رئیس‌جمهور آلمان «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۴۶۸۸۳ سرخط اخبار اروپا

یوآخیم گاوک رئیس جمهوری آلمان کشتار ارامنه به دست ترک های عثمانی را "نسل کشی" توصیف کرد. سخنان آقای گاوک یک روز قبل از جلسه پارلمان آلمان برای بررسی این موضوع ایراد شد و احتمالا واکنش خشم آلود مقام های ترکیه را در پی خواهد داشت.

به گزارش بی بی سی، پیشتر در روز پنجشنبه، کلیسای ارتدوکس ارمنستان در صدمین سالگرد مرگ یک و نیم میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ همه آنها را " قدیس" اعلام کرد. ترکیه با توصیف مرگ ارامنه در سال ۱۹۱۵ به عنوان "نسل کشی" مخالف است و می گوید در جریان جنگ جهانی اول، نیروهایی از هر دو طرف درگیری کشته شده اند.

توصیف کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به عنوان "نسل کشی" موضوعی بحث انگیز است. اخیرا اظهارات پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک که کشتار ارامنه را "نخستین نسل کشی قرن بیستم" نامید خشم رئیس جمهوری ترکیه را برانگیخت. قرار است روز جمعه مراسم ویژه ای در ترکیه برای یادبود این قربانیان برگزار شود. احمد داووداغلو نخست وزیر ترکیه گفته است کشورش با ارامنه ابراز "همدردی" می کند اما حاضر نیست موضوع نسل کشی را بپذیرد. آقای داووداغلو گفته است: "تقلیل همه چیز به یک کلمه نسل کشی، برای آنکه مسئولیت را فقط به دوش ملت ترک بگذاریم از نظر حقوقی و اخلاقی مشکل آفرین است."

با این حال نخست وزیر ترکیه تایید کرد که ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به اجبار کوچانده شدند: "یک بار دیگر با احترام از ارامنه عثمانی که جان خود را در جریان کوچ اجباری سال ۱۹۱۵ از دست دادند یاد می کنیم و با فرزندان و نوادگان آنها همدردی می کنیم."

انتظار می رود ولادیمیر پوتین و فرانسوا اولاند، رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه، و شماری از مقامات ارشد چند کشور دیگر در مراسم بزرگداشت کشتار ارامنه در ایروان و سایر نقاط جهان شرکت کنند اما رهبران شمار دیگری از کشورهای جهان از بیم ناخرسندی ترکیه، دعوت به شرکت در این مراسم را نپذیرفته اند. تاکنون بیش از بیست کشور جهان، از جمله روسیه و فرانسه، کشتار ارامنه عثمانی را به عنوان نسل کشی عمدی مورد شناسایی قرار داده اند.

کلید واژه ها: ارامنه کشتار ارامنه نسل کشی ارامنه


نظر شما :