خوش‌شانسی سه شنبه بزرگ برای پیشتازان

ترامپ و کلینتون پادشاهی می‌کنند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
هیلاری کلینتون توانست با پیروزی در ۷ ایالت که عمده آنها ایالت‌های جنوبی بودند راه خودش را برای کسب نامزدی حزب هموار کند. ترامپ با پیروزی در ۷ ایالت آن هم در منطقه‌های مختلف نشان داد که بدون دلیل در سطح ملی از دیگر رقبایش جلو نیست.
ترامپ و کلینتون پادشاهی می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی آمریکا از راه فرا رسید و همان طور که پیش بینی می شد به نفع پیشتازان دو حزب یعنی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون تمام شد. اما نتایجی که به دست آمد نشان می دهد که دیگر کاندیداها هم می توانند هنوز امید داشته باشند.

نتایج ایالت ها

آمار به دست آمده در ایالت های سه شنبه بزرگ بدین شرح است:

آلاباما: ترامپ 43 درصد، کروز 21 درصد، روبیو 19درصد، کارسون 10 درصد و کیسیک 4 درصد. در میان دموکرات ها، کلینتون 78 درصد و برنی سندرز 19 درصد.

آرکانزاس: ترامپ 33 درصد، کروز 31 درصد، روبیو 25 درصد، کارسون 6 درصد و کیسیک 4 درصد. در میان دموکرات ها، کلینتون 66 درصد و سندرز 30 درصد.

جورجیا: ترامپ 39 درصد، روبیو 25 درصد، کروز 24 درصد، کیسیک 6 درصد و کارسون 6 درصد. دموکرات ها: کلینتون 71 درصد و سندرز 28 درصد.

ماساچوست: ترامپ 49 درصد، کیسیک 18 درصد، روبیو 18 درصد، کروز 19 درصد و کارسون 3 درصد. دموکرات ها: کلینتون 50 درصد و سندرز 49 درصد.

مینه سوتا: روبیو 37 درصد، کروز 29 درصد، ترامپ 21 درصد، کارسون 7 درصد، کیسیک 6 درصد. دموکرات ها: سندرز 62 درصد و کلینتون 38 درصد.

اوکلاهما: کروز 34 درصد، ترامپ 28 درصد، روبیو 26 درصد، کارسون 6 درصد و کیسیک 4 درصد. دموکرات ها: سندرز 52 درصد و کلینتون 42 درصد.

تنسی: ترامپ 39 درصد، کروز 25 درصد، روبیو 21 درصد، کارسون 8 درصد و کیسیک 5 درصد. دموکرات ها: کلینتون 66 درصد و سندرز 32 درصد.

تگزاس: کروز 44 درصد، ترامپ 27 درصد، روبیو 18 درصد، کیسیک 4 درصد و کارسون 4 درصد. دموکرات ها: کلینتون 65 درصد و سندرز 33 درصد.

ورمانت: ترامپ 33 درصد، کیسیک 30 درصد، روبیو 19 درصد، کروز 10 درصد و کارسون 4 درصد، دموکرات ها: سندرز 86 درصد و کلینتون 14 درصد.

ویرجینیا: ترامپ 35 درصد، روبیو 32 درصد، کروز 17 درصد، کیسیک 9 درصد و کارسون 6 درصد. دموکرات ها: کلینتون 64 درصد و سندرز 35 درصد.

آلاسکا: در این ایالت فقط انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برگزار شد. کروز 36 درصد، ترامپ 34 درصد، روبیو 15 درصد، کارسون 11 درصد و کیسیک 4 درصد.

کلرادو: در این ایالت هم فقط انتخابات مقدماتی دموکرات ها برگزار شد. سندرز 59 درصد و کلینتون 40 درصد.

جبهه جمهوری خواهان

در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان، ترامپ در 7 ایالت آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ورمانت و ویرجینیا به پیروزی دست یافت. تد کروز هم در سه ایالت آلاسکا، اوکلاهما و تگزاس پیروز شد. مارکو روبیو هم توانست در مینه سوتا پیروز شود تا بتواند برای اولین بار آرای یک ایالت را از آن خودش کند.

از لحاظ نمایندگان حزبی در این 11 ایالت، 661 نماینده حزبی به نفرات برتر هر ایالت با احتساب به میزان آرایشان اختصاص می یافت. براساس آخرین آماری که ارائه شده است (که هنوز تکمیل نشده) ترامپ توانسته 203 نماینده حزبی به دست بیاورد، کروز 144 نماینده، روبیو 71 نماینده، جان کیسیک 19 نماینده و بن کارسون 3 نماینده به دست بیاورد.

مجموع نمایندگان حزبی ترامپ تاکنون به 285 نماینده، کروز به 161، روبیو به 87، کیسیک به 25 و کارسون به 8 نماینده رسیده است. کاندیداهای جمهوری خواه برای کسب نامزدی نیاز به اخذ رای 1237 نماینده حزبی دارند.

جبهه دموکرات ها

کلینتون در 7 ایالت ماساچوست، ویرجینیا، تنسی، آرکانزاس، آلاباما، جورجیا و تگزاس به پیروزی دست یافت و سندرز در 4 ایالت ورمانت، مینه سوتا، کلرادو و اوکلاهما به موفقیت رسید.

از لحاظ نمایندگان حزبی از مجموع 865 نماینده سه شنبه بزرگ، کلینتون به 453 نماینده و سندرز به 284 نماینده دست پیدا کرد. البته در جناح دموکرات ها هم اختصاص نمایندگان حزبی سه شنبه بزرگ هنوز به پایان نرسیده است. از لحاظ مجموع نمایندگان حزبی کلینتون تاکنون به 544 نماینده و سندرز به 349 نماینده رسیده است. اما با احتساب نمایندگاه حزبی ارشد، کلینتون به 1001 نماینده حزبی و سندرز به عدد 371 می رسد. دموکرات ها برای این که پیروزی در انتخابات مقدماتی دست پیدا کنند باید به 2383 نماینده حزبی دست پیدا کنند.

ترامپ پادشاهی می کند

جناح اصلی حزب جمهوری خواه برای شکست ترامپ به سه شنبه بزرگ امید بسته بودند تا بتوانند از شر وی خلاص شوند. اما ترامپ با پیروزی در 7 ایالت آن هم در منطقه های مختلف نشان داد که بدون دلیل در سطح ملی از دیگر رقبایش جلو نیست و پیشتازی وی مربوط به یک ایالت یا یک طیف نیست و وی در ایالت های گوناگون با طیف های رای دهنده مختلف پیروز شده است.

ترامپ در نیوهمشایر و ماساچوست نشان داد که آرای سفیدپوستان و کارگران میانه رو را به دست آورد. در کارولاینای جنوبی، تنسی، آلاباما و جورجیا نشان داد که آرای اوانجلیست ها را در اختیار دارد. ترامپ با پیروزی در ویرجینیا هم نشان داد که در حال گسترش پایگاه رای دهندگانش است. ترامپ با پیروزی های اخیرش و پیشتازی در نمایندگان حزبی نشان داده است کروز و روبیو برای شکست وی با کار سختی روبرو هستند.

کروز امیدوار شد

کروز با پیروزی در سه ایالت به ادامه رقابت ها امیدوار شد. پیروزی وی در تگزاس که سناتور آن است، پیش بینی می شد اما پیروزی وی در اوکلاهما و آلاسکا نشانه عملکرد خوب وی بوده است. این پیروزی ها و این واقعیت که کروز تاکنون در 4 ایالت پیروز شده است و در مجموع نمایندگان حزبی هم در رتبه دوم قرار دارد، موجب می شود تا وی امید داشته باشد که می تواند ترامپ را شکست دهد.

کروز در سخنرانی پیروزی اش گفت: «امشب، این کمپین وارد فاز جدیدی شد. فردا صبح ما یک انتخاب داریم. تا زمانی که حزب به دو تکه تقسیم شده باشد، مسیر دستیابی دونالد ترامپ به نامزدی حزب هموار است و این مسئله برای جمهوری خواهان فاجعه خواهد بود.» کروز سعی دارد خودش را طوری جلوه دهد که تنها فردی است که می تواند ترامپ را شکست دهد.

روبیو می خواهد خوشبین باشد

روبیو با وجود کسب اولین پیروزی اش در مینه سوتا اوضاع خوبی ندارد و فشارهایی هم به وی وارد شده است که از رقابت ها کناره گیری کند. وی برای این که بتواند رقیب اصلی ترامپ باشد نیاز داشت تا در ایالت هایی چون ماساچوست، ویرجینیا و جورجیا به پیروزی دست پیدا کند، اما موفق نشد. روبیو به آینده خوشبین است و می گوید در چند ایالت آینده که تعدادی از آنها میانه رو هستند شانس بالایی برای پیروزی دارد. اصلی ترین امید وی در فلوریدا، ایالت خودش است که برنده آن، تمام 99 نماینده حزبی ایالت را به دست می آورد.

کلینتون با اطمینان ادامه می دهد

هیلاری توانست با پیروزی در 7 ایالت که عمده آنها ایالت های جنوبی بودند راه خودش را برای کسب نامزدی حزب هموار کند. وی پیروزی در ایالت های جنوبی را مدیون حمایت های سیاهپوستان است که برخلاف سال 2008 که با حمایت از باراک اوباما موجب شکست هیلاری شدند، این بار به خاطر این که گمان می کنند هیلاری راه اوباما را ادامه می دهد به وی رای می دهند. هیلاری با توجه به حمایت نمایندگان حزبی ارشد، توانسته فاصله اش را با سندرز زیاد کند و اگر قرار باشد به پیروزی دست پیدا کند به خاطر حمایت همین نمایندگان ارشد است، وگرنه در صورتی که آرای آنها وجود نداشت رقابتش با سندرز نزدیک بود.

سندرز امکاناتش را دارد، پس ادامه می دهد

عملکرد سندرز در سه شنبه بزرگ با کسب پیروزی در 4 ایالت شگفتی ساز بود. از قبل پیش بینی می شد که در ورمانت، ایالت خودش به پیروزی دست پیدا کند، اما با کمپین خوبی که در مینه سوتا برگزار کرده بود توانست در این ایالت به پیروزی دست پیدا کند و در کلرادو و اوکلاهما هم به پیروزی رسید. سندرز با وجود این که شانسش برای کسب نامزدی نهایی حزب در حال کمرنگ شدن است (بیشتر به خاطر وجود نمایندگان حزبی ارشد) اما با توجه به این که هنوز به خوبی قدرت جمع آوری کمک های مالی را دارد و ایالت هایی میانه ای هستند که به وی تمایل داشته باشند، به رقابت ها ادامه می دهد. 

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ سندرز روبیو کروز نمایندگان حزبی کیسیک سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی کلینتون انتخابات 2016 انتخابات آمريكا حزب جمهوری خواه


نظر شما :