جهان عرب در انتظار نتایج تجربه سیاسی تونسی‌ها

تونس الگوی جهان عرب می‌شود؟

۰۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۴۰۰۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
انتظار می‌رود استقبال از صندوق‌های رای در سایه شور و هیجان و رقابت احزاب مختلف سیاسی تونسی به ویژه میان دو حزب ندای تونس، نماینده جریان‌های سکولار و حرکت النهضه، نماینده جریان‌های اسلام‌گرای تونس بسیار بالا باشد.
تونس الگوی جهان عرب می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: تونس امروز شاهد برگزاری نخستین انتخابات سراسری مجلس بعد از دوره انتقالی است. دوره ای که عمر آن از 2011 تا 2014 و به مدت سه سال بوده است. کشوری که نخستین جرقه بهار عربی در آن زده شد و تلاش کرد با قدرت به سمت دموکراسی و آزادی و ایجاد کشوری جدید حرکت کند اکنون می خواهد دوره گذار خود را به پایان برساند و دوره جدید حیات سیاسی خود را آغاز کند. به این امید که شاید بتواند همان طور که دومنوی تغییر در جهان عرب را رقم زد، الگوی دموکراسی و آزادی خواهی برای دیگر کشورهای عربی شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن انتظار می رود استقبال از صندوق های رای در سایه شور و هیجان و رقابت احزاب مختلف سیاسی تونسی به ویژه میان دو حزب ندای تونس، نماینده جریان های سکولار و حرکت النهضه، نماینده جریان های اسلام گرای تونس بسیار بالا باشد.

به گفته ناظران محلی تونسی تبلیغات انتخاباتی توانسته است که رای دهندگان تونسی را ترغیب کند که به پای صندوق های رای بروند و موضعی مشخص در قبال وضعیت سیاسی کشورشان اتخاذ کنند. وضعیتی که یک طرف آن حرکت النهضه به رهبری راشد الغنوشی، وابسته به سازمان جهانی اخوان المسلمین به همراه مجموعه ای از احزاب کوچک پیرامون آن ایستاده است و طرف دیگر آن حزب ندای تونس و احزاب مدنی پیرامون آن که لیبرال ها و سوسیالیست ها را با محوریت سکولاریسم گرد هم آورده، ایستاده است.  

به اعتقاد کارشناسان حرکت النهضه طرفداران بسیاری در میان افکار عمومی تونس دارد و از لحاظ فکری و سیاسی بخش عمده ای از جامعه تونس را رهبری می کند برای همین احتمال کسب تعداد قابل توجهی از کرسی های مجلس توسط آن وجود دارد. در مقابل جریان های سکولار به رهبری حزب ندای تونس نیز با تمرکز سیاسی و تبلیغاتی علیه حرکت النهضه توانسته است با انتقاد از عملکرد آن در طول سه سال اخیر یعنی دوران انتقالی طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کند.

این در حالی است که تونس در روزهای منتهی به این انتخابات سرنوشت ساز شاهد فعالیت های گروه های تروریستی بوده است. گروه هایی که تلاش دارند با امنیتی کردن فضا کاری کنند که انتخابات در حالتی از رعب و وحشت برگزار شود و حتی در صورت امکان تجربه برگزاری آن شکست بخورد.

منتقدان حرکت النهضه آن را متهم می کنند که در طول دوران انتقالی و زمانی که دولت را در اختیار داشته فضای سیاسی را به گونه ای باز کرده است که زمینه برای فعالیت گروه های افراطی و تندرو باز شود و آنها با سوء استفاده از فضای آزاد کشور درصدد ترویج اندیشه های افراطی خود بر آیند و بتوانند آزادانه پول دریافت کنند و به قاچاق سلاح بپردازند و نیروهای مبارز آموزش دهند و آنها را به لیبی و سوریه بفرستند.

درباره انتخابات امروز، مهدی جمعه، نخست وزیر تونس گفت: «می دانیم که تجربه دموکراتیک ما از سوی جریان های تندرو مورد هدف قرار گرفته برای این که تنها نمونه موفق در منطقه است و آرزوهای بسیاری را بر می انگیزد. مرحله جدید مرحله ای علیه آن افرادی خواهد بود که به دنبال تروریج افراط گرایی و خشونت هستند. آنها خوب می دانند در صورتی که دوره جدید به موفقیت برسد چه خطر بزرگی متوجه آنها نه فقط در تونس بلکه در کل منطقه خواهد شد.»

غازی الجریبی، وزیر دفاع تونس نیز از مردم کشورش خواست که با حضور گسترده خود پای صندوق های رای حماسه ای مردمی رقم بزنند. وی در این باره گفت: «امروز رای گیری بالای مردم اهمیت بسیاری در تاریخ سیاسی تونس دارد. نترسیدن از تهدیدهای گروه های تروریستی که مانع برگزاری انتخابات و برقراری دموکراسی و ایجاد دولتی قانونمند در کشور هستند، از اهمیت بسیاری برخورداری است.»

تحلیلگران انتظار دارند که حزب النهضه بتواند آرای اکثریت ساکنین جنوب کشور و همچنین شهرهای پیرامونی پایتخت مثل صفاقس را به دست آورد. النهضه همچنین بر روی آرای رای دهندگان در روستاها و مناطق پیرامونی شهرها و همچنین مناطق سنتی کشور بسیار حساب کرده است. حزب ندای تونس نیز انتظار دارد بتواند آرای بالایی در شهرهای ساحلی که از سال 2010 – 2011 شاهد تظاهرات اعتراضی گسترده بوده اند، کسب کند. مناطقی که از عملکرد دولت النهضه انتقاد دارند و می گویند برای هزاران جوان جویای کار نتوانسته است کار ایجاد کند. همچنین انتظار می رود که طبقه متوسط جامعه تونس و جوانان به ویژه زن های جوان به سود حزب ندای تونس و احزاب نزدیک به آن رای دهند.

هیات عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرده است که نتیجه انتخابات را حداکثر تا پایان مهلت مقرر قانونی یعنی 30 اکتبر اعلام خواهد کرد. این سازمان اعلام کرده که بعید است بتواند نتیجه انتخابات را در همان روز برگزاری انتخابات اعلام کند.

در حدود 5.3 میلیون نفر واجد شرایط برای رای دادن هستند و می توانند برای انتخاب 217 نماینده مجلس از میان 1300 نامزد به 33 دایره انتخاباتی بروند.

قرار است به فاصله کوتاهی بعد از انتخابات مجلس انتخابات ریاست جمهوری تونس نیز برگزار شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تونس حزب ندای تونس حرکت النهضه انتخابات تونس


نظر شما :