داعش، دشمن مشترک ایران و امریکا

آیا کانال های ارتباطی تهران - واشنگتن فعال می شوند؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۳۷۵۰۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
درسال 2007، رایان کروکر یک کانال ارتباطی با ایران باز کرداما جیمز جفری سفیر سابق ایالات متحده در عراق در فاصله سال های 2010 و 2012 اعتقاد دارد که ایران و امریکا در این خصوص دستاوردی نداشتند
آیا کانال های ارتباطی تهران - واشنگتن فعال می شوند؟

دیپلماسی ایرانی:  درحالی که داعش پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است، به نظر می رسد که بهترین زمان برای ایجاد اتحاد بزرگ برای نابودی داعش فرا رسیده  اما تاکنون ایالات متحده با ایران و ارتش سوریه مذاکره ای نداشته است. هواپیماهای ایالات متحده درحال بمباران مواضع داعش هستند و گفته می شود که تانک های ایران هم به شمال عراق فرستاده شده اند. اما ارتش این دو کشور خارجی که در حال جنگ با داعش هستند، با هم مذاکره ای نداشتند. مقام های آمریکایی و عراقی به دیلی بیست گفته اند که هیچ کانال ارتباطی مستقیمی برای هماهنگ کردن فعالیت های نظامی در عراق تشکیل نشده است. در عوض پیام ها میان ایالات متحده و ایران از طریق مقامات ارشد عراقی که به دو کشور رفت و آمد دارند، منتقل می شود.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی در این باره می گوید «کانال های ارتباطی ما در مقایسه با یک سال پیش تغییری نکرده است. فعالیت های زیادی وجود دارد، ولی ما کانال جدیدی ایجاد نکرده ایم» هفته ی پیش تعدادی از تحلیلگران پیشنهاد دادند که به منظور مقابله با داعش باید یک اتحاد بزرگ با حضور ایران، روسیه، سوریه و ایالات متحده تشکیل شود. اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. روز دوشنبه، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه هرگونه فعالیت های آمریکا علیه داعش در سوریه را حرکتی تجاوزکارانه نامید، ولی با وجود این هشدار، وال استریت ژورنال گزارش داده است که پنتاگون در حال آماده شدن برای اعزام هواپیماهای جاسوسی به آسمان سوریه است.

درحالی که روسیه هواپیماهای مورد نیاز عراق برای مبارزه با داعش را تامین نموده است، تنش ها میان کاخ سفید و کرملین همچنان ادامه دارد. دولت اوباما رژیم پوتین را به ارسال سلاح به اوکراین (و خودشان آن را کمک های بشردوستانه می نامند) متهم می کند. این درحالی است که رهبران ایران پیغام داده اند که حاضر به همکاری بر سر حمله به داعش هستند.

یکی از مقام های عراقی که همکاری نزدیکی با ارتش ایالات متحده دارد به دیلی بیست گفته که سیاست مداران عراقی به ویژه کردها و شیعیان ناسیونالیست در حال انتقال پیام میان ایالات متحده و ایران هستند. اما در حال حاضر کانال ارتباطی اصلی برای مذاکره ایران و آمریکا، مذاکرات هسته ای در وین اتریش است. همچنین یکی از مقامات آمریکایی می گوید بعد از آن که شهر موصل در ماه ژوئن توسط داعش سقوط کرد، دیپلمات ها موضوع عراق را در حاشیه ی مذاکرات هسته ای مطرح کردند. اما مقامات به این مسئله هم اشاره می کنند که تنها برای مطلع کردن ایران از اقدامات آمریکا بوده است و هیچ مذاکره ای درباره این که چه اقداماتی باید برای مبارزه داعش صورت بگیرد، انجام نشده است.

به داخل عراق بازمی گردیم، ایران با استفاده از مشاورانش به عراق کمک می کند. هفته ی گذشته نیز گزارشی منتشر شد که براساس آن ایران تانک هایش را برای مبارزه با داعش به شمال عراق فرستاده است. ایران و ایالات متحده پیش از این هم همکاری های فنی در عراق با یکدیگر داشته اند. در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 و اشغال عراق در سال 2003، مقامات ایران و آمریکا بر سر رسیدن به پروتکلی درباره سقوط احتمالی خلبانی آمریکایی در خاک ایران به رایزنی پرداخته اند.

درسال 2007، رایان کروکر یک کانال ارتباطی با ایران باز کرد.  اما جیمز جفری سفیر سابق ایالات متحده در عراق در فاصله سال های 2010 و 2012  اعتقاد دارد که ایران و امریکا در این خصوص دستاوردی نداشتند ولی این کانال همچنان باز است.  جفری علاوه بر این می گوید که مقامات ارتش ایالات متحده بارها کانال های ارتباطی با ایران را به وجود آوردند و درباره مسائل فنی در خلیج فارس با هم مذاکره داشته اند اما آن گونه که میان ایالات متحده با روسیه و چین پروتکل رسمی برای این گونه روابط وجود دارد، این پروتکل در روابط آمریکا و ایران صدق نمی کند.

منبع: دیلی بیست   / ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: چهارشنبه 5 شهریور 1393 / باز انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1393

کلید واژه ها: ایران آمریکا داعش عراق


نظر شما :