حملات شدیداللحن وزیر خارجه عراق به عربستان و ترکیه و اردن

ابراهیم جعفری برای ایجاد توازن تلاش می‌کند

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۱۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ابراهیم الجعفری در لبنان گفت سوریه تنها زمانی آرام خواهد شد که عربستان سعودی و اردن و ترکیه دست از سر ملت سوریه بر دارند و دیگر افراد مسلح به آنجا نفرستند.
ابراهیم جعفری برای ایجاد توازن تلاش می‌کند

دیپلماسی ایرانی: ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق تلاش می کند اشتباهی که در نشست اتحادیه عرب در قاهره علیه ایران مرتکب شد و به بیانیه ضد ایرانی این اتحادیه رای مثبت داد را به نوعی جبران کند، برای همین سفری به لبنان انجام داده و ضمن دیدار با همتای لبنانی اش حملات شدیداللحنی را متوجه عربستان کرده است به این امید که شاید بتواند توازنی در روابط عراق با عربستان و ایران ایجاد کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ابراهیم الجعفری در لبنان گفت سوریه تنها زمانی آرام خواهد شد که عربستان سعودی و اردن و ترکیه دست از سر ملت سوریه بردارند و دیگر افراد مسلح به آنجا نفرستند.

روزنامه العرب ادعا می کند که منابع سیاسی در بیروت گفته اند که جعفری زمانی حملات خود را متوجه عربستان کرد که از جلسه مذاکره با نبیه بری، رئیس مجلس و جبران باسیل، وزیر امور خارجه خارج شد. باسبیل همتای عراقی اش را "دوست" توصیف کرد و بر لزوم استفاده از تجربه عراق برای جنگ با تروریسم تاکید کرد و گفت که عراق می تواند نمونه ای در این مبارزه باشد.

العرب ادعا می کند که سفر جعفری به بیروت برای این بوده است که به طرف لبنانی اطمینان دهد که فقط بیروت نیست در کنار ایران ایستاده است و از آن حمایت می کند بلکه عراق نیز همین رویکرد را دارد.

در نشست اتحادیه عرب در قاهره تنها لبنان علیه بیانیه ضد ایرانی این اتحادیه که به تقاضای عربستان صادر شد، رای منفی داد و در آن نشست حتی عراق به نمایندگی ابراهیم جعفری به این بیانیه رای مثبت داد. اتفاقی که از یک رو باعث بهره برداری عربستان و طرف های ضد ایرانی متحد او از اقدام عراق شد و از سوی دیگر انتقادهای شدیدی را متوجه لبنان کرد. جبران باسیل گفت در بیانیه اتحادیه عرب به وضوح ادعاهایی علیه حزب الله مطرح شده است که کاملا با منافع لبنان تضاد دارد.

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که بعد از نشست اتحادیه عرب و بعد از این که این اتحادیه بیانیه ضد ایرانی خود را صادر کرد و عراق هم به آن رای مثبت داد، ابراهیم جعفری خواستار دیدار با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان شد که او حاضر به انجام این دیدار نشده و مقامات عربستانی به او گفته اند که جبیر وقت برای دیدار ندارد و تنها در راهروهای اتحادیه عرب از او بابت رای مثبتش تشکر کرده است.

العرب سفر جعفری به لبنان را تلاشی از سوی او برای بهبود وضعیتش در برابر ایران دانسته و نوشته است که این اقدام او و همچنین حملاتی که علیه عربستان و ترکیه و اردن در بیروت انجام داده برای این است که به نوعی بگوید کشورش حاضر به ورود به جمع کشورهای چهارگانه مبارزه با تروریسم است که شامل ایران، روسیه، سوریه و لبنان می شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب ابراهیم جعفری عراق


نظر شما :