اکثر اوکراینی‌ها به تیموشنکو اعتمادی ندارند

۲۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۹۳۰۰۸۱ سرخط اخبار

حوادث اوکراین این روزها در صدر اخبار بین الملل قرار گرفته و هر روز نیز درباره این کشور شاهد انتشار خبر های جدید هستیم. از یکسو حمایت روسیه از دولت یانوکوویچ و از طرف دیگر، حمایت آمریکا و اروپا از ناآرامی ها و البته دولت موقت، این کشور را در دو راهی پیچیده ای قرار داده است. «الکساندر سرگییویچ ساماروسکی»سفیر اوکراین در تهران که در بیانش معلوم است از آمریکایی ها حمایت می کند و علیه اقدامات روسیه است، ادامه شرایط فعلی را مثبت نمی داند و پیش بینی می کند ادامه چنین شرایطی نه تنهااوکراین بلکه منطقه را دچار مشکل خواهد کرد. وی بر این عقیده است که همه کشور هایی که به نوعی در شکل گیری فضای جدید اوکراین دخیل هستند منافع خود را در این کشور دنبال می کنند.

او در گفت وگوی خود با تهران امروز گرچه تلاش می کرد آمریکا را مدافع منافع اوکراین و حامی این کشور نشان دهد اما در نهایت بر این موضوع تاکید کرد که نمی توان نادیده گرفت که این کشور نیز در حمایت از اوکراین به دنبال منافع خوداست.مشروح گفت وگوی تهران امروز با الکساندر سرگییویچ ساماروسکی - سفیر اوکراین در تهران – بدین شرح است:

این روزها در اوکراین شاهد بروز فضای جدید هستیم. تحلیل شما از فضای فعلی اوکراین و دلایل بروز مشکلات پیش آمده چیست؟

در پاسخ به سوال شما باید عنوان کنم که کشور روسیه بود که در جریان حوادث اوکراین از یانوکوویچ حمایت کرد. مردم اوکراین خواستار پیوستن این کشوربه اتحادیه اروپا هستند. اما با وجود اینکه توافقنامه ای نیز در این باره در نظر گرفته شده، دولت قبلی اوکراین از پذیرفتن آن سرباز زد و مردم به همین دلیل در میدان کی یف جمع شدند.اما کشور روسیه از یانوکوویچ خواست در مقابل تظاهر کنندگان مسالمت آمیز و بی سلاح نیروهای مسلح را به کار ببرد. همچنین این کشور بدون در نظر گرفتن پایه های اساس و اصول قانونی در قلمرو اوکراین مداخله کرده است. در این باره باید عنوان کنم در سال 1994 در شهر بوداپست مجارستان 5کشور بزرگ توافقنامه ای امضا کردند که براساس آن قرار شد اوکراین سلاح های هسته ای خود را کنار بگذارد و در مقابل آمریکا، انگلستان، روسیه و فرانسه و مجارستان امنیت اوکراین را تضمین کنند.

در برهه ای از زمان بین مخالفان و دولت اوکراین تفاهمنامه ای امضا شد تا از طریق گفت وگو مسائل حل شود. چرا به این تفاهمنامه عمل نشد؟

توافق از سوی مخالفان دولت انجام شد. طبق این توافقنامه قرار بود به قانون اساسی سال 2004 برگردیم که این اتفاق افتاد. مطابق با تشریفات حقوقی، یانوکوویچ موظف بود این موضوع را عملی کند. اکثریت نمایندگان پارلمان اوکراین نیز این مسئله را تصویب کردند اما رئیس جمهور یانوکوویچ این مسئله را اجرایی نکرد.

او از قانون تخلف و از کی یف فرار کرد و به روسیه رفت. به همین دلیل پارلمان اوکراین او را از سمت خود عزل کرد. این تصمیم با اکثریت آرای پارلمان به تصویب رسید.

نکته دوم این تفاهمنامه این بود که یک هیات از نمایندگان دو طرف تشکیل شود. رسانه های گروهی روسیه عنوان کردند که این تفاهمنامه اجرایی نخواهد شد. اما حقیقت این بود که نمایندگان مخالفین به تعهدات خود عمل کردند اما یانوکوویچ به وعده های خود عمل نکرد. بنابراین ادعاهای رسانه روسیه کذب بود.

شما اظهارنظر مقامات روسی را به نوعی دخالت در امور اوکراین می دانید. نظرتان درباره مواضع آمریکا درباره اوکراین چیست؟این کشور با اتحادیه اروپا درباره مسائل اوکراین تماس گرفته و به نوعی هدایت کننده مسائل پیش آمده در اوکراین است.

در سوال شما، مطرح کردن نام ایالت متحده آمریکا بیهوده نبوده است. بین ایران و آمریکا روابط متشنجی وجود دارد. این کشور 35 سال پیش به جای اینکه از مردم ایران پشتیبانی کند از دیکتاتور مخلوع ایران حمایت کرد. در زمان جنگ ایران و عراق نیز از متحدان کشور متجاوز عراق بود. مذاکرات رئیس جمهور قبلی با محافل مخالفین، با میانه گیری 4 کشور فرانسه، آلمان، لهستان و روسیه در سطح وزرای خارجه برگزار شد که از روسیه نماینده حقوق بشر در این مذاکرات شرکت کرد. نماینده روسیه با وجود شرکت در این مذاکرات از امضای تفاهمنامه امتناع کرد. درباره آمریکا نیز باید عنوان کنم این کشور در این مذاکرات شرکت نکرد اما بر این موضوع تاکید داشت که اختلافات به وجود آمده باید با راه حل مسالمت آمیز حل شود. همچنین آمریکا به رهبران اوکراین هشدار داد که اگر در مقابل معترضان از سلاح استفاده کنند مجازات های اقتصادی نسبت به رهبرای سابق اوکراین اعمال می کند.کشور اوکراین از این موضع گیری استقبال کرده است.اگر از نیروهای مسلح استفاده نمی شد، مشکلات از مسیر مسالمت آمیز حل وفصل می شد.

همچنین، با توجه به تعهدات بین المللی اظهارنظر آمریکا درباره اوکراین دخالت در امور این کشور به حساب نمی آید به این دلیل که اوکراین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا(osce) است. این سازمان شامل همه کشور های اروپایی، آمریکا، کانادا و کشور های آسیای مرکزی می شود. طبق منشور این سازمان ها حفظ حقوق بشر به امور داخلی هر کشور بستگی ندارد.نقض حقوق بشر در هر کدام از این کشور ها شامل همه کشورهای عضو می شود. من به عنوان کارمند سازمان امنیت و همکاری اروپا می دانم که کشور های عضو این سازمان می توانند کشور آمریکا را طرف قرارداد خود قرار بدهند. به همین دلیل اتحادیه اروپا ازآمریکا خواست که این کشور از اعدام صرف نظر کند.یا آمریکا نمایندگان خود را برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در یکی از کشورهای اروپایی فرستاد. این نوع رفتارها به عنوان دخالت در امور یکدیگر به حساب نمی آید.

در رسانه های گروهی روسیه اطلاعیه پخش می کنند که انقلاب اوکراین با حمایت مالی آمریکا انجام شده است. هیچ امکانی وجود ندارد که مردم با حمایت یک کشور و دریافت کمک مالی از آن انقلاب کنند و کشته شوند.

مردم خود به صحنه آمدند و در واقع روسیه این نبرد را باخته است. رئیس جمهور روسیه پوتین به یانوکوویچ وعده داد که اگر الحاق به اتحادیه اروپا را قبول نکند 15 میلیارد دلار به اومی دهد. باید عنوان کرد وضعیتی که بین اوکراین و روسیه به وجود آمده شبیه وضعیت ایران و آمریکاست.

شما اشاره کردید آقای پوتین برای عدم پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا پیشنهاد کمک مالی به دولت اوکراین داده است. همچنین بنا بر آنچه در خبر ها آمده ایشان عنوان کرده اند که تخفیف خوبی به اوکراین برای خرید گاز خواهند داد. در مقابل اتحادیه اروپا چه وعده هایی به اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه داده است؟

اوکراین در دوراهی قرار گرفت.از یکسو روسیه حضور در بین کشورهای مشترک المنافع را به اوکراین پیشنهاد داد و از سوی دیگر اتحادیه اروپایی استاندارد زندگی اروپایی را پیشنهاد دادند. مردمی که در اوکراین به میدان آمده اند می خواهند که اوکراین وارد اتحادیه اروپا شود و زندگی مطابق با استاندارهای اروپایی داشته باشند.البته قبول داریم که همه این کارها در یک روز قابل اجرا نیست و نیاز به برنامه ریزی است اما دور نمایی است که زندگی آینده فرزندان ما را تامین می کند.اما یانوکوویچ این توافقنامه رابا اتحادیه اروپا امضا نکرد و سبب اعتراض مردم شد.این در حالی است که سیاست اروپا گرایی در قوانین اوکراین وجود دارد. در توافقنامه ای که قرار بود ماه نوامبر سال گذشته بین اوکراین و اتحادیه اروپا به امضا برسد تشکیل یک منطقه آزاد اقتصادی مورد توجه قرار گرفت تا محصولات تولیدی اوکراین در بازار اروپا بدون محدودیت وارد شود که این بخشی از توافقنامه دوطرفه بوده. همچنین قرار بر این بود تا تمام قوانین اجتماعی زندگی مردم اوکراین متناسب با قوانین و استانداردهای اروپایی تغییر کند.

اوکراین از زمان جدایی از روسیه دارای مشکلات اقتصادی بوده و از همان زمان از نظر اقتصادی به روسیه وابسته بوده.آیا جدایی اوکراین از روسیه می تواند این مشکلات را مرتفع کند؟

بدون شک و تردید می توان گفت که تمام کشور هایی که بعد از فروپایی اتحادیه جماهیر شوروی تشکیل شدند،اقتصاد مناسبی نداشته و بعد از فروپاشی،کشور ها موفق نشدند که یک صنعت مستقل را ایجاد کنند. این موضوع مربوط به همه جنبه های اقتصادی می شود. باید عنوان کنم بیشترین مصرف کننده گاز تولید شده در روسیه اوکراین است. اما این مسئله تنها عامل وابستگی این کشور به روسیه نیست بلکه مسائل دیگر هم وجود دارد.

مدرنیزه کردن تولیدات،ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری، بهبود قدرت مالی مردم و تبدیل شدن پول اوکراین به پول اروپا مسائلی است که بعد از الحاق به اتحادیه اروپا شامل حال اوکراین خواهد شد. باید عنوان کرد فساد مالی در همه کشور های دنیا وجود دارد اما در بین کشورهای غربی سطحش پایین است اما در اوکراین و روسیه سطح بالایی دارد.

اگر دولت روسیه بخواهد صادرات گاز را به اوکراین قطع کند،آیا دولت جدید تدبیری در این باره اندیشیده است؟

دولت در این باره هیچ برنامه ای ندارد. در سال گذشته 50 درصد از خرید گاز روسیه کم شد. البته اوکراین ذخایر گازی خود را دارد که شاید بتواند پاسخگوی مردم کشور باشد. این مسئله یک ضرر دوطرفه خواهد داشت. اگر اوکراین گاز روسیه را نخرد شرکت گاز روسیه 40 درصد ضرر می کند. اگر روسیه صادرات گاز به اوکراین را قطع کند نیز متضرر خواهد بود.لوله های اصلی گاز رسانی روسیه به اروپا از اوکراین رد شده است به همین دلیل ما خطری در این باره حس نمی کینم.

اپوزیسیون حاکم بر اوکراین، نیروهای تازه وارد هستند، اطلاعات درستی از مسائل سیاسی ندارند وحتی در برخی از خبر ها آمده بود که چهره های ورزشی اوکراین هدایت کننده مخالفین هستند. فکر می کنید دولت متشکل از مخالفین بتواند اوکراین را اداره کند؟با توجه به اینکه تجربه ای در این باره ندارد.

در شرایط فعلی نخست وزیر دولت جدید در گذشته رئیس بانک مرکزی اوکراین، وزیر امور خارجه اوکراین و رئیس پارلمان اوکراین بوده است از این رو تجربه مناسبی در این باره دارد. معاون اول نخست وزیر آقای «یره ما» ژنرال پلیس بوده و الان مسئول بخش امنیتی دولت است و سابق بر این نماینده پارلمان بوده است.البته نیروهایی که در دیگر وزارت خانه ها هستند تجربه ای ندارند اما در بین مردم مقبولیت دارند و پذیرفته شده اند.ضمن اینکه دستگاه دولتی را نمی توان فراموش کرد. مدیرعامل یک روزنامه بدون روزنامه نگاران معنا ندارد. نیروهای دولتی فعالیت می کنند و به دولت کمک خواهند کرد.

چقدر احتمال دارد که خانم یولیا تیموشنکو دوباره به قدرت بازگردند. با توجه به اینکه ایشان پرونده های فساد مالی زیادی داشته اند؟

صحبت کردن از آینده مشکل است چه رسد به آینده سیاسی اوکراین. آنچه که مربوط به خانم تیموشنکو می شود باید از خود ایشان سوال شود. در حال حاضر برای معالجه به کشور آلمان رفته اند و قرار است 25 ماه می امسال انتخابات ریاست جمهوری جدید در اوکراین برگزار شود. اینکه بعد از معالجه باز می گردند و در این انتخابات شرکت می کنند مشخص نیست. البته فکر می کنم حضورشان در انتخابات قطعی است اما پیروز شدن شان در انتخابات بستگی به رای و نظر مردم دارد. البته شما نکته ویژه ای را مطرح کردید.در همه پرسی هایی که از مردم صورت می گیرد عدم اعتماد به تیموشنکو بیشتر از اعتماد به وی است.

اوکراین کشوری بوده که در مسائل اقتصادی فساد های مالی زیادی داشته. دولت جدید می تواند جلوی بروز فساد های جدید را بگیرد؟

بله فساد زیاد بوده است.باید بر ضد فساد مبارزه کرد.مردمی که در میدان کی یف جمع شده اند از دولت جدید مطالباتی دارند و اولین این مطالبات این است که دولت مردان سابقه پاکی داشته باشند وحامی مردم باشند.ما می خواهیم که فساد نباشد به همین خاطر به مبارزه بر ضد فساد ادامه می دهیم. البته مبارزه با این مسئله خیلی سخت است.

فکر می کنید اگر روسیه و اوکراین روابط خود را قطع کنند کدامیک از طرفین بیشتر متضرر می شود؟

هر دو کشور متضرر می شوند. در شرایط فعلی روابط سیاسی روسیه و اوکراین قطع شده است. کشور اوکراین و هم پیمانان اوکراین از روسیه در خواست کرده اند که گفت وگویی با مقامات روسی داشته باشند اما روسیه از انجام دیدار و گفت و گو سر باز زده و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد عنوان کرده است روسیه هرنوع ارتباط با اوکراین را قطع می کند. وزیر خارجه روسیه نیز دولت جدید اوکراین را غیرقانونی می داند. به این ترتیب روسیه نمی خواهد که با گفت وگو مسئله را حل کند. اگر قرار باشد روسیه از تحویل گاز به اوکراین نیز خود داری کند انتقال گاز روسیه به اروپا نیز دچار مشکل خواهد شد که روسیه باید ضرر اروپاییان را پرداخت کند. ضمن اینکه مواصلات اساسی بین روسیه و اروپا از طریق اوکراین انجام می شود.

خانم مرکل صدر اعظم آلمان پس از دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه به اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است که پوتین دوست ندارد واقعیات را درک کند. اوکراین یک قدم با جنگ فاصله دارد که ضرر های زیادی را به خاورمیانه نیز خواهد زد. برای چه هدفی؟ برای اینکه رئیس جمهور یک کشور دوست دارد مانند ناپلئون باشد. قطع رابطه ضرر های یکسویه ندارد بلکه ضرر دو سویه خواهد داشت. قطع رابطه اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا نیز سبب شده است که اتحادیه اروپا متضرر شود.

اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی مناسبی ندارد فکر می کنید می تواند به تعهداتش درباره اوکراین عمل کند؟

به هر حال مشکلات خوب نیست. فعالیت دول دنیا و آدم ها معطوف به حل مشکلات است.در حالی که یک سری از مشکلات حل می شود همزمان هدف های دیگر و شرایط جدید ایجاد می شود. در شرایط فعلی دولت جدید تصمیم دارد مشکلات فعلی اوکراین را حل کند که راه حل آن پیوستن به اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا وقتی با یک کشور وارد رابطه می شود آن کشور را به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته و محصولات تولیدی خود را به این کشور وارد می کند. فکر نمی کنید باتوجه به شرایط اقتصادی اوکراین، این کشور به بازار هدفی برای کشورهای اروپایی بدل خواهد شد و افزایش حجم واردات اوکراین را دچار مشکلات بیشتری خواهد کرد؟

بله، این یک سوال کاملا درست است. گام اول حل همه مشکلات در راه انتقال کالاهای اوکراین به بازارهای اروپایی است و بعد از آن کالاهای اروپایی به اوکراین وارد می شود.

اما استاندارد کالاهای اروپایی از محصولات اوکراین بیشتر است. فکر می کنید صادرات خوبی به کشورهای اروپایی داشته باشید؟

باتوجه به مسائل اقتصادی اوکراین مجبور به جبران عقب ماندگی خودمان هستیم. ما نمی توانیم مرزهای خود را با اروپا ببندیم و در شرایط گذشته بمانیم. تولیدکنندگان ما باید با محصولات اروپایی رقابت کنند. ضمن اینکه فن آوری های موثر و ذخایر مالی برای مدرنیزه کردن صنایع به اوکراین داده خواهد شد.

توافقی درباره این موضوع بین اوکراین و اتحادیه اروپا انجام شده است؟

بله این تعهد وجود دارد و در شرایط فعلی مبلغ کمک های اتحادیه اروپا در حال بررسی است.روسیه به اوکراین این پیشنهاد را داده بود که 15 میلیارد دلار به این کشور کمک خواهد کرد اما برنامه مناسبی برای هزینه کرد این پول وجود نداشت و ممکن بود بخشی از آن در فساد مالی مسئولان نابود شود. اما در توافقی که با اتحادیه اروپا صورت گرفته است، مشخص است که پول هایی که این اتحادیه به اوکراین کمک می کند در چه بخش هایی هزینه شود.این یک بخش از مذاکرات بین اوکراین و اتحادیه اروپاست. ضمن اینکه برای جلوگیری از فساد زیر نظر نمایندگان اروپایی این هزینه ها صورت می گیرد.ما میدانیم که در اوکراین هم روسیه و اروپا و هم آمریکا دنبال منافع خود هستند اما ما خودمان هستیم که تصمیم می گیریم کدامیک از این پیشنهادات به نفع مردم اوکراین است.

پیش بینی شما از مواضع شبه جزیره کریمه چیست؟ آیا از اوکراین جدا خواهد شد؟

در واقع آنهایی که در کریمه حکومت می کنند فقط به دنبال حکومت و پول هستند.رئیس پارلمان کریمه یک سلسله شرکت ساختمانی در کریمه دارد و حدود 150 میلیون دلار به بانک های اوکراین بدهکار است.اگر کریمه از اوکراین جدا شود دیگر نیازی به پرداخت این بدهی نیست.در مقابل از روسیه نیز کمک های قابل ملاحظه مالی دریافت می کنند.در واقع حقوق بشر هیچ اساسی در کریمه ندارد.بخشی از نیروهای کریمه مخالف جدا شدن این بخش از اوکراین هستند بخصوص تاتار های کریمه.آنها اعلام کرده اند که در رفراندوم کریمه شرکت نمی کنند و اعلام کرده اند که آماده جنگ علیه روسیه هستند.

دولت کریمه با روسیه همکاری خوبی دارد و بررسی ها نشان می دهد که همه پرسی جدایی کریمه از اوکراین نتیجه مثبتی داشته باشد. فکر می کنید اگر تاتارها که فقط 12 درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند در همه پرسی شرکت نکنند تاثیری در نتیجه همه پرسی خواهند گذاشت؟

استالین می گوید مهم نیست مردم رای دهند مهم این است که آرای آنها شمرده شود. اعلام نظر تاتارها درباره رفراندوم کریمه مهم نیست. دولت اوکراین همه پرسی کریمه را قبول ندارد.برگزاری همه پرسی در کریمه با رای نمایندگان آن صورت گرفت. هیچ مستنداتی وجود ندارد که ثابت کند این همه پرسی با رای اکثریت نماینده ها اعلام شده باشد.

طبق قانون اوکراین مسئله جدایی کریمه از این کشور نمی تواند بر اثر یک رفراندوم صورت بگیرد. این همه پرسی باید در کل اوکراین انجام شود.

کریمه یک منطقه خودمختار اعلام شده است.

بله درست است اما طبق قانون اساسی اوکراین جمهوری خود مختار کریمه صلاحیتی برای برگزاری این رفراندوم ندارد. ضمن اینکه قرار بود همزمان با انتخابات ریاست جمهوری اوکراین این رفراندوم انجام شود اما تاریخ آن رادو ماه زودتر اعلام کردند.

شورای عالی کریمه تصمیم گرفت که کریمه از اوکراین جدا شده و به روسیه الحاق شود. بعد از این تصمیم همه پرسی و رفراندوم برای یک شنبه آینده تعیین شد. برگزاری این رفراندوم برای این است که تصمیم غیرقانونی شورای عالی کریمه را تایید کند.

فکر می کنید با توجه به اتفاقاتی که رخ داده اهمیت کریمه برای اوکراین و روسیه چیست؟ روسیه نیروهای نظامی خود را وارد کریمه کرده است آیا این مسئله باعث بروز جنگ بین روسیه و اوکراین خواهد شد؟

البته فهم روس ها مشکل است.جمهوری خودمختار کریمه طبق قوانین داخلی و بین المللی قسمت ناگسستنی اوکراین است.روسیه با این کار امنیت همه کشور ها را برهم زده و تمامیت ارضی اوکران را خدشه دار کرده است.روسیه ویروس تجزیه گرایی را پخش کرده است. پارلمان کریمه از روسیه درخواست کمک کرد و پارلمان روسیه تصمیم گرفت نیروهایش را به اوکراین بفرستد.

شما عنوان کردید که پارلمان کریمه از روسیه درخواست کمک کرده است. به نظر می رسد قصد جدایی از اوکراین را داشته باشند.

بله، اما این مسئله برنامه ریزی شده است. در واقع مردم اوکراین وقتی یانوکوویچ را خلع کردند پوتین مجبور شد رفراندوم کریمه را زودتر عملی کند. اما اشتباه کرده و فکر می کند نیروهای نظامی اوکراین هم خود را تسلیم روسیه می کنند. او فکر می کند اگر نیروهای خود را به کریمه بفرستد همه جمعیت کریمه از او استقبال می کنند.به همین علت بود که تاریخ رفراندوم را نیز تغییر دادند.

آمریکا نیز نیروهای خود را در همسایگی اوکراین مستقر کرده است. آیا حاکمیت اوکراین بااین موضوع خدشه دار نمی شود؟

در دنیا دو امپراتوری بزرگ وجود دارد. روسیه و آمریکا. فقط یک ناوشکن آمریکایی در بندر رومانی مستقر شده و در آن منطقه رزمایش نیروهای بلغارستان و آمریکا صورت می گیرد.

چقدر احتمال درگیری نظامی وجود دارد؟

امیدواریم این مسئله رخ ندهد چراکه عواقب و تلفات سنگینی خواهد داشت.اگر درگیری مسلحانه بین اوکراین و روسیه شکل بگیرد اوکراین پیروز می شود.سربازهای روسی بدون هدف وارد اوکراین می شوند اما نیروهای اوکراین حاضر هستند برای میهن خود جان بدهند. در جنگ تحمیلی ایران نیز روح قهرمانی مردم ایران بود که دربرابر کل دنیا ایستاد و پیروز شد.

تحولات اوکراین همزمان با تحولات سوریه شده که هر دو کشور آمریکا و روسیه درآن منافعی دارند.به نظر می آید دخالت آمریکادر مسائل اوکراین به این خاطر است که بتواند قدرت خود را در خاور میانه و سوریه افزایش دهد.از این رو به عمد در مسائل اوکراین دخالت می کند.

اینجا لازم نمی بینیم که حوادث دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم.اقدامات روسیه در اوکراین کاملا دست آمریکا و اروپا را در قبال سوریه آزاد کرده است. به نظر می رسد این دو کشور در این باره توافق کرده اند. نیروهای روسی کریمه را اشغال کرده اند و مانعی وجود ندارد که آمریکا و اروپا نیز نیروهای خود را وارد سوریه کنند. این همان نکته ای است که موجب می شود پایه روابط بین المللی برهم بریزد.

آیا آمریکا ازاول به دنبال همین هدف نبود؟

برخی از تحلیلگران اوکراینی نیز این موضوع را مطرح می کنند و می گویند که دور از ذهن نیست که در بین قدرت های دنیا چنین برنامه ریزی هایی صورت گرفته باشد.باید منتظر آینده باشیم.همه کشورهایی که در اوکراین هستند از منافع خود دفاع می کنند. ما باید این واقعیت را مدنظر داشته باشیم.

در اوکراین یک جمعیتی روس تبار هستند و جمعیتی نیز اوکراینی.به همین دلیل در اوکراین هم برخی از افراد خواستار پیوستن اوکراین به روسیه هستند. این مسئله بحران را شدید تر می کند.آیا دولت جدید می تواند این شکاف را برطرف کند؟

این موضوع را قبول داریم.راه برون رفت از مشکلات پیش آمده رعایت حقوق و قوانین بین المللی و مذاکره است. اگر این امر رخ ندهد آنچه پیش خواهد آمد ادامه شکاف های موجود در جامعه اوکراین است. در نتیجه بروز جنگ داخلی و ادامه خشونت این منطقه را تهدید خواهد کرد و در نهایت اوکراین شاهد جنگ داخلی خواهد بود.

مهم ترین اشتباه آقای یانوکوویچ را چه می دانید؟

خساست او. او بی نهایت خسیس بود و مالیات های زیادی دریافت می کرد. اقتصاد را به بیزینس خانوادگی تبدیل کرده و این موضوع سبب شده بود که اقتصاد نوپای اوکراین نیز از بین برود.مردم به همین خاطر از او نفرت داشتند و اعتراض کردند. مالیات های سنگین پیش از زمان مقرردریافت می شد. الان که ماه مارس است مالیات های ماه می را دریافت می کرد.

دولت جدید چه باید بکند؟

باید اوضاع سیاسی و اقتصادی اوکراین را ثبات بدهد.مالیات ها را کم کند و اوضاع اقتصادی کشور را درست کند.امضای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیر باید مورد توجه قرار بگیرد.

کلید واژه ها: اوکراین روسیه کریمه اتحادیه اروپا یانوکوویچ


نظر شما :