تشدید تنش در روابط بروکسل با آنکارا

اردوغان: پیوستن به اتحادیه اروپا را به رای می گذاریم

۰۶ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۰۴۵ اخبار اصلی اروپا
اردوغان گفت: «آنها چه می خواهند؟ حتی اگر هم جواب "آری" به رافراندوم داده شود اتحادیه اروپا نمی خواهد ما را بپذیرد. اگر می خواستند ما را بپذیرند زمینه را برای پیوستن ما فراهم می کردند.»
اردوغان: پیوستن به اتحادیه اروپا را به رای می گذاریم

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین موضع گیری خود در برابر اتحادیه اروپا که در چارچوب تنش های رو به افزایش دو طرف قابل ارزیابی است، اعلام کرد که دولت او ادامه فرایند پیوستن به اتحادیه اروپا را به رای خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، این در حالی است که در پی افزایش تنش ها میان آنکارا با بروکسل، به عنوان مقر اتحادیه اروپا، ناظران می پرسند که آیا تشدید تنش ها به معنای خواست ترکیه برای قطع رابطه با اروپاست یا صرفا به مثابه ابر زودگذری است که به دلیل رفراندوم انتخاباتی ترکیه برای تغییر قانون اساسی از نظام پارلمانی به ریاستی به وجود آمده و به زودی به پایان می رسد و دوباره گرمی روابط دو طرف از سر گرفته خواهد شد.

برخی می گویند که این تشدید تنش برای جلب نظر ملی گرایان است که اردوغان بدون آنها نمی تواند برنده رفراندوم پیش رو شود، اردوغان در وهله های اخیر حتی برای جذب رای ملی گراها گفت که بازگشت مجازات اعدام را تایید می کند در حالی که این قانون خط قرمز برای بروکسل محسوب می شود.

اردوغان در جریان نشست ترکیه – بریتانیا در شهر آنتالیا، در جنوب کشورش گفت: «آن چه به مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا مربوط می شود، می توانیم وارد مسیر رفراندوم شویم و هر چه ملت تصمیم گرفت همان را اجرا کنیم.»

وی درباره زمان برگزاری چنین رفراندومی نیز گفت: «می توان این رفراندوم را بعد از رفراندوم 16 آوریل برگزار کرد.»

در صورت پیروزی اردوغان در این رفراندوم اختیارات وی به عنوان رئیس جمهور بسیار افزایش خواهد یافت و جایگاه سیاسی و حکومتی او به شدت تقویت خواهد شد.

تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا زمانی فزونی گرفت که اروپا به اظهارات اردوغان واکنش نشان داد و دولت او را به نقض حقوق بشر محکوم کرد، اما اوج تنش ها زمانی بود که کشورهای اروپایی تجمعات حامیان اردوغان برای تبلیغات در جهت دادن رای "آری" به رفراندوم را لغو کردند.

اردوغان همچنین گفت که اتحادیه اروپا خود راه را برای او هموار می کند در صورتی که تصمیم بگیرد که خودش مذاکرات با آنکارا برای پیوستن به این اتحادیه که از سال ها پیش معطل مانده را متوقف کند.

اتحادیه اروپا اخیرا مذاکرات با آنکارا برای پیوستن به این اتحادیه را در اعتراض به رفتارهای اردوغان که آن را مغایر با حقوق بشر و اصول حاکم بر روابط دو کشور می داند، متوقف کرده است.

اردوغان پرسید: «آنها چه می خواهند؟ حتی اگر هم جواب "آری" به رافراندوم داده شود اتحادیه اروپا نمی خواهد ما را بپذیرد. اگر می خواستند ما را بپذیرند زمینه را برای پیوستن ما فراهم می کردند.»

وی در حالی که طرفدارانش شعارهایی به طرفداری از او سر می دادند در ادامه افزود: «در هر حال رفراندوم 16 آوریل برای ما به معنای آغاز قطع رابطه با آنهاست. برای همین رای "آری" در این رفراندوم خیلی مهم است. ما همه چیز را روی میز می گذاریم. برای این که ترکیه گوشت قربانی برای کسی نیست.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: «چه می گویند؟ می گویند دیگر جایی برای ترکیه در صورت بازگرداندن مجازات اعدام نخواهد بود. چه عالی.»

رئیس جمهوری ترکیه پنج شنبه گذشته احتمال "تجدید نظر" در روابط کشورش با اتحادیه اروپا را مطرح کرد که واکنش های بسیاری به دنبال داشت اما در عین حال بر اهمیت روابط اقتصادی با کمیسیون ها و گروه های اروپایی به عنوان شرکای نخست آنکارا تاکید کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اردوغان


نظر شما :