ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از بررسی خرید میراژ توسط ایران تا فشار مرکل به اردوغان بر سر سوریه

۰۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۷۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بررسی خرید میراژ توسط ایران، فشار مرکل به اردوغان بر سر سوریه، هشدار صریح پوتین به اردوغان، تقاضای اهل تسنن به تشکل گروه ویژه نظامی و تلاش عربستان برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از بررسی خرید میراژ توسط ایران تا فشار مرکل به اردوغان بر سر سوریه

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

فشار مرکل به اردوغان بر سر سوریه

مجله آلمانی اشپیگل گزارش داد که آلمان فشارهای بسیاری را به ترکیه وارد می کند که در سوریه دخالت نظامی انجام ندهد.

به نوشته اشپیگل آلمان نگران رویارویی ترکیه با روسیه در خاک سوریه است و این مساله را به مثابه تهدیدی جدی برای اروپا و امنیت آن می داند.

به نوشته اشپیگل آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان شخصا در تماس با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است و به او فشار می آورد که اقدامی نظامی در سوریه انجام ندهد.

 

هشدار پوتین به اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به مخالفان لیبرال حکومت عربستان گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیام داده است که کوچکترین اقدام نظامی از سوی ترکیه در خاک سوریه با واکنش شدید روسیه مواجه خواهد شد.

بنا به این گزارش، پوتین هشدار داده است این بار روسیه تحمل تحرکات خصمانه ترکیه در سوریه را ندارد و کوچکترین اقدام را با شدیدترین واکنش پاسخ خواهد داد.

 

نگرانی آلمان از ورود پناهندگان کرد ترکیه

مجله اشپیگل در گزارشی نوشت که دولت آلمان از این نگران است که رفتارهای خصمانه ترکیه علیه کردها در داخل خاک خود با ورود نیروهای نظامی ترکیه به سوریه تشدید شوند و این مساله موج تازه ای از مهاجرت از اروپا این بار از خاک ترکیه و مناطق جنوبی این کشور را آغاز کند.

بنا به این گزارش آلمان نگران است علاوه بر مهاجران سوری و عراقی که از جنگ جاری در کشورهایشان فرار می کنند مهاجران کرد و ترک جنوب ترکیه نیز اقدام به مهاجرت گسترده کنند.

 

نگرانی روسیه از ساخت سوخو – 35 در ایران

پایگاه خبری تحلیلی المانیتور گزارش داد که احتمال نگرانی روسیه از ساخت جنگنده های پیشرفته سوخو – 35 توسط ایران وجود دارد.

به نوشته این سایت احتمالا در سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ایران این موضوع با مقامات ایرانی مورد بحث قرار گرفته است.

اخیرا سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که ایران قصد خریداری هواپیمای پیشرفته سوخو – 35 در راستای نوسازی ناوگان هوایی نظامی خود را دارد.

 

احتمال خرید میراژهای پیشرفته توسط ایران

پایگاه خبری تحلیلی المانیتور گزارش داد که ایران گزینه خریدن میراژهای پیشرفته از فرانسه را در دست بررسی دارد.

این پایگاه خبری نوشت که ایران در حال بررسی چگونگی خریدن این نوع از هواپیماها از فرانسه است و قصد دارد در برابر ناوگان هوایی پیشرفته کشورهای همسایه ناوگان هوایی خود را مدرن کند.

بعد از رفع تحریم ها در پی توافق هسته ای، ایران تلاش های تازه ای را برای نوسازی و توسعه ناوگان های دفاعی و نظامی خود آغاز کرده است.

 

آغاز فیلترینگ شبکه های اجتماعی در عربستان

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد مقامات عربستانی در حال بررسی احتمال فیلترینگ برخی از سایت های و شبکه های اجتماعی در این کشور هستند.

بعد از تشدید اختلاف های داخلی در حکومت عربستان و نقش شبکه های اجتماعی در انتشار این اختلافات اکنون مقام های عربستانی به فکر افتاده اند که برخی شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، تویتر و واتس آپ را فیلتر کنند و اجازه ندهند اختلافات داخلی شان در این شبکه ها منتشر شود.

 

تشدید نظارت های اینترنتی در امارات

مقامات اماراتی اعلام کردند که قصد دارند نظارت بیشتری بر شبکه های اجتماعی این کشور اعمال کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی محیط، امارات متحده عربی از جمله کشورهای عربی است که اقدام به بستن شبکه های اجتماعی واتس آپ، وایبر و لاین کرده و اکنون نیز قصد دارد محدودیت های تازه ای را بر فیسبوک و تویتر اعمال کند.

دولت امارات این کار را به بهانه مبارزه با تروریسم انجام می دهد.

 

آغاز همکاری های عراق و سوریه برای انجام عملیاتی بزرگ

تعدادی از فرماندهان ارشد نیروهای داوطلب مردمی به سوریه رفته اند تا چگونگی آغاز عملیاتی گسترده علیه داعش را در خاک سوریه بررسی کنند.

به گزارش پایگاه خبری ارم نیوز، ابو مهدی المهندس، یکی از رهبران ارشد نیروهای داوطلب مردمی به همراه عده ای از فرماندهان دیگر نیروهای داوطلب مردمی عراق به سوریه سفر کرده اند تا ضمن رایزنی با مقامات سوری و حزب الله چگونگی آغاز عملیاتی بزرگ علیه تروریست ها را به ویژه در رقه بررسی کنند.

افراد نزدیک به نیروهای داوطلب مردمی اعلام کرده اند که به زودی عملیاتی بزرگ با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی عراق و سوریه علیه داعش به طور هم زمان در عراق و سوریه آغاز خواهد شد.

 

مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در عملیات پاک سازی موصل

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در جمع نمایندگان مجلس گفت که در عملیات پاکسازی موصل از لوث تروریست های داعش نیروهای داوطلب مردمی نیز مشارکت خواهند کرد.

به گزارش شبکه خبری الحره عراق، عبادی تاکید کرد، نیروهای داوطلب مردمی به اذن مرجعیت و با هدف حمایت از تمامیت ارضی عراق تشکیل شده و بدیهی است که در عملیات پاکسازی موصل از لوث داعش مشارکت کنند.

این خبر با واکنش منفی اهل تسنن مواجه شده است. آنها خواستار عدم ورود نیروهای داوطلب مردمی که عموما شیعه هستند به مناطق اهل تسنن از جمله موصل هستند.

 

اهل تسنن به دنبال نیروی نظامی ویژه

روزنامه الاهرام نوشت که اهل تسنن عراق از دولت عبادی خواسته اند اجازه تشکیل "گارد ملی" به عنوان گروه شبه نظامی اهل تسنن را بدهد.

بنا به این گزارش اهل تسنن ادعا کرده اند که نیروهای داوطلب مردمی شیعه هستند و نمی توانند حامی حقوق اهل تسنن باشند برای همین باید برای اهل تسنن گروه ویژه نظامی مجزا تشکیل شود. آنها همچنین از دولت خواسته اند که بخش از بودجه دفاعی کشور را برای تشکیل این نیرو و حمایت از آن اختصاص دهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای داوطلب مردمی اهل تسنن شبکه های اجتماعی اشپیگل ترکیه سوریه


نظر شما :