انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

زنگ ها برای دموکرات ها به صدا درآمدند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
براساس مدل پیش بینی نیویورک تایمز، بیشترین امکانی که برای انتخابات سنا وجود دارد این است که جمهوری خواهان 7 کرسی به دست بیاورند و ترکیب سنا 52 به 48 به نفع آنها شود. این احتمال 23 درصد شانس وقوع دارد.
زنگ ها برای دموکرات ها به صدا درآمدند

دیپلماسی ایرانی: انتخابات 2014 آمریکا که در آن انتخابات میان دوره ای کنگره و فرمانداری ها به رای گذاشته می شود، فردا در 4 نوامبر برگزار خواهد شد. در این انتخابات 36 کرسی سنا، تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان و 38 کرسی فرمانداری ها به رای گذاشته می شود. اهمیت انتخابات امسال در این است که جمهوری خواهان شانس زیادی برای تصاحب اکثریت سنا در اختیار دارند و می توانند پس از هشت سال اکثریت آن را کسب کنند. در ادامه به بررسی رقابت های انتخاباتی امسال می پردازیم.

انتخابات سنا

در انتخابات سنای امسال 36 کرسی به رای گذاشته می شود که از این میان 21 کرسی متعلق به دموکرات ها و 15 کرسی در اختیار جمهوری خواهان است. براساس پیش بینی های مختلف، پیروزی جمهوری خواهان در این انتخابات قطعی است. نیت سیلور شانس پیروزی جمهوری خواهان را 71 درصد، پرینستون 61 درصد، هافینگتن پست 69 درصد، نیویورک تایمز 70 درصد، واشینگتن پست 94 درصد و دیلی کاز هم 73 درصد می دانند. اما این که حزب جمهوری خواه بتواند چند کرسی را به دست بیاورد، معلوم نیست. هدف جمهوری خواهان رسیدن به 51 کرسی و کسب اکثریت سنا است. در حال حاضر 55 کرسی (2 کرسی از این تعداد در اختیار مستقل ها است که به دموکرات ها متمایل هستند) در اختیار دموکرات ها و 45 کرسی هم متعلق به جمهوری خواهان است. نقشه زیر ایالت هایی را که امسال در آنها انتخابات برگزار می شود را نشان می دهد.

    

ایالت هایی که آبی تیره هستند ایالت هایی هستند که سناتور دموکرات آن در رقابت ها شرکت می کند. ایالت های آبی کمرنگ ایالت هایی هستند که سناتور دموکرات بازنشسته شده است. ایالت های قرمز تیره ایالت هایی هستند که سناتور جمهوری خواه در رقابت انتخاباتی شرکت می کند و ایالت های قرمز کم رنگ هم ایالاتی هستند که سناتور جمهوری خواه بازنشسته شده است. نقشه ی زیر هم وضعیت رقابت جمهوری خواهان و دموکرات ها در این ایالت ها را نشان می دهد.

ایالت هایی که آبی تیره و قرمز تیره هستند، ایالت هایی هستند که به ترتیب پیروزی دموکرات ها و جمهوری خواهان در آنها قطعی است. ایالت های آبی کم رنگ و قرمز کم رنگ ایالت هایی هستند که به ترتیب سناتور دموکرات و سناتور جمهوری خواه در آن ها درگیر رقابت نزدیکی هستند.

براساس مدل پیش بینی نیویورک تایمز، بیشترین امکانی که برای انتخابات سنا وجود دارد این است که جمهوری خواهان 7 کرسی به دست بیاورند و ترکیب سنا 52 به 48 به نفع آنها شود. این احتمال 23 درصد شانس وقوع دارد. دومین احتمال با 22 درصد مربوط به کسب 8 کرسی و رسیدن به 53 به 47 کرسی است. سومین احتمال با 15 درصد مربوط به برابری دو حزب در 50 کرسی است (در این صورت اکثریت با دموکرات ها خواهد بود، چون جو بایدن معاون رئیس جمهور در رای گیری ها شرکت خواهد کرد و به نفع حزبش رای خواهد داد)

چهارمین احتمال با 13 درصد مربوط به برتری 54 به 46 جمهوری خواهان است. پنجمین احتمال با 9 درصد احتمال وقوع، مربوط به کسب چهار کرسی توسط جمهوری خواهان و رسیدن به 49 کرسی در برابر 51 کرسی دموکرات ها است و ششمین احتمال با 6 درصد احتمال وقوع مربوط به کسب 6 کرسی توسط جمهوری خواهان و رسیدن اکثریت به 51 کرسی در برابر 49 کرسی به نفع آنها خواهد بود.

نتیجه ی انتخابات سنا در گروی تعیین تکلیف نتیجه ی انتخابات سنا در 7 کرسی رقابتی امسال است. این ایالت ها شامل لوئیزیانا، آرکانزاس، آلاسکا، کنتاکی، کلرادو، کانزاس، کارولاینای شمالی می شوند.

لوئیزیانا: شانس سناتور ماری لاندریو (دموکرات) برای پیروزی در انتخابات روز به روز کمتر می شود. هیچ کدام از مدل ها شانس کاندیدای جمهوری خواه را کمتر از 74 درصد نمی دانند.

آرکانزاس: براساس مدل های پیش بینی، نماینده تام کاتن (جمهوری خواه) به احتمال زیاد سناتور مارک پریور (دموکرات) را شکست خواهد داد. نیویورک تایمز و واشینگتن پست شانس پیروزی وی را 80 درصد پیش بینی کرده اند.

آلاسکا: هر سه مدل پیش بینی نشان می دهند که دن سالیوان (جمهورب خواه) دادستان کل سابق از شانسی بین 68 تا 77 درصد برای شکست دادن سناتور مارک بگیچ (دموکرات) برخوردار است.

کنتاکی: وقتی هفته ی گذشته یک نظرسنجی نشان داد که آلیسون لاندرگان گریمز (دموکرات) با دو درصد اختلاف از سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه) پیشی گرفته است، دموکرات ها بسیار هیجان زده شدند. با این حال یازده نظرسنجی اخیر نشان داده اند که مک کانل با 2 تا 8 درصد اختلاف پیشتاز است.

کلرادو: اشینگتن پست معتقد است که کاندیدای جمهوری خواه از شانسی 72 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. نیت سیلور هم شانسی 53 درصدی برای پیروزی نماینده کوری گاردنر (جمهوری خواه) در انتخابات سنا قائل است. اما نیویورک تایمز این کرسی را جزء رقابت های نزدیک می داند و شانس سناتور مارک یودال (دموکرات) برای پیروزی در انتخابات را 51 درصد پیش بینی می کند.

کانزاس: نظرسنجی هفته ی گذشته ان بی سی و ماریست نشان داد که گرگ اورمن کاندیدای مستقل با 10 درصد اختلاف از سناتور پت رابرتز (جمهوری خواه) جلوتر است. نیویورک تایمز شانس پیروزی این کاندیدای مستقل را 64 درصد می داند و نیت سیلور هم شانس وی را 65 درصد می داند.

کارولاینای شمالی: سناتور کی هیگن (دموکرات) همچنان با اختلاف کمی از تام تیلیس رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالت، جلوتر است. براساس پنج نظرسنجی ای که اخیراً منتشر شده است، وی اختلافی 1 تا 5 درصدی داشته است. نمودار زیر که توسط هافینگتن پست تهیه شده است وضعیت رقابت ها در ایالت های مختلف را نشان می دهد.


همان طور که مشاهده می شود رقابت در سه ایالت نیوهمشایر، کارولاینای شمالی و میشیگان به نفع دموکرات ها است و در دیگر ایالت های رقابتی اوضاع به نفع جمهوری خواهان است. براساس این پیش بینی جمهوری خواهان می توانند به 53 کرسی دست پیدا کنند.

نقاط ضعف دموکرات ها:

به صورت کلی می توان نقاط ضعف دموکرات ها در این انتخابات را به چهار دلیل تقسیم کرد. 1) دموکرات ها باید از موج پیروزی شان در سال 2008 دفاع کنند، به همین دلیل باید از 21 کرسی از 36 کرسی شان دفاع کنند. آنها در سال 2008 جایگاهی خوبی داشتند که توانستند در این کرسی ها پیروز شوند. 2) رای دهندگان دموکرات به  طور کلی در انتخابات میان دوره ای مشارکت کمی دارند. 3) فضای غالب بر انتخابات به نفع جمهوری خواهان است. 4) میزان رضایت از عملکرد باراک اوباما پایین است.

آخرین شانس دموکرات ها

دموکرات ها برای پیروزی در لحظات آخر نیازمند مشارکت بالای مردم در انتخابات هستند. علاوه بر این مشارکت بیشتر گروه های حامی دموکرات ها یعنی، سیاهپوستان، هیسپنیک ها، جوانان، زنان، تحصیل کردگان می تواند ورق را به نفع آنها برگرداند. در این میان نقش زنان مجرد و تحصیل کرده بسیار زیاد است. براساس نظرسنجی ان بی سی، بروس بریلی کاندیدای دموکرات در آیووا در میان زنان تحصیل کرده با 5 درصد اختلاف پیشتاز است، سناتور هیگن با 6 درصد، سناتور پریور با 7 درصد، گرگ اورمن با 21 درصد و سناتور یودال با 27 درصد اختلاف رای این قشر را در اختیار دارند.

انتخابات پیش از موعد

براساس گزارش ها، تاکنون حدود 15 میلیون رای در 31 ایالت، در انتخابات پیش از موعد به صندوق ها ریخته شده است. آن طور که احزاب گفته اند، جمهوری خواهان عملکرد خوبی در آیووا داشته اند و دموکرات ها هم حضور گسترده ای در جورجیا داشته اند. در لوئیزیانا هم حضور در انتخابات پیش از موعد افزایشی 80 درصدی در مقایسه با انتخابات میان دوره ای سال 2010 داشته است.

انتخابات مجلس نمایندگان:

اکثریت مجلس نمایندگان در حال حاضر در اختیار جمهوری خواهان است. آنها در حال حاضر از 435 کرسی این مجلس، 233 کرسی را در اختیار دارند و 199 کرسی هم متعلق به دموکرات ها است. براساس پیش بینی ها جمهوری خواهان تعداد کرسی هایشان در این مجلس را هم افزایش خواهند داد. این احتمال وجود دارد که آنها بین 10 تا 20 کرسی به کرسی هایشان اضافه کنند.   

 

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات سنا انتخابات 2014 انتخابات آمريكا انتخابات كنگره دموكرات جمهوري خواه


نظر شما :