در انتخابات شورای شهر

رای اقلیت‌های ترکیه به سود کیست؟

۱۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۴:۳۲ کد : ۱۹۳۰۷۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از مسیحیان ارتدوکس می‌گوید که بعد از کشتاری که در پی تظاهرات اخیر در استانبول علیه فساد دولت صورت گرفت، لازم است که به حزب مخالف اردوغان رای داده شود تا وی صدای مردم را بشنود.
رای اقلیت‌های ترکیه به سود کیست؟

دیپلماسی ایرانی: انتخابات شورای شهر ترکیه انتخاباتی مهم محسوب می شود. انتخاباتی که در حقیقت بازگوکننده میزان محبوبیت اردوغان و سنجشی برای آینده سیاسی او محسوب می شود. در این میان از محبوبیت اردوغان نزد اقلیت ها به شدت کاسته شده است. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که رای اقلیت ها در انتخابات شورای شهر به شدت به سمت احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان به ویژه حزب جمهوری خلق، اصلی ترین حزب مخالف او متمایل شده است. نقش اقلیت ها در انتخابات بسیار موثر است و می تواند معادلات سیاسی را در ترکیه تغییر دهد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، میزان اقلیت ها در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه به اندازه ای بالا است که بسیاری می گویند مثلا شمار کردها در این شهر بیشتر از مرکز کردهای ترکیه در جنوب شرق این کشور، دیار بکر است. شمار کردها در استانبول 3.5 میلیون نفر تخمین زده می شود در حالی که این رقم در منطقه دیاربکر 1.5 میلیون نفر است.

کردها بزرگ ترین اقلیت ترکیه محسوب می شوند که بر اساس آمار مختلف 15 تا 20 درصد جمعیت کل ترکیه را تشکیل می دهد. این رقم به خوبی بازگو کننده میزان تاثیرگذاری آنها در عرصه سیاسی ترکیه مسحوب می شود.

به رغم این که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اواخر سپتامبر سال گذشته وعده اجرای مجموعه ای از اصلاحات دموکراتیک را در حق اقلیت ها در ترکیه داد اما به دلیل عدم پایبندی به این اصلاحات از میزان مقبولیت وی نزد اقلیت ها به شدت کاسته شده است. اردوغان وعده آموزش زبان های غیرترکی برای اقلیت ها در مدارس ویژه آنها و اجازه استفاده از زبان کردی در نهادهای قضایی و اجازه استفاده از واژه های کلیدی کردی در زبان های رسمی و همچنین نامیدن شهرهایی که تا قبل از سال 1980 به زبان های کردی تلفظ می شدند، داده بود که تا کنون به گفته کردها به هیچ کدام از این وعده ها عمل نشده است. با این وجود اردوغان همچنان امیدوار است که با پررنگ کردن این وعده ها در تبلیغات انتخاباتی اش بتواند توجه افکار عمومی کرد را به سمت خود جلب کند. این وعده ها در شعارهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در استان دیار بکر بسیار پررنگ است. مساله ای که سبب شده تا رقابتی جدی میان حزب عدالت و توسعه با حزب صلح و دموکراسی، حزب اصلی کردها به وجود آید. در انتخابات سال 2011، 70 عضو کرد حزب عدالت و توسعه توانسته بودند برنده انتخابات شوراهای شهر شوند.

با این حال برخی از شهروندان کرد رویکرد مثبتی به اردوغان دارند و این مساله به وی امیدواری می دهد که بتواند در انتخابات شورای شهر به روی آرای آنها حساب کند. محمد، شهروند کرد صاحب رستورانی در استانبول در این باره می گوید: «دولت اردوغان توانست امنیت و صلح را برای اهالی مناطق کردنشین به ارمغان آورد. از زمانی که تصمیم به آشتی میان حزب کارگران کردستان با حزب عدالت و توسعه اتخاذ شده است، شهروندان کرد توانسته اند آزادانه به شهرها و روستاهای خود رفت وآمد کنند بدون این که با ایست های بازرسی در مسیر راه خود مواجه شوند.»

محمد می گوید که به طور حتم به حزب عدالت و توسعه رای می دهد چرا که این حزب توانست خدمات در خور توجهی را به شهروندان در شورای شهر به ویژه در استانبول بدهد و این مساله در کنار پیشرفت های امنیتی و ثباتی که این حزب برای مردم ترکیه به ارمغان آورده در خور توجه است.

با وجود این که آمار دقیقی از شمار جمعیت علوی ها در ترکیه وجود ندارد اما پیش بینی می شود به طور سنتی رای آنها به دلیل تمایلات ضد اسلام گرایی شان متوجه حزب جمهوری خلق شود.

وی تاکید می کند که به هیچ وجه قصد ندارد بر اساس خواسته های نژادی در انتخابات رای دهد و تلاش می کند که رای اش را بدون در نظر گرفتن مسائل نژادی به صندوق بیندازد.

در مقابل چالا اوف لاس، فعال چپ کرد در مناطق غرب ترکیه از جمله در استانبول می گوید که وی به سود یکی از احزاب کرد در انتخابات شرکت می کند. چرا که این انتخابات تاثیر مستقیمی بر انتخابات پارلمانی پیش رو می گذارد. به گفته وی هر چه آرای کردها بیشتر باشد سهم آنها در حل مشکلات کردها نیز بیشتر خواهد بود.

وی تاکید می کند، به رغم این که خوب می داند که معیار انتخاب باید میزان خدمات رسانی احزاب و جریان ها باشد اما او در این انتخابات بر اساس اصول نژادی رای می دهد چرا که برای او حل مساله کردها در اولویت است.

با وجود این که آمار دقیقی از شمار جمعیت علوی ها در ترکیه وجود ندارد اما پیش بینی می شود به طور سنتی رای آنها به دلیل تمایلات ضد اسلام گرایی شان متوجه حزب جمهوری خلق شود.

در همین رابطه ابراهیم، صاحب قهوه خانه ای در استانبول که از اتباع اقلیت علوی است می گوید که به حزب جمهوری خلق رای می دهد چرا که این حزب می تواند از دموکراسی و آزادی در کشور پاسداری کند و مساوات را میان همه شهروندان ترکیه اعمال کند.

وی تاکید می کند، شهرداری فعلی استانبول که وابسته به حزب عدالت و توسعه است در طول 20 سال دوره شهرداری خود توانسته خدمات بسیاری ارائه دهد اما باید عوض شود.

به رغم این که جمعیت مسیحیان ترکیه کمتر از یک درصد است اما کارکنان کلیسای ارتدوکس در خیابان استقلال در نزدیکی میدان تقسیم می گویند که به دلایل سیاسی و نه خدماتی به حزب جمهوری خلق رای می دهند.

جورج، یکی از مسیحیان ارتدوکس فعال در این کلیسا می گوید که بعد از کشتاری که در پی تظاهرات اخیر در استانبول علیه فساد دولت صورت گرفت، لازم است که به حزب مخالف اردوغان رای داده شود تا وی صدای مردم را بشنود.   

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان حزب عدالت و توسعه حزب جمهوری خلق


( ۴ )

نظر شما :