ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از قطع حمایت ترکیه از بهار عربی تا پیوستن منافقین به گروه‌های تکفیری

۱۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۲۹۶۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
قطع حمایت ترکیه از بهار عربی، پیوستن منافقین به گروه‌های تکفیری، بدهی دو میلیارد دلاری گازی اوکراین به روسیه، تقاضای کمک 6 میلیارد دلاری کریمه از روسیه و سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صنایع غذایی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از قطع حمایت ترکیه از بهار عربی تا پیوستن منافقین به گروه‌های تکفیری

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

داوداغلو: ترکیه از حمایت از بهار عربی عقب نشسته است

احمد داود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی در کنفرانس سالانه دانشگاه امریکایی سلیمانیه تأکید کرد که کشورش با استقلال کردستان عراق مخالف است.

به گزارش النهرین، او که به مدت ده دقیقه به زبان کردی سخنرانی کرد خواستار آن شد که شهروندان دو کشور بتوانند از بصره تا استانبول آزادانه رفت و آمد داشته باشند.

او تأکید کرد که کردهای ترکیه از آزادی ای به اندازه ترکمان های عراق برخوردارند و افزود که ترکیه از همه کسانی که دوستش باشند حمایت و یاری می کند.

داوداغلو افزود که کشورش در آغاز کار از بهار عربی به شدت حمایت کرد اما بعد از این حمایت عقب نشست و اظهار داشت که کشورهای عربی و اسلامی تهدیدهای مشترکی دارند که باید با همکاری یکدیگر در برابر این تهدیدها بایستند.

منافقین به گروه های تکفیری پیوسته اند

یک گروه ترویستی موسوم به «کتیبه لشکر محمد» اعلام کرد که عناصری از گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را در گردان خود دارد.

این گروه تروریستی در بیانیه ای رسمی که پایگاه خبری عراق القانون آن را منتشر کرده از همه گروه های سنی در جهان عرب اسلام و آسیا و افریقا خواسته که با تشکیل بزرگ ترین لشکر اهل سنت به جنگ «خطر صفوی ایرانی در آسیا و شمال افریقا و لبنان و سوریه و عراق» بروند.

این بیانیه تأکید کرد که افرادی وابسته به منافقین یکی از گروه های اصلی تشکیل دهنده این لشکر است و از کشورهای شمال افریقا خواسته که شیعیان را از این کشورها بیرون بیندازند.

ترکیه هم ردیف کشورهای توسعه یافته می شود

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که رشد ترکیه در سال جاری میلادی به 3.5 درصد خواهد رسید که این رقم بیشتر از رشد اقتصادی ایالات متحده امریکا، استرالیا، انگلیس، سوئد، نروژ، ژاپن، آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا و بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر جهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تحلیلگران بر این باورند به رغم بحران های سیاسی پیش آمده در ترکیه رشد اقتصادی آن همچنان به صورت معتدل ادامه یابد و با توجه به تدابیری که بانک مرکزی ترکیه اتخاذ کرده است رشد قابل ملاحظه ای را در سال جاری تجربه کند.

دیوید لایدنکتن، وزیر اتحادیه اروپا در دولت انگلیس در این باره گفت: «دولت انگلیس بر این باور است که اقتصاد ترکیه تنها اقتصاد در حال رشد در سایه وضعیت اقتصادی فعلی منطقه یورو باشد.»

درآمد 1.38 میلیارد دلاری اتیوپی از صنعت کردشگری

اویکی تانی، مدیر روابط بین المللی در وزارت فرهنگ و گردشگری اتیوپی گفت که درآمدهای گردشگری اتیوپی در نیمه اول سال مالی این کشور که تا 30 ژوئن خواهد بود به 1.38 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، با توجه به افزایش شمار گردشگران اتیوپیایی که پیش بینی می شود به 370 هزار و 754 نفر برسد، میزان درآمدهای کشور از صنعت گردشگری افزایش خواهد یافت.

وی مشارکت اتیوپی در نمایشگاه های بین المللی صنعت گردشگری را در جذب گردشگر بسیار موثر دانست و گفت: «اتیوپی در نمایشگاه های تجاری کشورهای بریتانیا، فرانسه، ژاپن و برزیل شرکت کرد و توانست تعداد قابل توجهی گردشگر به خاک خود دعوت کند.»

نرخ بیکاری در غزه از 50 درصد گذشت

جمال الخضری، رئیس کمیسیون ملی مبارزه با تحریم در غزه اعلام کرد که نرخ بیکاری و فقر در نوار غزه از مرز 50 درصد گذشت.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی همچنین گفت که به دلیل تحریم های ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نرخ بیکاری و فقر رشد وحشتناکی داشته است.

وی شمار بیکاران در نوار غزه را بیش از 140 هزار نفر عنوان کرد و گفت که دشمنی اسرائیل باعث ویرانی اقتصاد غزه شده است.

قطر سهام قدیمی ترین بانک جهان را می خرد

موسسه مونتی دی باشی دی سینا اعلام کرد که مذاکراتی میان آن با سازمان سرمایه گذاری قطر برای خرید 15 تا 20 درصد سهام این موسسه که سومین بانک ایتالیایی محسوب می شود، در جریان است که ارزش آن بین 280 تا 380 میلیون یورو تخمین زده می شود.

به گزارش خبرگزاری قطر، فروشندگان این سهام خواهان دریافت حداقل 490 میلیون یورو هستند که این رقم مورد موافقت طرف قطری قرار نگرفته است. سازمان سرمایه گذاری قطر اعلام کرده است در صورتی که توافقی در این زمینه حاصل نشود به سراغ بانک های پوپولاری و کاریجی، دو بانک مشهور ایتالیایی خواهد رفت و تلاش خواهد کرد که سهام آن بانک ها را خریداری کند.

این در حالی است که مقام های موسسه مذکور امیدوارند که بتوانند با مقام های قطری برای فروش سهام مذکور به توافق برسند.

سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری اعراب در صنایع غذایی

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در طول چند سال گذشته شاهد جهشی در سرمایه گذاری در بخش مواد غذایی بوده اند به گونه ای که تا کنون بیش از 1500 کارخانه مواد غذایی و نوشیدنی در این کشورها دایر شده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، این کارخانه ها بیشتر در زمینه های لبنیاتی، نوشیدنی، آب میوه، حبوبات و شیرینی جات راه اندازی شده اند.

به گفته یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه گلف فود در دبی، سرمایه گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صنایع غذایی به بیش از 30 میلیارد دلار می رسد که 62 درصد آن در عربستان سعودی و مابقی به ترتیب در کویت، امارات، عمان، قطر و بحرین صورت گرفته است.

بدهی گاز اوکراین به روسیه به دو میلیارد دلار می رسد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که میزان بدهی های گاز روسیه به اوکراین به بیش از دو میلیارد دلار خواهد رسید اگر کیف بدهی های خود را تا پایان ماه فوریه با مسکو تسویه نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری روسیه گفت میزان بدهی فعلی اوکراین بین 1.5 تا 1.6 میلیارد دلار است.

شرکت گاز پروم، بزرگترین شرکت گازی روسیه نیز اعلام کرد که این شرکت تخفیفی که در قیمت گاز فروخته شده به اوکراین اعمال می کرده را از ابتدای ماه آوریل آینده لغو خواهد کرد که به این ترتیب میزان بدهی های اوکراین به روسیه تا تاریخ مذکور به سه میلیارد دلار خواهد رسید.

اوکراین بحران زده با مشکلات متعدد اقتصادی دست به گریبان است و در عین حال به شدت به تجارت با روسیه وابسته است. برای همین پیش بینی می شود که این اقدام روسیه بیش از پیش به اقتصاد متزلزل این کشور فشار وارد کند.

7 ثروتمند عربستانی در میان 1645 ثروتمند جهان

7 بازرگان عربستانی در میان 1645 ثروتمند جهان توسط مجله امریکایی فوربس قرار گرفتند.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، ثروت این مجموعه به 6.4 تریلیون دلار رسیده که این رقم در سال گذشته میلادی 5.4 تریلیون دلار بود. در این فهرست بیل گیتس با 76 میلیارد دلار در راس قرار دارد و پس از او کارلوس سلیم الحلو، بازرگان مکزیکی لبنان با 72 میلیون دلار ایستاده است.7 بازرگان عربستانی جزء صد نفر این مجموعه هستند و ثروتی نزدیک به یک صد میلیارد دلار دارند.

تقاضای کمک 6 میلیار دلاری کریمه از روسیه

یوگینی بوشمین، نایب رئیس مجلس دومای روسیه اعلام کرد که جمهوری خودمختار کریمه 6 میلیارد دلار از روسیه کمک مالی خواسته است.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، مقام های کریمه تقاضای کمک مالی خود را به ارزش 6 میلیارد دلار متوجه مقام های روسیه کرده اند و خواسته اند که یک میلیارد دلار آن به صورت کمک های مالی و 5 میلیارد دلار دیگر به صورت سرمایه گذاری صورت پذیرد.وزارت دارایی روسیه پیشنهادی برای ارائه کمک های اقتصادی به کریمه طراحی کرده و تصمیم دارد تا پایان هفته آن را تسلیم دولت روسیه کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین قطر اتیوپی کریمه


نظر شما :