العرب نوشت:

ادعای نرمش ایران در پرونده سوریه

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۱۸۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یک منبع آگاه دیپلماتیک اعلام کرده است که ایران به برخی کشورها از جمله فرانسه ابلاغ کرده که حاضر است بر سر چارچوب حل بحران در سوریه مذاکره کند.
ادعای نرمش ایران در پرونده سوریه

دیپلماسی ایرانی: برخی از تحلیلگران عرب می گویند که رهبران ایران تلاش دارند از قضایای مختلف منطقه ای مثل تلاش برای حل بحران سوریه یا تلاش برای مشارکت در جنگ با داعش نهایت استفاده را ببرند تا امریکایی ها را در پرونده هسته ای وادار به عقب نشینی کنند و آنها را مجبور سازند که به سرعت اقدام به رفع تحریم های اقتصادی کرده و پول های بلوکه شده ایران را آزاد کنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به اعتقاد این تحلیلگران حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت وگو با ایالات متحده را دستاویز قرار داده و پیشنهادهایی مثل مشارکت در جنگ با تروریسم حتی اگر خارج از پیمان بین المللی مبارزه با داعش باشد را ارائه داده است تا به این ترتیب بتواند از واشنگتن امتیاز بگیرد.

ایالات متحده در جنگ با داعش پیمانی بین المللی متشکل از کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی رقیب با ایران تشکیل داده که در آن از ایران دعوت نشده است.

رهبران ایران خود را بهترین جایگزین برای جنگ با تروریسم و داعش می دانند و اتهام هایی که به تهران بر سر همکاری با تروریسم می زنند را بی اساس می دانند و دائما گفته اند که خود قربانی تروریسم هستند.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران عرب شیوه پیشنهاد رهبران ایران به غرب برای مبارزه با تروریسم به گونه ای است که نشان می دهد تهران از وجود نیروهای خارجی در منطقه نگران است، به ویژه بعد از آن که نیروهای امریکایی اعلام کردند که 1500 سرباز امریکایی را برای کمک به نیروهای عراقی به عراق می فرستند. در حالی که امریکایی ها چند سال پیش خاک عراق را ترک کردند و به جنگ در عراق خاتمه دادند.

ایران در حالی پیشنهاد مشارکت در مبارزه با تروریسم را به غرب می دهد که غربی ها تلاش دارند تهران را وادار کنند در مقابل موافقت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در پرونده سوریه امتیاز دهد.  

در همین رابطه یک منبع آگاه دیپلماتیک اعلام کرده است که ایران به برخی کشورها از جمله فرانسه ابلاغ کرده که حاضر است بر سر چارچوب حل بحران در سوریه مذاکره کند. این مقام دیپلماتیک که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده در حالی این خبر را به اطلاع رسانه ها رسانده که ایران تا کنون با قدرت از بشار اسد حمایت کرده است و حاضر به تشکیل حکومتی جدید منهای بشار اسد در سوریه نیست. با این وجود به گفته این دیپلمات پیشنهاد ایران بسیار مورد توجه غربی ها قرار گرفته چرا که تا کنون ایران همواره هر گونه راه حلی برای بحران سوریه را منوط به بقای اسد در راس حکومت می دانسته است.

صالح النبوانی، یکی از مخالفان سوری در این باره به العرب می گوید: «ایران به دنبال مصالحش است و در حال حاضر نیز در آستانه رسیدن به توافق نهایی است و در این راستا امکان دارد حاضر به امتیازدهی باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «مبنای مواضع ایران پرونده هسته ای است، اظهارات ضد و نقیض نیز در حقیقت یک بازی سیاسی است که ایرانی ها همیشه دنبال می کرده اند، همیشه در سیاست اظهارات پشت پرده ای وجود دارد و اظهارات دیگری در ملا عام گفته می شوند.»

از سوی دیگر فایز القنطار، استاد سوری دانشگاه در این باره می گوید: «اخباری که درباره نرمش ایران در پرونده سوریه زده می شود نباید ما را به جاهای دور ببرد بلکه باید درباره این نرمش بیشتر تامل کنیم. ایران همواره در منطقه از یک سری اصول پیروی کرده و هیچ گاه تن به تغییرات مزاجی یا شخصی نداده است.»

وی سپس می گوید: «حرف های بسیاری درباره تغییر سیاست ایران بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری این کشور زده شده اما تا کنون چیزی در این زمینه مشاهده نشده است.»

قنطار درباره تغییراتی که در سیاست ظاهری ایران به وجود آمده است نیز می گوید: «تغییراتی که رخ داده اند فقط ظاهری هستند و به هیچ وجه تغییری در جوهره سیاست های ثابت ایران به وجود نیامده است.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و سوريه مذاكرات ايران با 1+5 مبارزه با تروريسم بشار اسد


نظر شما :