(فارس) برای اردوغان احترام قائل هستیم و از ترکیه می خواهیم در صورت بروز هر گونه تهدیدی در منطقه، کنار کشورهای شورا قرار گرفته و متحد آنها باشد.
 

آل خلیفه در رابطه با تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در قطر نیز گفت: مقامات ترکیه تاکید کردند که این پایگاه نظامی برای ثبات و امنیت کشورهای خلیج(فارس) بوده و علیه کسی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
 
وی بیان کرد: از این اظهارات با رضایتمندی استقبال می کنیم و این پایگاه طبق توافق 2014 در قبال تهدیدها علیه کشورهای منطقه تاسیس شده و ربطی به موضوعات امروز بین ما و قطر ندارد.
 

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر رسمی شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین به ترکیه، پس از دیدار وی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کاخ هوبر در استانبول، با همتای بحرینی خود دیدار و گفت و گو کرد.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها: قطر اردوغان


نظر شما :