خودداری رسانه‌های قطری از پوشش سفر امیر والد به آنکارا

قطر از حمایت از اردوغان پشیمان است

۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۹۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
دوحه احساس می‌کند در دفاع و حمایت از رئیس جمهوری ترکیه عجله به خرج داده در حالی که جامعه جهانی در حال محکوم کردن اردوغان به دلیل پاکسازی‌های سیاسی اوست.
قطر از حمایت از اردوغان پشیمان است

دیپلماسی ایرانی: رسانه های رسمی قطری سفر امیر سابق قطر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را پوشش ندادند که نشان از عقب گرد رسمی قطر از حمایت از اردوغان علیه کودتای شکست خورده اخیر است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تحلیلگران درباره دلایل خودداری رسانه های قطری از سفر شیخ حمد بن خلیفه که در قطر او را امیر والد صدا می زنند، این گونه تفسیر می کنند که دولت قطر بر خلاف روزهای نخست که از اردوغان علیه کودتای شکست خورده حمایت کرد، دیگر از او حمایت نمی کند و از مواضع خود عقب نشسته است.

امیر تمیم بن حمد، اولین مقام رسمی ای بود که در همان ساعات اولیه کودتا با اردوغان تماس گرفت و حمایت قاطع خود را از او اعلام کرد و حتی اعلام آمادگی کرد در صورت نیاز دولت ترکیه حاضر است ارتش نظامی خود را در اختیارش قرار دهد.

رفتار جامعه جهانی زمانی در قبال رئیس جمهوری ترکیه تغییر کرد که پاکسازی های شدیدی را به اسم مبارزه با کودتا اعمال کرد به گونه ای که بسیاری رفتار او را کودتای اردوغان علیه کودتای نظامیان تعبیر کردند. او در تعدیلات خود هزاران نظامی و قاضی و آموزگار و کارمند و خبرنگار را پاکسازی کرد و تعداد بسیاری از آنها را نیز بازداشت کرد. فضای پاکسازی به اندازه ای گسترش یافت که نوعی از ترس و بی اعتمادی حتی بر اطرافیان اردوغان حاکم شد به گونه ای که بسیاری از اعضا و رهبران حزب عدالت و توسعه، حزب فعلی حاکم بر ترکیه، از کار برکنار شدند. بر اساس دستوری که از سوی حزب عدالت و توسعه صادر شد و حیاتی یازجی، نفر دوم حزب آن را امضا کرد، "باید در سریع ترین زمان ممکن حزب پاکسازی شود با این هدف که حزب از همه کسانی که به نوعی با فتح الله گولن ارتباط داشتند، خلاص شود." این دستور شایعات و نگرانی هایی را در درون حزب موجب شد. بسیاری می گفتند این دستور نشان دهنده نگرانی های اردوغان از قیام اعضای حزب علیه او است و وی با این کار می خواهد خود را از شر رقبا خلاص کند.

اردوغان روز پنج شنبه اعلام کرد که پاکسازی فعلی خیلی کمتر از آن چیزی است که انتظار می رفت در حالی که می توانستیم پاکسازی های بسیار گسترده تری انجام دهیم.

این رفتارها سبب شد دوحه احساس کند که در دفاع و حمایت از رئیس جمهوری ترکیه عجله به خرج داده در حالی که جامعه جهانی در حال محکوم کردن اردوغان به دلیل پاکسازی های سیاسی اوست.

شیخ حمد، عالی رتبه ترین مقام قطر است که بعد از شکست کودتا از ترکیه دیدن می کند. قبل از او شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در 30 جولای گذشته از ترکیه دیدن کرده بود. اردوغان از شیخ حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر در مجموعه کاخ های ریاست جمهوری در آنکارا، پایتخت ترکیه استقبال کرد. به گفته منابع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه، شیخ حمد در دیدار خود با اردوغان حمایت کامل قطر از ملت ترکیه و دولت منتخب دموکراتیک ترکیه را اعلام کرد و گفت که ملت و حکومت قطر به شدت کودتای شکست خورده 15 جولای را رد می کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان قطر


نظر شما :