نارضایتی از سیاست امنیتی دولت اوباما افزایش یافت

حمایت آمریکایی‌ها از اعزام نیروی نظامی برای سرکوب داعش

۰۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۵۶۳ اخبار اصلی آمریکا
در نظرسنجی اخیر 44 درصد افراد در مورد توانایی نیروهای نظامی آمریکا در دفاع از امنیت ملی، ابراز نگرانی کردند؛ اگرچه 42 درصد افراد همچنان به توانایی نظامی کشور اعتماد دارند.
حمایت آمریکایی‌ها از اعزام نیروی نظامی برای سرکوب داعش

نویسنده: ویلیام ای. گالستون

دیپلماسی ایرانی: از زمان جنگ در عراق، مردم آمریکا عمدتا از هرگونه تعهدی برای اعزام نیروهای نظامی این کشور به مناطق ناآرام در دیگر نقاط جهان گریزان بودند. اما طبق نتایج دو نظرسنجی، دیدگاه عموم مردم آمریکا در مورد اعزام نیرو به خارج از این کشور تغییر کرده است که این مسئله به ویژه بر سیاستگذاری ها در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، تاثیر خواهد گذاشت.

اصول و سیاست دولت اوباما در این زمینه را می توان بدین صورت خلاصه کرد: به هیچ نقطه ای در جهان نیروی زمینی اعزام نمی شود؛ در صورت نیاز امکان اعزام مشاوران نظامی و نیروهای ویژه وجود دارد، اما شمار نیروهای اعزامی نباید زیاد و مدت زمان فعالیت آنها در کشورهای دیگر نباید طولانی باشد. این اصول به طور کلی واکنش دولت اوباما را به رویدادها در لیبی و حتی اخیرا در مقابله با تهدید داعش (در عراق و سوریه) شکل دادند.

اما طبق نتایج نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی بی اس که روز بیستم ماه فوریه (اول اسفند ماه) منتشر شد، مردم آمریکا از احتیاط پیشین در مورد اعزام نیرو تغییر موضع داده اند و اکنون در مبارزه با داعش، اعزام نیروهای زمینی آمریکا به منطقه را خواستار هستند. تا ماه سپتامبر گذشته، تنها 39 درصد از مردم آمریکا با درگیری مستقیم و اعزام نیرو به منطقه موافق و 55 درصد افراد مخالف این مسئله بودند. اما در نظرسنجی اخیر، 57 درصد از مردم به اعزام نیروهای زمینی تمایل داشتند، اما 39 درصد افراد همچنان خواستار خودداری آمریکا از اعزام نیروی نظامی به منطقه بودند.

در نظرسنجی دیگری که توسط موسسه تحقیقاتی گالوپ صورت گرفت، این مسئله مطرح شد که آیا آمریکا شرایط مورد نیاز برای مبارزه با داعش و رویارویی با دیگر چالش های امنیتی در سرتاسر جهان از جمله چالش های فزاینده ایجاد شده توسط روسیه را دارد؟! طبق نظرسنجی گالوپ نگرانی عمومی مردم آمریکا، عدم توانایی در مقابله با این چالش هاست.

تا سال 2012، 54 درصد از آمریکایی ها در مورد قدرت و توانایی نیروهای دفاع ملی این کشور اطمینان کامل داشتند و تنها 32 درصد افراد در مورد قدرت نیروی دفاعی نگران بودند. اما در نظرسنجی اخیر 44 درصد افراد در مورد توانایی نیروهای نظامی آمریکا در دفاع از امنیت ملی، ابراز نگرانی کردند؛ اگرچه 42 درصد افراد همچنان به توانایی نظامی کشور اعتماد دارند.

این تغییر ارزیابی ها و دیدگاه های عمومی بر سیاستگذاری های دولت آتی تاثیر خواهد گذاشت. امروز 34 درصد مردم آمریکا بر این باورند که بودجه اختصاص داده شده به بخش دفاع ملی، کافی نیست. این آمار، بیشترین حمایت از افزایش بودجه وزارت دفاع از سال 2001 تاکنون محسوب می شود. افزایش حمایت از تخصیص بودجه به بخش دفاعی مسئله ای کلی است؛ در مقایسه با آمارهای سال 2012، حمایت جمهوری خواهان از افزایش هزینه ها و بودجه  14 درصد و در میان دموکرات ها 7 درصد افزایش یافت.

با این حال، تقابل و اختلاف نظر میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه همچنان ادامه دارد: 56 درصد از جمهوری خواهان بر این باورند که مبالغ بیشتری باید در بخش دفاع هزینه شود، اما تنها 17 درصد از دموکرات ها با جمهوری خواهان موافقند. به طور کلی به نظر می رسد نگرانی فزاینده از بر هم خوردن نظم جهانی و تهدید مستقیم برای امنیت آمریکا، بر افکار عمومی مردم این کشور تاثیر گذاشته است به طوری که عمده مردم اکنون خواستار سیاست دفاعی و خارجی متفاوتی از سیاست های به اجرا گذاشته شده در دولت باراک اوباما هستند.

در چنین شرایطی هیلاری رودهام کلینتون وزیر امور خارجه پیشین و نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی می بایست برای تغییر احساس عمومی در مورد امنیت ملی آمریکا، در سیاستگذاری های پیشین در این زمینه تغییراتی ایجاد کند و برنامه های جدیدی در نظر بگیرد.

منبع: بروکینگز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: دولت اوباما داعش


نظر شما :