ادعای العرب به نقل از منابع آگاه:

در دیدار رهبران اخوان با مقام‌های ایرانی چه گذشت؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۲۷۹۹۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
هیئت اخوانی در سفر خود به تهران و دیدارش با مقام‌ها و مراجع ایرانی و شخصیت‌های بارز شیعی اعتراف کرده‌ است که در خصومت‌ورزی با ایران اشتباه کرده است.
در دیدار رهبران اخوان با مقام‌های ایرانی چه گذشت؟

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به اطلاع روزنامه العرب، چاپ لندن رساندند که سازمان بین المللی اخوان المسلمین تلاش دارد با نهادهای امنیتی ایران ارتباط برقرار کرده و راه های گسترش و جلب حمایت ایران به خود را بیابد.

به گزارش این روزنامه اخوان المسلمین به دنبال یافتن راه هایی است تا بتواند نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و جایگاه از دست رفته خود را دوباره باز یابد، برای همین به سراغ ایران رفته تا بتواند از نفوذ آن در منطقه استفاده کند و به همین منظور نیز اخیرا هیئت عالی رتبه ای را به تهران اعزام کرده است.

به ادعای روزنامه العرب در بیست و هفتمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی که هر ساله از 17 تا 19 ژانویه با حضور متفکرینی از جهان اسلام اعم از شیعه و سنی با هدف ایجاد وحدت میان شیعه و سنی در تهران برگزار می شود، شماری از رهبران عالی رتبه اخوانی نیز به تهران سفر کردند و با مقام های ارشد ایرانی دیدارها و گفت وگوهایی را انجام دادند.  

العرب همچنین مدعی است که هیئت اخوانی دیدارهایی را نیز با شماری از مقام های دستگاه امنیتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از مراجع شیعه برگزار کرده است.

هیئت اخوانی در این دیدار به اطلاع ایرانی ها رسانده است که آمادگی کامل دارد تا با طرف ایرانی در تمامی پرونده ها هم پیمان شود و به عضوی فعال از پیمان های منطقه ای ایران تبدیل شود در مقابل تنها ایران به حمایت قدرتمند از اخوان بپردازد و به آنها کمک کند تا بتوانند مشروعیت خود را بازیابند اما ایرانی ها در این دیدارها هیچ تعهدی به آنها نداده اند و تنها از تقویت همکاری های دو جانبه استقبال کرده اند.

گفته می شود بارزترین چهره هایی که هئیتی اخوانی را تشکیل می دادند محمود مصطفی البیاری، عضو شورای عمومی و معاون دبیر کل سازمان جهانی اخوان المسلمین و ابراهیم منیر مصطفی، دبیر کل جهانی این تشکل بوده است.

هئیت اخوان المسلمین با این هدف رهسپار تهران شد که بتواند آب را به مجراهای عادی سازی روابط با ایران بازگرداند و بتواند از شبکه های متعدد ایران در سراسر منطقه استفاده کند.

پیش از این ایرانی ها تماس هایی را با رهبران اخوانی برقرار کرده بودند و حتی در زمان حکومت اخوان المسلمین بر مصر به ریاست محمد مرسی شماری از رهبران این جریان به ایران سفر کرده و راه های گسترش روابط را بررسی کرده بودند. اما با تشدید بحران سوریه روابط اخوان المسلمین با ایران رو به تیرگی گذاشت و حتی اخوان المسلمین با اتخاذ رویکرد طایفه ای تلاش کرد از ایران دور شود. همچنین نزدیک شدن اخوان المسلمین به سلفی ها و جریان های جهادی در مصر بر دور شدنش از ایران تاثیر مستقیم گذاشت.

منابع آگاه می گویند که هیئت اخوانی در سفر خود به تهران و دیدارش با مقام ها و مراجع ایرانی و شخصیت های بارز شیعی اعتراف کرده است که در خصومت ورزی با ایران اشتباه کرده و به جای انتخاب نزدیکی به ایران نزدیکی به امریکا را انتخاب کرده اما در عین حال تاکید کرده اند که نزدیکی شان به ایالات متحده چیزی جز نگاه پراگماتیکی نبوده است. آنها همچنین اعتراف کردند که در جنگ سوریه در حفظ جانبداری از مخالفان اسد در برابر حکومت او شتاب زده عمل کردند و بابت آن نیز هزینه پرداختند که بارزترین آن دشمن شدن ایران و حزب الله با آنها بوده و بیش از همه هزینه این تیرگی روابط را حماس پرداخت کرده است.

ناظران می گویند هئیت اخوان المسلمین با این هدف رهسپار تهران شد که بتواند آب را به مجراهای عادی سازی روابط با ایران بازگرداند و بتواند از شبکه های متعدد ایران در سراسر منطقه استفاده کند تا به این ترتیب بتواند در بازسازی خود سرعت عمل بیشتری به خرج دهد، به ویژه بتواند از شاخه اخوانی خود در سینا بیش از پیش پشتیبانی کند و با بهره برداری از آن بتواند حق ضایع شده خود را از نظامیان مصر در پی سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر باز ستاند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه:چهارشنبه 9 بهمن 1392/ باز انتشار : یکشنبه 13 بهمن 1392

کلید واژه ها: اخوان المسلمین مصر ايران و مصر


نظر شما :