کمپ دیوید، جایی که اوباما از استراتژی جدید امریکا گفت

هیاهوی رسانه ای برای پنهان کردن هدف واقعی

۰۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۷۹۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که نتایج نشست کمپ دیوید بیش از آن که بیانگر ناامیدی اعراب از اوباما باشد، بیان کننده سیاست تازه امریکا در قبال منطقه بود.
هیاهوی رسانه ای برای پنهان کردن هدف واقعی

دیپلماسی ایرانی: با گذشت نزدیک به 10 روز از نشست کمپ دیوید که بسیاری از رهبران عرب در آن شرکت نکردند و جانشین ها یا نمایندگان خود را به آن فرستادند، اکنون خبرهای تازه ای از آن چه پشت درهای بسته در این نشست گذشته است به گوش می رسد.

در حالی که رسانه های عربی در بوق و کرنا کردند که اوباما از رهبران عرب برای توهین و استهزا به آنها دعوت کرد تا به کمپ دیوید بیایند و حتی روزنامه القدس العربی حضور رهبران عرب در این نشست را توهین به امت عربی توصیف کرده بود، برخی منابع آگاه می گویند که این نشست آن طور که می گویند نیز بی ثمر نبوده و حرف های مهمی در آن زده شده است. آنها برای اثبات ادعای خود به اظهارات شیخ تمیم بن حمد اشاره می کنند که در پایان نشست خندان به همراه اوباما در برابر خبرنگاران بیانیه نهایی را خواند و از این که به این نشست دعوت شده ابراز خشنودی کرد و ابراز امیدواری کرد که سال آینده نیز رهبران عرب، همان طور که باراک اوباما از آنها دعوت کرده است در این نشست حضور یابند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران اظهارات شیخ تمیم دقیقا به این دلیل بوده است که بگوید اعراب به تعهدات خود عمل خواهند کرد و سال آینده در نشستی جدید کارنامه یک ساله خود را بر اساس دستاوردهای نشست امسال بیان خواهند کرد.

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که نتایج نشست کمپ دیوید بیش از آن که بیانگر ناامیدی اعراب از اوباما و اقداماتی که می خواهد به زودی انجام دهد باشد و آنها بخواهند از این بابت نگران باشند، بیان کننده سیاست تازه امریکا در قبال منطقه بود. او در این نشست با رهبران عرب سیاست های تازه امریکا در منطقه را بررسی کرد و با آنها به تفاهم رسید که در تحقق استراتژی جدید امریکا در خاورمیانه به واشنگتن یاری رسانند. این دقیقا مساله ای است که می تواند برای مردم خاورمیانه و آینده سرنوشت آنها نگران کننده باشد.

به گفته این منابع در این نشست باراک اوباما به صراحت گفت که حکومت های منطقه مشروعیت داخلی ندارند و این مساله باعث رنجش مردم کشورهایشان شده و سبب شده است تا بسیاری از آنها جذب گروه های تروریستی شوند. اوباما از رهبران عرب خواست که بیش از آن که به پرونده هسته ای ایران و رفتارهای تهران در منطقه توجه کنند به مسائل داخلی خود بپردازند که خطر آن به مراتب بیشتر از خطر ایران در منطقه برای آنها است. اوباما سپس تاکید کرده است که دوره فعلی خاورمیانه و منطقه عربی دوره گذار است و به زودی گروه های اسلام گرای تندرو تضعیف خواهند شد. اما نکته ای که اوباما در اظهاراتش بیان کرده این است که او پایان یافتن دوره اسلام گرایی در منطقه را نوید داده است. او به صراحت گفته که اکنون زمان آن رسیده که حمایت از اسلام گرایان تندرو پایان یابد و گروه های تازه ای جای آنها را بگیرند. گروه هایی که نماینده سکولارها باشند و ایدئولوژی و شاکله آنها را سکولاریسم تشکیل دهد. گروه هایی که آن قدر جذابیت داشته باشند که دیگر مجالی برای پیوستن مردم به گروه های اسلام گرا نباشد. اوباما به صراحت گفته است که گروه های اسلام گرا از حالا به بعد باید تضعیف شوند. حمایت از آنها متوقف شود و به سرعت حرکت به سمت تشکیل گروه های سکولار چه مسلح چه غیر مسلح آغاز شود. او گفته است که این استراتژی جدید امریکا در قبال خاورمیانه است.

گفته می شود یکی از رهبران حاضر در نشست درباره احزاب اسلام گرایی چون اخوان المسلمین پرسیده که طرف امریکایی گفته است باید از جریان هایی مثل اخوان المسلمین استفاده کرد تا مردم عرب از جذب شدن به گروه های تروریستی و افراطی مثل داعش و القاعده خودداری کنند، در نهایت هم اخوان المسلمین باید پلی برای رسیدن به ایجاد جریان های سکولار باشد. اوباما تونس را نمونه موفقی از آن چه امریکا می خواهد دانسته و گفته است که باید نمونه هایی بهتر از نمونه تونس در کل خاورمیانه به وجود آید.

منابع آگاه عراقی می گویند آن چه باعث نگرانی کشورهای عربی شده این است که آیا این مساله شامل حال کشورهای آنها نیز می شود؟ این صحیح است که حکومت های عربی همگی مدعی داشتن حکومت های سکولار هستند اما جریان سکولاری که بخواهد نظام استبدادی آنها را تهدید کند، برایشان قابل قبول نیست علی الخصوص اگر بنا باشد صحبت از آزادی و مقابله با استبداد بزنند و به دنبال برگزاری انتخابات باشند. برای همین همچنان این سوال برای آنها باقی مانده که آیا قرار است جریان های سکولاری که امریکایی ها از آنها سخن می گویند شامل حال آنها نیز بشود؟

منابع آگاه عراقی می گویند این مساله برای عراقی ها نیز نگران کننده است چرا که این امکان وجود دارد که امریکایی ها بخواهند برای رسیدن به چنین هدفی دست به اقدامات ایذایی در عراق بزنند و دولت فعلی عراق را که اسلام گرایان شیعی نزدیک به ایران هستند، سرنگون کنند. نگرانی ها زمانی افزایش می یابد که می بینیم تبلیغات علیه گروه های اسلام گرای شیعی نظیر حزب الدعوه و مجلس اعلا و جریان صدر در عراق شدت گرفته و این مساله می تواند مقدمه ای برای انجام اقدامی علیه جریان های سیاسی اسلامی محسوب شود.

عراقی ها از این نگران هستند که در استراتژی جدیدی که گفته می شود امریکا به دنبال اجرای آن در منطقه است، بخواهد بار دیگر عراق نمونه شود و تلفات و قربانیان بیشتری در این راه بدهد.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رهبران عرب خاورمیانه گروه های اسلام گرا امریکا و خاورمیانه کمپ دیوید


نظر شما :