انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

نتیجه انتخابات سنا شاید سال آینده معلوم شود

سناریوی معلوم نشدن اکثریت سنا می تواند کابوسی برای سنا باشد و منجر به ادامه ی بن بست و هرج مرج در این نهاد باشد، چون سنا باید تا 11 دسامبر مجدداً لایحه بودجه دولت را تصویب کند.
نتیجه انتخابات سنا شاید سال آینده معلوم شود

دیپلماسی ایرانی: انتخابات میان دوره ای کنگره 7 روز دیگر برگزار می شود، اما امکان دارد تا دو ماه دیگر معلوم نشود که کدام حزب اکثریت سنا را کسب خواهد کرد. تحلیل گران هر دو حزب انتظار دارند که انتخابات سنای لوئیزیانا میان سناتور ماری لاندریو (دموکرات) و نماینده بیل کاسیدی (جمهوری خواه) به دور دوم - که ماه دسامبر برگزار خواهد شد-  کشیده شود. با این حال توجه کمتری به آماندا سوافورد، کاندیدای مستقل انتخابات سنای جورجیا شده است، کاندیدایی که می تواند مانع از رسیدن دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه به 50 درصد آرا، در روز انتخابات شود.

انتخابات دور دوم جورجیا، روز 6 ژانویه 2015 برگزار خواهد شد، یعنی یک روز بعد از این که کنگره ی جدید کار خود را آغاز خواهد کرد. این ایالت های جنوبی می توانند مانع از معلوم شدن پیروز انتخابات در صبح روز 5 نوامبر شوند. انتخابات دور دوم برای هر دو حزب یک چالش خواهد بود چون باید سازماندهی و هزینه های جدیدی انجام دهند و هچنین داوطلبین و رای دهندگان را مجدداً به خود جلب کنند.

سناریوی معلوم نشدن اکثریت سنا می تواند کابوسی برای سنا باشد و منجر به ادامه ی بن بست و هرج  مرج در این نهاد باشد، چون سنا باید تا 11 دسامبر مجدداً لایحه بودجه دولت را تصویب کند. درحالی که لاندریو در تمام نظرسنجی ها نتوانسته به 50 درصد آرا برسد، دموکرات ها مجبور هستند تا 2.1 میلیون دلار تبلیغ تلویزیونی را که خریده اند، برای بعد از انتخابات میان دوره ای نگه دارند. گروه های اصلی دموکرات انتظار دارند که در دور دوم هم به همین صورت فعالیت کنند.

این درحالی است که جمهوری خواهان حداقل 10.5 میلیون دلار تبلیغ تلویزیونی برای دور دوم رزرو کرده اند. کمیته انتخابات سنای حزب جمهوری خواه 3.4 میلیون دلار برای دور دوم کنار گذاشته است و دیگر گروه های اصلی جمهوری خواه همانند انجمن ملی سلاح 1 میلیون دلار برای این انتخابات در نظر گرفته اند.

بهترین شانس برای لاندریو در انتخابات دور دوم این است که دموکرات ها بتوانند بدون توجه به کرسی وی اکثریت را از آن خود کنند. باب مان، تحلیل گر سیاسی از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و کارمند سابق سنا در این باره می گوید «اگر سنا به هر طریقی در اختیار دموکرات ها باقی بماند، لاندریو می تواند به هم حزبی هایش بگوید آیا شما می خواهید رئیس کمیته انرژی در انتخابات شکست بخورد؟» اما اگر حزب اکثریت سنا را از دست بدهد، در آن صورت نمی توان رای دهندگان را مجاب به رای دادن به وی کرد.

اگر لوئیزیانا تبدیل به ایالتی شود که نتیجه آن، حزب پیروز سنا را مشخص کند، در آن صورت جمهوری خواهان معتقدند که کار برای آنها به منظور این که انتخابات را تبدیل به رفراندومی علیه باراک اوباما، رئیس جمهور و سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) رهبر اکثریت سنا کنند، آسان تر خواهد شد. جیسون دور، مدیر اجرایی حزب جمهوری خواه لوئیزیانا در این باره می گوید «لاندریو خواستار این است که این انتخابات ملی نشود و درباره ی خود لوئیزیانا باشد، نه این که تبدیل به انتخاباتی برای کل کشور شود»

هر دو حزب در جورجیا می گویند که به دنبال پیروزی هستند. البته جمهوری خواهان در مقایسه با دموکرات ها وضعیت بهتری در دور دوم دارند. کتی کاکس درباره ی شانس پیروزی میشل نان می گوید شکی وجود ندارد که شانس وی برای پیروزی در انتخابات 4 نوامبر بیشتر از انتخابات دور دوم در 6 ژانویه است. وی در این باره می افزاید «برای یک دموکرات کار سختی است که بتواند در انتخابات دور دوم جورجیا پیروز شود. این وضعیت الان بدتر شده است چون فاصله ی دور دوم با انتخابات اصلی بیشتر شده است»

استراتژیست های هر دو حزب اعتقاد دارند که آماندا سوافورد کاندیدای لیبرتارین حدود 2 تا 3 درصد آرا را در روز انتخابات به دست خواهد آورد و این مسئله به نفع جمهوری خواهان خواهد بود. سناتور جانی ایساکسون (جمهوری خواه از جورجیا) در این باره می گوید «لیبرتارین ها در صندوق های انتخابات دارای رای هستند. آن گونه که من به عنوان کسی که چهار بار در انتخابات شرکت کرده که دو بار آن در انتخابات سنا بوده است، می دانم، آنها حدود 2.4 تا 2.5 درصد آرا را در اختیار دارند»

منبع: هیل/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: لوئیزیانا جورجیا اکثریت سنا انتخابات 2014 انتخابات سنا انتخابات آمريكا


نظر شما :