ترکیه در اتحادیه اروپا جایی ندارد

سیلی سیاسی مکرون به صورت اردوغان

۱۶ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۲۱۴ اخبار اصلی اروپا
مکرون به رجب طیب اردوغان گفت که در حال حاضر هیچ فرصتی برای تحقق یا پیشرفت در پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد.
سیلی سیاسی مکرون به صورت اردوغان

دیپلماسی ایرانی: امانول مکرون، رئیس جمهوری فرانسه علنا سیلی سیاسی به صورت رئیس جمهوری ترکیه زد که تلاش می کرد در سفر خود به پاریس در اتحادیه اروپا شکاف ایجاد کند. مکرون به رجب طیب اردوغان گفت که در حال حاضر هیچ فرصتی برای تحقق یا پیشرفت در پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد.

رئیس جمهوری فرانسه خطاب به میهمان خود، رئیس جمهوری ترکیه که در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ الیزه در پاریس شرکت کرده بودند، گفت که نسبت به وضعیت حقوق بشر در پی پاکسازی به دلیل تلاش برای کودتایِ شکست خورده در سال 2016 نگران است.

مکرون روز جمعه به اردوغان گفت که کشورهای دموکراتیک باید به حکم قانون در جنگشان با تروریسم احترام بگذارند و نسبت به سرنوشت دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و روزنامه نگاران در ترکیه ابراز نگرانی کرد. وی تاکید کرد که با همتای ترکیه ایش بر سر نوع نگاه به حقوق بشر اختلاف نظر دارد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «حکومت های دموکراتیک ما باید قدرتمند باشند تا بتوانند بر تروریسم غلبه کنند، اما هم زمان باید حکومت های دموکراتیک ما به طور کامل از قانون اساسی حمایت کنند.»

وی همچنین درباره تحولات اخیر در ترکیه هشدار دهد و گفت که این تحولات اجازه نمی دهند که هیچ پیشرفتی در پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که دهه هاست مذاکرات آن ادامه دارد، به وجود آید. وی همچنین گفت که باید محور مناقشه ها تغییر یابد و گفت که امکان آن وجود دارد که درباره مشارکت با ترکیه مذاکره کرد اما این مذاکرات نمی تواند تا سطح عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا ارتقا یابد.  

مکرون همچنین گفت که الآن وقت آن است که حدی برای نفاق در تظاهر بگذاریم برای این که امکان تحقق پیشرفت در مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود ندارد. وی در ادامه افزود: «وقتی درباره قضیه پیوستن به اتحادیه اروپا بحث می شود، روشن است که تحولات و انتخاب های اخیر اجازه نمی دهند که وارد عملیاتی شویم تا در آن مشارکت داشته باشیم.»

مکرون همچنین گفت با اردوغان درباره قضایای مربوط به روزنامه نگاران و کلا افرادی که به اشتباه به زندان افتاده اند بحث کرده است اما وارد جزئیات نشد.

اتحادیه اروپا بارها نگرانی خود را از حملات امنیتی در ترکیه بعد از تلاش برای کودتا در ژوئیه 2016 ابراز داشته و گفته است که به نظر می رسد دولت هر کس که آن را تایید نمی کند، مورد هدف قرار می دهد.

حمله امنیتی سبب شده است تا 50 هزار نفر دستگیر شوند و منتظر دادگاه هایشان باشند در حالی که 150 هزار نفر دیگر از کار بیکار شده اند که آموزگاران و روزنامه نگاران و قضات را شامل می شود.

از سوی دیگر اردوغان گفت که ترکیه از این که دائما خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شده خسته شده است و به اتحادیه اروپا را به فریب و وقت تلف کردن ترکیه متهم کرد و گفت: «اکثر ترکیه ای ها دیگر تمایلی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارند.»

در این کنفرانس خبری مشترک اردوغان پاسخ یک خبرنگار را که از او درباره نیات ترکیه در ارسال اسلحه به سوریه پرسید به تندی جواب داد. وی گفت که روزنامه «جمهوریت» ترکیه در سال 2015 نوشته بود که سازمان امنیت ترکیه به سوریه سلاح می فرستد. اردوغان به خبرنگار جواب داد که به گونه ای صحبت می کند انگار که عضو جنبش فتح الله گولن است که اردوغان او را مسئول کودتای شکست خورده در سال 2016 می داند.

اردوغان که 15 سال است در راس قدرت است، همچنین گفت که بعضی از روزنامه نگاران در نوشته هایشان تروریسم را ترغیب می کنند. وی گفت: «این اشخاص که عده ای به آنها چشم متفکر نگاه می کنند، از طریق ستون نویسی در روزنامه ها تروریسم را ترویج می کنند و ممکن است روزی از روزها آنها را ببینید که مثل یک تروریست جلوی شما ظاهر شده اند.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اردوغان امانوئل مکرون


نظر شما :