شکست داعش برای واشنگتن حیاتی است

امریکا به فکر افزایش نظامیان خود در عراق

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۲۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
واشنگتن به این باور رسیده است که شکست بغداد در بیرون راندن داعش از عراق عواقب منطقه‌ای سختی برای مصالح آن در منطقه به دنبال خواهد داشت.
امریکا به فکر افزایش نظامیان خود در عراق

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به دنبال گسترش مشارکت خود در جنگ علیه داعش است. گروه تروریستی ای که هنوز تعدادی از شهرهای عراق را تحت کنترل خود دارد. امریکا می گوید می خواهد سربازها و مهمات نظامی بیشتری را به همین منظور به عراق بفرستد. اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده نیز که دو روز پیش در عراق بود از افزایش پایگاه های نظامی امریکا در عراق برای مبارزه با داعش و گروه های تروریستی وابسته به آن صحبت کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، امریکایی ها در حالی به فکر ارسال سربازهای بیشتر به عراق افتاده اند که دولت عراق هنوز نتوانسته شهرهای خود را به تنهایی از داعش پس بگیرد. علاوه بر آن بحران اعتمادی که نزد نیروهای عراقی به وجود آمده بر مشکلات عراقی ها برای پس گرفتن شهرها از دست تروریست ها افزوده است. این در حالی است که دولت می گوید می خواهد نیروهای داوطلب مردمی شیعی را در خط مقدم مبارزه با داعش بگذارد که این مساله نیز باعث اعتراض هایی در درون ارتش شده است و بیم آن می رود مشکلات تازه ای را به وجود آورد.

ناظران می گویند امریکایی ها رفته رفته به سویی می روند که به طور ریشه ای تغییری در استراتژی عقب نشینی نیروهای خود از عراق بدهند، به ویژه که فرایند سیاسی ای که در عراق از سال 2003 تا کنون حمایت می کردند، به نوعی شکست خورده است و اکنون عراق در وضعیت بغرنج طایفه ای و نژادی به سر می برد. در عین حال بحران سیاسی شدیدی شکل گرفته که ممکن است کشور را به هرج و مرج بکشاند که بیش از هر چیز این وضعیت می تواند به سود داعش تمام شود.

دولت امریکا حملات نظامی خود علیه جریان های تندرو مثل داعش را با استفاده از بالگردهای هجومی آپاچی در همراهی با نیروهای عراقی افزایش داده است. همچنین از توپخانه های 155 میلی متری برای پس گرفتن موصل استفاده می کند و قصد دارد 200 سرباز جدید دیگر به عراق بفرستد تا شمار نیروهای خود را به 4000 نفر برساند. امریکایی ها می گویند در حال حاضر 3870 سرباز در عراق دارند.

این در حالی است که منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی می گویند که شمار واقعی نیروهای امریکایی در عراق در حدود 6 هزار نفر است و رقمی که مقامات امریکایی در رسانه ها می گویند برای پنهان کردن رقم واقعی نیروهایشان در عراق است.

در همین رابطه اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا که روز دوشنبه در یک سفر اعلام نشده وارد بغداد شد و در آن جا با فرماندهان امریکایی و همچنین حیدر العبادی، نخست وزیر و خالد العبیدی، وزیر دفاع ملاقات کرد، گفت که پنتاگون کمک های خود را به واحدهای پیشمرگ کرد به 415 میلیون دلار خواهد رساند. این مبلغ برای حکومت اقلیم کردستان که با کسری بودجه شدید دست به گریبان است، حیاتی محسوب می شود.

یک مقام آگاه در پنتاگون گفت: «جنگ موصل برای ما تعیین کننده است و ما باید اعتماد بیشتری به دوستانمان داشته باشیم و حمایت بیشتری از نیروهای عراقی به عمل آوریم.»

پنتاگون می گوید هیچ کدام از نیروهایی که تا کنون به عراق گسیل داشته است مستقیما در هیچ نبردی شرکت نکرده اند و آنها فقط برای آموزش نیروهای عراقی در آن جا هستند.

وزارت دفاع امریکا در حال بررسی ارسال امکانات لجستیکی اضافی به همراه شماری از تیم های مهندسی خود به عراق با هدف عبور از رودخانه ها است، تمامی این کارها در چارچوب حمایت از نیروهای عراقی برای بازپس گیری موصل و مناطق پیرامون آن در شمال عراق انجام می شود. یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ما می خواهیم برای یک نبرد بزرگ کمک کنیم، برای همین ممکن است به یک تیم مهندسی کارکشته نیاز پیدا کنیم تا بتوانیم به راحتی از رودخانه ها عبور کنیم و در صورت لزوم پل های نظامی فوری بسازیم.»

واشنگتن به این باور رسیده است که شکست بغداد در بیرون راندن داعش از عراق عواقب منطقه ای سختی برای مصالح آن در منطقه به دنبال خواهد داشت. برای همین امیدوار است با حمایتی که روسیه در سوریه از ارتش سوریه در مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی به عمل می آورد و حمایتی که خود در عراق از ارتش این کشور در مبارزه با تروریست ها می کند، بتواند داعش را به طور کامل شکست دهد و خطر آن را مهار کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا عراق داعش


نظر شما :