بحران اوکراین؛ آزمونی برای سنجش سیاست‌ خارجی اوباما

۱۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۲۹۴۶۹ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: بحران اوکراین آزمونی برای سنجش سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکاست که دیپلماسی را بر اقدام نظامی ترجیح می دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی دیپلماسی دولت آمریکا در قبال اوکراین پرداخت و نوشت: طرفداران مداخله آمریکا در امور مختلف، باراک اوباما را به این موضوع متهم کرده اند، در زمانی که بیشترین نیاز به نفوذ آمریکا احساس می شود، او از جهان عقب نشسته و کناره گیری کرده است.

این روزنامه ادامه داد: متحدان قدیمی آمریکا در اروپا و خلیج فارس نگران بی ثباتی رئیس جمهوری هستند که وقتی به قدرت رسید، قول پایان جنگ های بعد از 11 سپتامبر آمریکا را داد. اکنون اوکراین آزمونی برای سخنان اوباماست که گفته برخلاف آنچه گفته می شود قدرت آمریکا تضعیف شده، او این قدرت را از طریق دیپلماسی هوشمندانه و ائتلاف قوی تر ارتقاء داده است. به گفته تحلیلگران این استدلال دشواری است که اوباما مطرح کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، رئیس جمهوری که برای افکار عمومی آمریکا شفاف بیان کرده «جریان جنگ دیگر کافی است»، به رهبران خارجی نیز به صراحت گفته، او هیچ تمایلی برای جنگ جدید ندارد.

اندرو کوچین که هدایت برنامه روسیه و اوراسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی را بر عهده دارد، در این باره گفته است: اگر گزینه ی چالشی را از روی میز بردارید، دیگر چه چیزی باقی می ماند. وی افزود: فکر نمی کنم اوباما و اعضا کابینه اش واقعا متوجه باشند که سایرین در جامعه جهانی، سیاست های او را چگونه می نگرند.

نیویورک تایمز نوشت: به ندرت پیش می آید که تهدیدی از سوی رئیس جمهور آمریکا به سرعتی که هشدار جمعه شب باراک اوباما به ولادیمیر پوتین، همتای روس او رد شد، رد شده باشد. اوباما در تماس تلفنی به پوتین نگرانی عمیق خود را از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین که نقض قانون بین المللی به شمار می آید، اعلام کرد. او به دولت روسیه هشدار داده بود که دخالت نظامی در اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه هزینه خواهد داشت. ظرف چند ساعت پوتین از پارلمان روسیه خواست مسئله اعزام نیرو به اوکراین را تصویب کند و اعضا پارلمان متفق القول به آن رای مثبت دادند.

در ادامه این مطلب آمده است: در چنین بحرانی، به ندرت گزینه های خوبی وجود دارد. اما موضعی که اوباما در آن قرار دارد؛ یعنی مقابله با روسیه و نیز راه های اندکی که برای عملی کردن تهدیدش در اختیار دارد، سال هاست که وجود دارد و این محصول عملکرد او در دوران ریاست جمهوریش و نحوه حکومت رانی او در داخل و خارج است.

کلید واژه ها: اوکراین روسیه


نظر شما :