شورای امنیت از پایبندی به اصول خود عدول کرده است

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۵۳۱۱۷ سرخط اخبار

ایرنا- نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که شفافیت، پاکدستی و استمرار مواضع از جمله اصول بنیادی شورای امنیت است گفت، شورای امنیت در موارد زیادی از پایبندی به این اصول عدول کرده است.

به گزارش ایرنا، «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران درسازمان ملل روز سه شنبه به نمایندگی از سوی جنبش عدم تعهد در نشست آزاد شورای امنیت که به منطور بحث پیرامون روش های کاری شورا برگزار شد، تاکید کرد، شورای امنیت باید در برخورد با مسایل بی طرفانه و غیر گزینشی عمل کند و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
خوشرو گفت: جنبش عدم تعهد شفافیت، پاکدستی و استمرار مواضع را از جمله اصول اساسی کار شورای امنیت می داند که متاسفانه در موارد بسیاری نقض شده است.
وی تصریح کرد: این شورا عموما با موضوعات برخورد گزینشی داشته و در حالی که به پاره ای از مسایل مهم بی اعتنایی کرده در عین حال به برخی موضوعات بیش از حد پرداخته است.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل افزود، اعضای جنبش عدم تعهد همواره با استفاده ابزاری از شورای امنیت برای رسیدن به اهداف سیاسی خاص مخالف بوده و معتقدند که شورا باید بی طرفانه و غیر گزینشی اقدام کرده و در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشد.
خوشرو دخالت شورای امنیت سازمان ملل در اموری که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی به شمار نمی رود را غیر ضروری خواند و از اعضای این شورا خواست صرفا در چارچوب اختیارات واگذار شده به آن ها در منشور ملل متحد عمل کند.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت، در سال های اخیر شورای امینت در حالی که در بسیاری از موارد سریعا به فصل هفت منشور ملل متحد و صدور مجوز استفاده از زور متوسل شده، در برخی شرایط نیز سکوت و انفعال در پیش گرفته است.
وی افزود: بر اساس منشور ملل متحد توسل به فصل هفت منشور بایستی به عنوان آخرین راه حل در دستور کار شورا قرار گیرد و پیش از آن لازم است که از همه ظرفیت های فصول ششم و هشتم منشور در مورد حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی و نیز امکانات سازمان های منطقه ای استفاده شود.
سفیر کشورمان در سازمان ملل با اشاره به آغاز روند انتخاب دبیرکل جدید سازمان در سال 2016 بر مواضع جنبش عدم تعهد در این مورد و به ویژه بر لزوم تقویت نقش محوری مجمع عمومی در انتخاب دبیرکل جدید تاکید کرد.
خوشرو در بخشی از سخنان خود خواسته های «جنبش عدم تعهد» را به منظور تقویت روشهای عملکردی و بهبود کارآمدی شورای امنیت در اجرای مسئولیت های اصلی خود به شرح زیر بیان کرد:
1-قواعد روند کاری شورای امنیت که به مدت 70 سال، «موقت» بوده است، باید به منظور تقویت شفافیت و مسوولیت پذیری رسمی شود.
2-تعداد نشست های عمومی باید مطابق با مواد 31 و 32 منشور افزایش یابد و این نشست ها باید فرصت های واقعی را ایجاد کند تا دیدگاه ها و کمک های فکری تعداد بیشتری از اعضای سازمان ملل، به ویژه اعضایی که در شورای امنیت عضویت ندارند ولی امور مربوط به آنها در دستور کار شورا است، مد نظر قرار گیرد.
3-نشست های محرمانه و رایزنی های غیررسمی باید به حداقل برسد و برگزاری این گونه نشست ها یک استثنا باشد و نه قاعده. این نشست ها همچنین باید شامل برگزاری جلسات توجیهی از سوی نمایندگان ویژه یا نمایندگان دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل باشد.
4-تاسیس ارگان های فرعی از سوی شورا باید مطابق با متن و روح منشور ملل متحد باشد و چنین ارگان هایی باید به گونه ای عمل کنند که اطلاعات کافی و به موقع را درباره فعالیت هایشان در اختیار اعضای سازمان ملل قرار دهند.
5-گزارش های سالانه شورای امنیت به مجمع عمومی باید روشنگر، جامع و تحلیلی تر باشد و عملکرد شورا از جمله در مواردی که نتوانسته است اقدام کند و نیز دیدگاه های بیان شده توسط اعضا در طول موضوعات مورد بحث را ارزیابی کند. ما همچنین از شورای امنیت می خواهیم درباره شرایطی توضیح دهد که بر اساس آن نتایج مختلفی از جمله قطعنامه ها، بیانیه های رئیس، بیانیه های مطبوعاتی یا موارد اعلام شده به رسانه ها را تصویب می کند.
6-شورا بر اساس اصل 15 (1) و 24 (3) منشور ملل متحد، باید گزارش های ویژه ای را برای بررسی مجمع عمومی ارائه دهد.
7-شورا باید اطمینان دهد که ارزیابی های ماهانه آن جامع و تحلیلی است و به موقع صادر شده است.
8-شورا باید کاملا توصیه های مجمع عمومی را در رابطه با مسائل مربوط به صلح و امنیت مطابق با اصل 11 (2) منشور مورد توجه قرار دهد.

9-شورای امنیت باید تلاش های جاری برای تغییر موضوع های مورد بحث در مجمع عمومی یا شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل موسوم به اکوسوک (ECOSOC) و ارسال آنها به این شورا (شورای امنیت) را متوقف و از مداخله در کارکرد و اختیارات مجمع (عمومی) خودداری کند.


نظر شما :