ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تنش میان عربستان و عمان تا انتقاد کویت از ریاض بر سر ایران

۰۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۵۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تنش میان عربستان و عمان بر سر ایران، تنش در روابط کویت و عربستان بر سر ایران، اختلافات داخلی اماراتی‌ها بر سر تعامل با ایران و احتمال خروج عمان از شورای همکاری خلیج فارس از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تنش میان عربستان و عمان تا انتقاد کویت از ریاض بر سر ایران

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

اختلاف میان عمان و عربستان بر سر ایران

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که عربستان سعودی با عمان بر سر روابط حسنه مسقط با تهران به مشکل برخورد است.

بنا به این گزارش، ریاض مسقط را متهم کرده است که ایران را بر عربستان و کل کشورهای عربی ترجیح می دهد و بیش از آن که به فکر توسعه روابط با اعرب باشد و به وحدت عربی فکر کند به فکر بهبودی روابط با ایران است.

ریاض همچنین از توسعه روابط اقتصادی و تجاری اخیر ایران با عمان عصبانی است و آن را در تضاد با مواضع عربستان و متحدانش در شورای همکاری می داند.

 

احتمال خروج عمان از شوری همکاری خلیج فارس

عمان شورای همکاری خلیج فارس را تهدید کرده است که احتمال دارد از این شورا خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، مسقط از سیاست های حاکم بر شورای همکاری خلیج فارس خشنود نیست و آن را متهم به تبعیت کورکورانه از بلندپروازی های عربستان سعودی می کند.

عمان همچنین مخالف سیاست های جسورانه و متهورانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی شکایت دارد و آن را به ضرر ثبات و امنیت منطقه می داند.

 

افزایش اختلاف ها در درون امارت بر سر ایران

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که تنش ها در درون هیئت حاکمه امارات متحده عربی بر سر رابطه با ایران افزایش یافته است.

به گفته این منابع شیخ محمد بن راشد آل متکوم، امیر دبی با رفتارهای ضد ایرانی وزارت امور خارجه امارات و همچنین شیخ محمد بن زاید آل نهیان، امیر امارات خشنود نیست و آن را به ضرر منافع کلان امارات متحده عربی می داند. شیخ محمد بن راشد همچنین از اظهارات ضد ایرانی ضاحی خلفان، رئیس پلیس دبی به شدت گلایه دارد و حرف های او را نسنجیده و به ضرر منافع ملی امارات می داند.

 

تنش در روابط کویت و عربستان بر سر ایران

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که کویت و عربستان سعودی بر سر چگونگی پرونده های مختلف منطقه ای از یک سو و تعامل با ایران از سوی دیگر به اختلافات سنگینی برخورده اند. به گفته این منابع چند ماه پیش امیر کویت با پادشاه عربستان دیداری داشته است که در این دیدار امیر کویت به شدت از تندروی های عربستان سعودی در برخورد با ایران شکایت کرده و گفته است که کویت نمی تواند در بسیاری از پرونده های منطقه ای با عربستان هم ٌصدا شود.

وی همچنین نسبت به حمله عربستان به یمن شکایت کرده و گفته است که این جنگ بی نتیجه و پرهزینه باید فورا تمام شود. به گفته این منابع این نشست بدون نتیجه به کار خود پایان داده است.

 

"سپر فرات" نام عملیات ترکیه در سوریه

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه علیه نیروهای پ.ک.ک و داعش را سپر فرات نام گذاری کرده است.

بنا به این گزارش ارتش ترکیه روز چهارشنبه به مواضع کردها و داعشی ها در شهر مرزی جرابلس حمله کرد و با هدف بیرون راندن آنها از این شهر وارد خاک سوریه شد. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که در این حمله 63 مواضع گروه های تروریستی هدف قرار گرفته است.

 

مین گذاری مرز کره شمالی و کره جنوبی

سازمان ملل کره شمالی را متهم کرد که مناطق مرزی خود با کره جنوبی را مین گذاری کرده است.

به گزارش ای اف پی، سخنگوی هیئت فرماندهی سازمان ملل که کار نظارت بر حفظ آرامش میان دو کره را بر عهده دارد، گفت که مشاهده شده است سربازان کره شمالی در حال مین گذاری در کرانه شمالی مرز در نزدیکی پل موسوم به "پل بی بازگشت" نزدیک به روستای مرزی بانمونگوم هستند.

 

ترکیه مدت خدمت سربازی را کاهش داد

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که شورای عالی نظامی کشور روز سه شنبه دستور به کاهش مدت خدمت نظامی برای افسران نظامی خود داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شورا تصمیم گرفته است که مدت خدمت نظامی را به 28 سال کاهش دهد تا به این ترتیب بتواند جلوی افزایش درجه داران عالی رتبه را بگیرد.

در بیانیه وزارت دفاع همچنین آمده است که شورای عالی نظامی برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته بعد از شکست تلاش برای کودتا در 15 جولای تشکیل جلسه داد و تصمیم به بازنشستگی 586 کولونل و تمدید خدمت 434 افسر کولونل دیگر برای دو سال داد.

 

بازداشت صدها نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در عربستان

ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور ظرف شش ماه گذشته 1461 نفر را به اتهام حمل یا قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، از این تعداد 512 نفر عربستانی و 949 نفر از اتباع دیگر کشورها هستند که شامل 38 تبعه مختلف می شود.

وی در نشست مطبوعاتی خود همچنین گفت که قاچاق موادر مخدر از مرزهای عربستان به شدت افزایش یافته و این مساله سبب شده است تا برخوردها با این معضل تشدید شود.

دستگیرشدگان با اتهام های متعدد از جمله قاچاق، نگهداری، ترویج و خرید و فروش مواد مخدر در صفحات اجتماعی متهم هستند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11       

کلید واژه ها: کویت عمان عربستان سعودی ترکیه


( ۱ )

نظر شما :