همکاری‌های تازه امریکا با عربستان بر سر یمن

ریاض از رفتارهای ترامپ خشنود است

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۵۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
حمایت از جان شهروندان عادی یمنی اختلالی در توافق عربستان و امریکا در چارچوب پیمان عربی به رهبری عربستان نگذاشته است.
ریاض از رفتارهای ترامپ خشنود است

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به نیروهای مورد حمایت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن می گویند که دولت جدید امریکا بعد از سفر جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده به ریاض اجازه داده است تا فروش تسلیحات به عربستان سعودی از سر گرفته شود. این منابع همچنین تاکید می کنند که مواضع دولت جدید امریکا نسبت به دولت باراک اوباما در قبال جنگ یمن بسیار دگرگون شده و پیام داده است که با قاطعیت از عربستان سعودی در این جنگ حمایت می کند.

این منابع به روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش دادند که حمایت از جان شهروندان عادی یمنی اختلالی در توافق عربستان و امریکا در چارچوب پیمان عربی به رهبری عربستان نگذاشته است. همچنین دو طرف توافق کردند که مستشاران نظامی غربی در کنار نیروهای پیمان عربی حضور داشته باشند و سیر عملیات نظامی را زیر نظر بگیرند.

مسئولان امریکایی تاکید کردند که واشنگتن می خواهد از طرف عربستان تعهدات جدیدی بر سر بهبود علمیات هدف گیری در جریان بمباران یمن بگیرد تا کشتار شهروندان عادی به حداقل برسد.

این در حالی است که دولت امریکا موضوع فروش تسلیحات با دقت بالاتر با طرف عربستانی را مورد بررسی قرار داده است. یک مقام امریکایی گفت که «از سعودی ها می خواهیم که به استفاده از این سلاح ها به طور مرتب پایبند باشند.»

بیش از 60 قانونگذار امریکایی در دسامبر 2016 از دولت امریکا خواستند که توافق برای فروش سلاح و مهمات نظامی به عربستان که ارزشی معادل 1.5 میلیارد دلار دارد را به دلیل افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در یمن به تعویق بیندازد.

تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که مواضع امریکا در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا نسبت به سیاست های منطقه ای تغییر کلانی کرده و بیشتر بر حفظ روابط استراتژیک با دوستان امریکا در منطقه متمرکز شده است. دولت جدید امریکا تلاش دارد از متحدان سنتی امریکا حمایت بیشتری داشته باشد.

یاسین التمیمی، تحلیلگر سیاسی یمنی در گفت وگو با روزنامه العرب در این باره می گوید: «مواضع امریکا نسبت به پیمان عربی نسبت به دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا به شکل گسترده ای تغییر کرده و می توان گفت که محافظه کاری های واشنگتن در قبال مسئولیتی که پیمان عربی در یمن بر عهده گرفته از بین رفته است.»

التمیمی می گوید: «پیش بینی چیزی برای آینده رفتارهای ترامپ در قبال یمن سخت است به ویژه اگر فعالیت های ایران در یمن تشدید شود، مساله ای که امریکایی ها نسبت به آن هشدار داده اند.»

سیاست امریکا در گذشته محدود به مبارزه با تروریسم به صورت منفرد در یمن بدون توجه به پیمان عربی بود، مساله ای که به اعتقاد بسیاری سبب تقویت حوثی ها می شد، به گونه ای که بسیاری بر این اعتقادند که واشنگتن آنها را به عنوان یک طرف قانونی و مشروع به رسمیت شناخته است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پیمان عربی عربستان سعودی یمن ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :