اعلام رسمی نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات 2016

زنی که می‌خواهد قهرمان مردم آمریکا باشد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
هیلاری کلینتون یکی از بی‌رقیب‌ترین نامزدهای دو حزب در انتخابات مقدماتی در چند دهه اخیر است. البته برخی از دموکرات‌ها معتقدند که بهتر است وی چند رقیب هم‌حزبی داشته باشد تا برای انتخابات نهایی آماده شود.
زنی که می‌خواهد قهرمان مردم آمریکا باشد

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون پس از دو سال گمانه زنی به طور رسمی نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را اعلام کرد. این دومین نامزدی کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری پس از شکست تاریخی در انتخابات مقدماتی سال 2008 به باراک اوباما است. وی در حالی نامزدی رسمی اش را اعلام کرد که از فردای روز انتخابات سال 2012 گزینه دو فاکتوی دموکرات ها برای انتخابات 2016 بود.

هیلاری کلینتون کیست؟

هیلاری رودهام کلینتون 67 ساله در شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی به دنیا آمده است. پدر وی هیو السورث رودهام، ریشه ای ولزی و انگلیسی داشت و در صنعت نساجی فعالیت می کرد. مادر وی دوروتی اما هاول، زنی خانه دار بود که ریشه ای انگلیسی، اسکاتلندی، فرانسوی و ولزی داشت. هیلاری در خانواده ای از لحاظ سیاسی محافظه کار و از لحاظ مذهبی متدیست، بزرگ شده است.

زندگی سیاسی و تحصیلات

کلینتون که تا 21 سالگی جمهوری خواه بود، در انتخابات ریاست جمهوری سال 1964، در کمپین بری گلدواتر، کاندیدای جمهوری خواه فعالیت می کرد. مواضع سیاسی اولیه وی تحث تاثیر معلم تاریخ دبیرستانش و پدرش که هر دو به شدت ضد کمونیست بودند، شکل گرفته بود.

کلینتون تحصیلاتش در رشته علوم سیاسی را در کالج ولسلی در سال 1969 به پایان رساند و مدرک دکترای حقوقش را در سال 1973 از دانشگاه ییل دریافت کرد، جایی که در آنجا با بیل کلینتون آشنا شد. این دو در سال 1975 با یکدیگر ازدواج کردند و به آرکانزاس نقل مکان کردند.

هیلاری در طول سال های پس از فارغ التحصیلی اش در امور حقوقی فعالیت می کرد و در سال های 1979 تا 1981 و 1983 تا 1992 که بیل، فرماندار آرکانزاس بود، بانوی اول این ایالت بود. با پیروزی بیل در انتخابات ریاست جمهوری سال 1992 و شروع دوره ریاست جمهوری از سال 1993 این دو به کاخ سفید آمدند و هیلاری تا سال 2001، بانوی اول آمریکا بود.

این پایان فعالیت سیاسی هیلاری نبود و وی تصمیم گرفت در سال 2000 در انتخابات سنای ایالات متحده از نیویورک کاندیدا شود که توانست اریک لازیو، رقیب جمهوری خواهش را شکست دهد و به عنوان اولین سناتور زن این ایالت انتخاب شد. وی از 3 ژانویه 2001، کارش در سنا را آغاز کرد. کلینتون در انتخابات سال 2006 هم توانست برای بار دوم در انتخابات سنا پیروز شود. از اقدامات جنجالی کلینتون در سنا می توان به حمایت از جنگ افغانستان و عراق اشاره کرد که هزینه های سیاسی زیادی برای آنها در آینده پرداخت کرد.

کمپین 2008

مهمترین اقدام سیاسی کلینتون مربوط به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 بود. وی درحالی در انتخابات مقدماتی دموکرات ها شرکت کرده بود که فضای حزب و اکثر نظرسنجی ها وی را کاندیدای پیروز دموکرات ها می دانستند. اما بزرگترین مانع وی برای رسیدن به نامزدی نهایی دموکرات ها در انتخابات، باراک اوباما، سناتور جوان و سیاهپوست اهل ایلینوی بود که امیدهای وی را بر باد داد.

اوباما با عملکرد خیره کننده و کاریزمایی که داشت توانست تمام نگاه ها را به سمت خودش معطوف کند و در اولین انتخابات مقدماتی دموکرات ها که در آیووا برگزار شد، به پیروزی دست یافت. هیلاری در کمال شگفتی در این ایالات پس از اوباما و جان ادواردز سوم شد. از همین جا شکست های کلینتون در انتخابات مقدماتی شروع شد و وی در نهایت پس از یک رقابت طولانی و حساس رقابت مقدماتی را به اوباما واگذار کرد.

یکی از مهمترین عوامل شکست کلینتون به اوباما، حمایت کلینتون از جنگ عراق بود. با توجه به شکست دولت بوش در جنگ عراق، فضای بدبینی نسبت به این جنگ در افکار عمومی آمریکا به وجود آمده بود و با وجود مخالفت های کلینتون با نحوه مدیریت بوش در این جنگ، وی به خاطر همان موافقت اولیه با این جنگ و رای مثبتی که به لایحه شروع جنگ در سنا داده بود، نتوانست اعتماد دموکرات ها را جلب کند، در مقابل، اوباما کسی بود که از پیش از آغاز این جنگ با آن مخالفت کرده بود و در هنگامی که کلینتون و دیگر دموکرات های جنگ طلب به دنبال حمایت از جنگ بودند، وی در خیابان های شیکاگو تظاهرات ضد جنگ عراق را سازماندهی می کرد.

پس از شکاف ها و جنجال هایی که از زمان رقابت این دو نفر در رقابت مقدماتی به وجود آمده بود، برای این که حزب و پایگاه رای دهندگانش در انتخابات نهایی متحد شوند، پیشنهاد معاونت رئیس جمهوری کلینتون مطرح شد که در نهایت مورد قبول اوباما قرار نگرفت و هیلاری به عنوان وزیر خارجه معرفی شد. پستی که در آن چندان تخصصی نداشت و دستاورد چشمگیری هم در دوران وزارتش نصیبش نشد.

کمپین 2016

کلینتون در حالی کمپین جدیدش را آغاز کرده است که از شکست سال 2008 درس گرفته و لحنش در آغاز این کمپین با سال 2008 متفاوت بوده است. هیلاری در حالی کمپین امسال را شروع کرده است که برخلاف 2008 چهره ای مردمی تر به خود گرفته است.

وی در سال 2008 کمپینش را با این جمله در فیلم تبلیغاتی اش شروع کرد که «من اینجا هستم و برای پیروزی اینجا هستم.» لحنی مغرورآمیز و مطمئن از پیروزی در انتخابات. اما در فیلمی که امسال منتشر شد وی استراتژی دیگری را دنبال می کند. در اغلب زمان این فیلم دو دقیقه ای، مردمی از اقلیت ها و مشاغل مختلف نشان داده می شوند و کلینتون می گوید: «مردم آمریکا هر روز به یک قهرمان نیاز دارند، من می خواهم آن قهرمان باشم.» در این فیلم از زنان، مادران، سیاهپوستان، هیسپنیک ها و آسیایی تبارها استفاده شده است؛ رویکردی که به وضوح به دنبال کسب آرای این اقشار است، آرایی که رمز پیروزی وی در انتخابات خواهند بود. فراموش نکرده ایم که همین اقلیت های نژادی و مذهبی و جوانان بودند که باعث پیروزی اوباما در انتخابات شدند.

مرحله بعدی درس گرفتن کلینتون از کمپین اوباما مربوط به انتخاب مسئولین و مشاوران کمپین انتخاباتی است. درحالی که کمپین وی در سال 2008 حرفه ای نبودند و عملکردی متزلزل داشتند، در کمپین امسال وی از چند مشاور اوباما هم استفاده شده است. مهمترین افراد در حلقه انتخاباتی کلینتون این افراد هستند.

جان پودستا: وی از مشاوران مورد اعتماد بیل کلینتون و باراک اوباما است که رئیس کمپین هیلاری خواهد بود. پودستا از سال 2014 تا 2015 مشاور حقوقی اوباما بود و در سال 1998 تا 2001 هم رئیس دفتر بیل کلینتون بوده است. همچنین وی رئیس اتاق فکر لیبرال، آمریکن پراگرس هم بوده است.

رابی موک: یکی از دوستان خانوادگی کلینتون ها که در کمپین سال 2008 وی هم حضور داشته است و مدیر کمپین خواهد بود.

جوئل بننسون: وی مسئول بخش نظرسنجی کمپین اوباما بود و استراتژیست ارشد و مسئول نظرسنجی کمپین هیلاری هم خواهد بود.

جان آنزالونه و دیوید بیندر: هر دو از کارمندان بننسون در بخش نظرسنجی بودند و جزء حلقه اوباما محسوب می شوند.

جیم مارگولیز: وی هم مشاور ارشد اوباما در کمپین 2012 بود و هم اکنون مشاور رسانه ای کلینتون خواهد بود.

اینها حلقه داخلی کمپین کلینتون را افراد تشکیل می دهند که سال هاست با وی همکاری دارند.

هما عابدین: یکی از برجسته ترین مشاوران هیلاری است که نفوذ زیادی در حلقه کلینتون دارد و مشاور ارشد کمپین وی خواهد بود.

شریل میلز: سال هاست که برای کلینتون ها کار می کند و مشاور ارشد کمپین هیلاری در سال 2008 بود.

جیک سالیوان: معاون بخش سیاستگذاری کمپین هیلاری در سال 2008 بود و جزء بازیگران اصلی وی در وزارت خارجه بود که هم اکنون نقش مهمی در مذاکرات هسته ای با ایران ایفا می کند.

بیل کلینتون: مطمئناً بیل نقشی حیاتی در کمپین هیلاری ایفا خواهد کرد و این سرمایه بزرگی برای کمپین وی است.

مواضع سیاست خارجی

کلینتون شاید در زمینه مسائل داخلی و اقتصادی و اجتماعی با اوباما اشتراکاتی داشته باشد، اما در زمینه سیاست خارجی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در حالی که اوباما متعلق به شاخه لیبرال حزب دموکرات است، کلینتون جزء شاخه محافظه کار حزب دموکرات محسوب می شود. نظرات هیلاری در سیاست خارجی به گونه ای است که معروف است وی را در این زمینه به عنوان جمهوری خواه معرفی می کنند.

کلینتون در مقایسه با اوباما طرفدار مداخله گرایی در سیاست خارجی است. وی به عنوان سناتور حامی جنگ های افغانستان و عراق بوده است و در زمان وزارت خارجه اش هم معروف به قهرمان مداخله در لیبی بود. اما در مقطع کنونی باید این حد از دیدگاه ها را برای کسب حمایت لیبرال های حزبش پایین بیاورد.

وی در رابطه با روسیه سختگیری بیشتری خواهد داشت و همان طور که معروف است کلینتون ها با ولادیمیر پوتین درگیری لفظی متقابل داشته اند. وی مشارکت بیشتری با چین خواهد داشت و از توافق تجاری بین دو کشور با شرایطی حمایت خواهد کرد.

در خاورمیانه وی از حملات علیه داعش حمایت می کند. همچنین از هرگونه توافقی که با ایران نهایی شود، حمایت خواهد کرد، چون وی در آغاز مذاکرات اولیه میان دو کشور نقش داشته است. با این وجود برخلاف اوباما، وی روابطی دوستانه تر با اسرائیل دارد و اگر اوباما بخواهد قطعنامه تشکیل کشور فلسطین در شورای امنیت را وتو نکند، روابط کلینتون با اوباما هم بد خواهد شد.

رقبای احتمالی

نامزدی کلینتون در انتخابات مقدماتی دموکرات ها نهایی نشده است و وی رقبایی هم خواهد داشت، اما وی یکی از بی رقیب ترین نامزدهای دو حزب در انتخابات مقدماتی در چند دهه اخیر است. البته برخی از دموکرات ها معتقدند که بهتر است وی چند رقیب هم حزبی داشته باشد تا برای انتخابات نهایی آماده شود. پس از عدم نامزدی سناتور الیزابت وارن در انتخابات و عدم نامزدی احتمالی جو بایدن، به افرادی همچون سناتور برنی سندرز، سناتور سابق جیم وب، فرماندار سابق لینکلن چافی و فرماندار سابق مارتین اومالی اشاره می شود، اما هیچ کدام شانسی در مقابل کلینتون ندارند.

نقاط ضعف

کلینتون همان گونه که در کمپین 2008 نشان داد، استعداد زیادی در گاف دادن دارد. به همین دلیل با وجود محبوبیتی که دارد، جمهوری خواهان چشم به اشتباهات و گاف های وی در زمان رقابت های انتخاباتی دوخته اند. مهمترین ضعف وی در دوران وزارت خارجه اش مربوط به حمله بنغازی و داستان جنجالی ایمیل هایش است که جمهوری خواهان برای آنها برنامه دارند.

در اکثریت نظرسنجی های که هم اکنون میان وی و رقبای جمهوری خواه احتمالی اش، همچون جب بوش، اسکات واکر، رند پال، تد کروز، مارکو روبیو، کریس کریستی، بن کارسون و مایک هاکابی انجام می شود، کلینتون پیشتاز است، اما باید تحولات دوران انتخابات، عملکردها، مواضع، سخنرانی ها و مناظره های انتخاباتی را هم در نظر داشت. باید تا نوامبر 2016 منتظر ماند و دید آیا کلینتون می تواند به آرزویش که اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده شدن است، برسد.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات مقدماتی کمپین هیلاری هيلاري كلينتون انتخابات 2016 انتخابات آمريكا انتخابات رياست جمهوري آمريكا حسین هوشمند


نظر شما :