ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از فرار ابوبکر البغدادی تا هدیه 633 میلیون دلاری امریکا

۱۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۳۹۱۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اعدام رهبران حزب بعث در یمن، بدهی 2000 میلیارد یورویی فرانسه، رشد بیش از توقع اقتصاد انگلیس، فرار ابوبکر البغدادی از رقه به موصل، هدیه 633 میلیون دلاری دولت امریکا به اردن و انتظار دولت ترکیه برای صدور مجوز حمله به سوریه از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از فرار ابوبکر البغدادی تا هدیه 633 میلیون دلاری امریکا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

اعدام رهبران بلندپایه حزب بعث در یمن

گروه انصارالله حوثی در یمن خبر داد که در پی دستیابی این گروه به صنعاء چند تن از بلندپایه ترین رهبران حزب بعث که در یمن فعالیت می کرده اند کشته شده اند.

به گزارش پایگاه خبری الاین، عبدالخالق بدرالدین الحوثی از سران گروه انصارالله گفت که این افراد بسیاری از اقدامات دولت یمن علیه حوثی ها را طراحی و سازمان دهی می کرده اند.

او گفت که نظمی اوجی، وکیل صدام حسین، و محمد برزان التکریتی، برادرزاده صدام حسین، و سطام الکعود از رهبران حزب فاشیستی بعث در جریان این حوادث به هلاکت رسیده اند.

الحوثی هم چنین خبر داد که رهبران حوثی ها به دیگر رهبران حزب بعث مقیم یمن یک هفته فرصت داده اند تا از خاک این کشور بیرون روند و کسانی از آنان که در کشتار حوثی ها دست داشته اند دستگیر شده اند.

 

فرار ابوبکر البغدادی از رقه به موصل

حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی خبر داد که ابوبکر البغدادی، رهبر تروریست های داعش، در پی فرار از بمباران شدید پایگاه های داعش در سوریه وارد موصل شد است.

در بیانیه رسمی حزب دموکرات آمده که در پی بمباران شدید نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش در شهر رقه سوریه البغدادی ناچار به فرار از این منطقه شده و به خاک عراق و مشخصاً شهر موصل آمده است.

این بیانیه افزوده که البغدادی چند هفته پیش نیز در مسیر خود از سوریه به استان انبار هدف بمباران شدید هوایی قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده که البغدادی به محض ورود به موصل فرماندهان ولایات خود را تغییر داده و افرادی «باتجربه تر و مخلص تر نسبت به البغدادی» را که به معنای جنایتکارتر است را بر سر کار آورده است.

حزب دموکرات کردستان تأکید کرده که از صبح روز دوشنبه تروریست های داعش به صورت گسترده در همه خیابان های شهر مستقر شده اند و همه عابران پیاده و سواره را بازرسی می کنند.

 

بزرگترین وام بانکی مصر برای پرداخت بدهی های انرژی

5 بانک مصر از روز چهارشنبه فرایند پرداخت 10 میلیارد پوند مصری وام به دولت مصر را با هدف پرداخت بدهی های انرژی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، روسای بانک های "الاهلی المصری"، "مصر"، "التجاری الدولی"، "العربی الافریقی" و "قطر الوطنی" روز چهارشنبه با عقد قراردادی در مقر وزارت نفت با روسای دو شرکت "مصر للبترول" و "الجمعیه التعاونیه للبترول" موافقت کردند که به این دو شرکت 10 میلیارد پوند مصری وام دهند تا این دو شرکت بتوانند بدهی های خود را به شرکت های نفتی خارجی پرداخت کنند. همچنین قرار است بخشی از این پول صرف مایحتاج شهروندان مصری در بخش مصارف انرژی که تا پیش از این دولت مصر از ارائه آنها ناتوان بود، شود.

زمان بازپرداخت این وام ها بین 4 تا 5 سال است که یک سال نیز به عنوان فرجه می تواند به آنها اضافه شود.

 

هدیه 633 میلیون دلاری امریکا به اردن

اردن و ایالات متحده امریکا توافق نامه ای را امضا کردند که به موجب آن دولت امریکا برای جبران کسری بودجه اردن به این کشور 633 میلیون دلار کمک نقدی می کند.

به گزارش خبرگرای فرانسه، این توافق نامه به امضای ابراهیم سیف، وزیر برنامه ریزی اردن با بیث پیج، مدیر آژانس توسعه بین المللی امریکا به امضا رسید. امضای این توافق نامه در چارچوب همکاری های اقتصادی امریکا و اردن در سال 2014 به امضا رسیده است.

هدف از عقد این قرارداد کمک امریکا به حل بحران کسری بودجه دولت امان عنوان شده است.

 

بدهی فرانسه به 2000 میلیارد دلار رسید

در حالی که دولت فرانسه خود را برای ارائه بودجه سال 2015 آماده می کند، مرکز ملی آمار این کشور اعلام کرد که بدهی دولت برای نخستین بار در تاریخ این کشور به بیش از دو هزار میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بدهی بر اساس معیارهای معاهده ماستریخت 95 درصد بیش از تولید ناخالص داخلی این کشور است که 1.1 درصد بیش از فصل مالی گذشته است. به این ترتیب که می توان گفت میزان بدهی های فرانسه در مقایسه با فصل گذشته 28.7 میلیارد یورو افزایش یافته است.

 

رشد 5.7 درصدی اقتصاد قطر

دولت قطر اعلام کر که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم این سال 5.7 درصد رشد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این میان بخش های اقتصادی غیر نفتی قطر نیز با رشد شدیدی مواجه بوده است. بر این اساس میزان تولید ناخالص داخلی قطر نیز 5.4 درصد رشد داشته است.

قطر در سه ماهه اول سال جاری میلادی 6.2 رشد اقتصادی را تجربه کرده بود.

رشد سه ماهه دوم به رونق بخش تولید برق، ساخت و ساز، بازرگانی، هتل داری و خدمات مالی باز می گردد. میزان رشد جمعیت قطر نیز در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز 11.3 درصد رشد داشته است.

 

رشد بالای اقتصاد بریتانیا

دولت بریتانیا اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور بیشتر از پیش بینی ها بوده و در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 2.7 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تولید ناخالص داخلی بریتانیا نیز در طول این مدت به بیشترین میزان در طی پنج سال اخیر رسیده است.

این رشد از سال 2008 تا کنون بی سابقه اعلام شده است.

دولت انگلیس اعلام کرده است که به کمک اصلاحات اقتصادی که مطابق با دستورالعمل های اتحادیه اروپا بوده توانسته است حجم اقتصاد کشورش را بزرگتر کند.

 

آزادی سرباز لبنان توسط داعش

سه شنبه شب افراد مسلح داعش و جبهه النصره سرباز ربوده شده لبنانی را آزاد کردند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این سرباز لبنانی در نیمه سپتامبر در حالی که می رفت تا از خانواده اش دیدن کند، ربوده شده بود. خانواده این سرباز در منطقه وادی حمدی در جرود یکی از شهرهای منطقه عرسال در شرق لبنان زندگی می کنند.

هیچ جریانی رسما دلایل گروگان گیری این سرباز و همچنین دلایل آزادی او را اعلام نکرده است.

 

دولت ترکیه در انتظار مجوز برای حمله به سوریه

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که دولت ترکیه به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم لایحه ای را تقدیم پارلمان این کشور کرده که به موجب آن ارتش ترکیه می تواند به خاک سوریه حمله نظامی کند.

بنا به این گزارش دولت ترکیه تلاش دارد حمله به داعش را در چارچوب پیمان بین المللی به رهبری امریکا به جنگ با حکومت بشار اسد تبدیل کند و همه تلاش خود را به کار گرفته است تا دامنه این جنگ به دمشق برسد.

در همین رابطه دولت ترکیه به دولت امریکا پیام داده است که هر گونه دخالت ترکیه در جنگ با داعش منوط به گسترش جنگ تا سرنگونی حکومت بشار اسد خواهد بود.

قرار است پارلمان ترکیه مجوز حمله ارتش این کشور به خاک سوریه را روز پنج شنبه به رای بگذارد.

روز سه شنبه تانک های ترکیه در مرز با سوریه مستقر شدند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر قطر داعش حزب بعث فرانسه انگليس تركيه


نظر شما :