فیصل مقداد:

اسد برای هر چیزی آماده است

۱۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۱۲۴۹۸ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه ای اظهار داشت که درگیری های فعلی در کشورش بخشی از برنامه توطئه علیه سوریه است و گزارشات مربوط به خشونت و شکنجه توسط نیروهای دولتی نیز تبلیغات منفی رسانه ای است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت وگو با هفته نامه اشپیگل و در پاسخ به این سوال که آیا بحث تبعید بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به روسیه مطرح است یا خیر، گفت: چرا باید چنین مساله ای مطرح باشد؟! ما پیروز خواهیم شد و مساله تبعید تنها بخشی از جنگ روانی است که علیه ما به پا شده است. اسد نیز گفته است که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد در سوریه به دنیا آمده و در سوریه نیز خواهد مرد.


فیصل مقداد در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل مبنی بر آنکه معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود دولت سوریه کنترل بخش هایی از خاک کشورش را از دست داده، گفت: ما همچنان خوشبینیم و به اندازه ای قوی هستیم که بتوانیم بر حملات متحدان غربی، مخالفان و کشورهای خلیج (فارس) که برای ما داعیه آزادی و دموکراسی دارند، پیروز شویم.


معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه به اروپا نسبت به ادامه حمایت از گروه های مخالف در سوریه هشدار داد.


وی در این ارتباط نیز گفت: مخالفان سوری نه فقط علیه دولت سوریه که علیه نظم در همه کشورهای توسعه یافته و مدنی می جنگند.


مقداد در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل مبنی بر این که سرنگونی دولت بشار اسد چه دستاوردی برای کشورهای غربی و متحدان آنها خواهد داشت، گفت: برندگان این معادله اسراییل و آمریکا خواهند بود. اگر سوریه تقسیم شود و همچنان تحت فشار باشد منازعات اسراییل و اعراب به فراموشی سپرده می شود، اسراییل می تواند در صلح باشد و درعین حال اختیار بلندی های جولان و تمام بیت المقدس را در اختیار گرفته و همچنان فلسطینی ها را اذیت کند. ما البته تنها همسایه اسراییل هستیم که هنوز نماینده موضع اعراب به شمار می رویم.


وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردم سوریه معتقدند که بعد از تظاهرات صلح آمیز این کشور دستگیر شده اند و بسیاری نیز درگیری های سوریه را مقاومت در برابر دولتی دیکتاتور می دانند، نیز گفت: از دیگر مردم سوریه هم نظرشان را بپرسید، کسانی که شما می گویید گفته اند دستگیر شده اند و دولت را دیکتاتور می دانند، نماینده اکثریت مردم سوریه نیستند. امر مسلم این است که اسد همچنان تلاش می کند درخواست تظاهر کنندگان را عملی کند. برداشتن قانون حکومت نظامی، قانون اساسی جدید، پایان تسلط حزب بعث، ایجاد احزاب جدید، انتخابات برای پارلمان جدید، اتخاذ قانون جدید برای تجمع، اینها همه چیزهایی است که در دولت اسد انجام شده است اما همه این تغیییرات نادیده گرفته می شود و هیچ کدام از آن ها توسط خارجی ها به رسمیت شناخته نمی شود. واقعا این به اصطلاح انقلابیون چه می خواهند؟


مقداد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه اشپیگل که عنوان داشت؛ امر مسلم آن است که دیر یا زود مردم دیگر شما را قبول نخواهند داشت، گفت: بخش اعظم درگیری های داخل سوریه توسط بیرون کشور سازمان دهی و حمایت مالی می شود. کسانی که علیه دولت می جنگند میلیاردها دلار از کشورهای خلیج(فارس) دریافت کرده اند. اسد همچنان به خواست سیاسی مردم کشورش گوش فرا می دهد و به دنبال رفع اختلافات با مردم است البته با همه مردم، همان طوری که از سخنرانی او در روز ششم ژانویه مشخص است. اگر حمایت های خارجی از گروه های مخالف متوقف شود و همه حاضر شوند دور تا دور یک میز مذاکره کنند ما می توانیم در مورد آینده کشور تصمیم گیری کنیم.


مقداد در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه رییس جمهوری که پایان سیاسی اش در حال رقم خوردن است، با یک سخنرانی دعوت به مذاکره می کند، گفت: کسی دیگر کشورها را به مذاکره و تصمیم گیری درخصوص رییس جمهوری سوریه مجبور نکرده است. این مساله را به سوری ها ، آراء و صندوق رای واگذار کنید. در هر صورت اجازه نمی دهیم کسی استقلال و تمامیت کشور را نادیده بگیرد. اگر رییس جمهور کنار برود و تسلیم شود سوریه را سراسر نابودی، خرابی و کشتار در بر می گیرد. برای جلوگیری از چنین مسائلی اسد برای هر چیزی آماده است.


معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا روابط حسنه سوریه و ترکیه و روابط معمولی این کشور با عربستان به دشمنی گراییده است، گفت: ما مدت زمان مدیدی تلاش کردیم که روابط حسنه ای با ترکیه داشته باشیم تا اینکه متوجه شدیم که رجب طیب اردوغان برادر مسلمان ما در حقیقت برنامه دیگری را دنبال می کند، به این معنا که وی تلاش می کند با کمک القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه های افراطی از مصر تا تونس، لیبی، سوریه و عراق یک شبکه قوی تاسیس کند، به عبارت دیگر یک امپراطوری عثمانی. علاوه بر این تمام انواع گروه های مسلح در ترکیه جای دارند و مرزهای این کشور برای رفتن به سوریه نیز باز شده است، به همین علت اردوغان و احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه شخصا مسئول کشته شدن هزاران سوری هستند؛ چرا ترکیه از سوی سازمان ملل مجازات نمی شود؟ و در مورد رابطه با عربستان؛ عربستان تحت فشار گسترده آمریکاست واز این رو از گروه های مذهبی مشخصی که در سوریه می جنگند، حمایت می کند. البته به طور همزمان آل سعود به خوبی می داند که از طریق این حمایت در میان مدت علیه منافع خود عمل کرده است. از این رو بهتر است هرچه سریعتر از وابستگی به آمریکا بیرون بیاید.

این مقام سوری در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا باید به دنبال تبدیل سوریه به یک ویرانه و جهنمی از آتش باشد، گفت:حمایت از اسراییل تنها توضیحی است که می توان در این مورد داشت. ابتدا با تحریم ها علیه ما شروع شود و اکنون هم کار به اینجا رسیده است.


مقداد در ادامه افزود چرا جبهه النصره باید در لیست سازمان های تروریستی باشد اما بسیاری از دیگر گروه ها که تعمدا روزانه هموطنان مرا می کشند، نباشند؟


مقداد در ادامه و در پاسخ به این سوال اشپیگل که عنوان داشت که آیا تمام مخالفان همانطور که دولت سوریه می گوید تروریست هستند، افزود: در بین مخالفان گروه های مختلفی هستند بسیاری از آن ها به مسیر اشتباه کشیده شده اند، البته ما نیز در دولت طبیعتا اشتباهاتی را در بخش های اجتماعی و اقتصادی مرتکب شده ایم. با این وجود مخالفان مسلح از همان اول به دنبال تحریک و تنش بودند. برخی افراد نیز که به دنبال تنش بیشتر هستند لابه لای تظاهرکنندگان مخفی می شوند و به پلیس و همین طور معترضان شلیک می کنند.


این مقام سوری در بخش پایانی مصاحبه خود با اشاره به مساله مطرح شده توسط خبرنگار هفته نامه اشپیگل مبنی بر دستگیری و کشتن مردم عادی توسط نیروهای دولت گفت که این مسائل به تبلیغات منفی رسانه ای علیه دولت برمی گردد.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که سوریه اکنون در مسیر دو انتخاب است یا پیشرفت و مذاکرات سیاسی و یا جهنم، گفت: همچنان پیشرفت سیاسی برای حل مشکلات موجود را خواستاریم؛ البته همه کشورها باید از تبدیل سوریه به جهنمی از آتش جلوگیری کنند.
 

کلید واژه ها: سوریه به این سوال پاسخ به این سوال اشپیگل به این سوال که سوال که وزیر خارجه این سوال که ترکیه اسراییل سوری خبرنگار خارجه سوریه در وزیر خارجه سوریه در سیاسی وزیر خارجه سوریه


نظر شما :