دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم؛ آغازی برای پایان یک بحران

۲۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۲۷۵۴۰ سرخط اخبار

دیپلماسی فعال دولت یازدهم، حدود یکصد روز بعد از روی کار آمدن این دولت به توافقی با عنوان « برنامه اقدام مشترک ژنو» برای حل بحران غیرضرور هسته ای منجر شد که از فردا 20 ژانویه (30 دی) اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگاران سیاسی ایرنا، برنامه هسته ای ایران که از 10 سال قبل همواره یکی از مهم ترین اخبار رسانه های جهان بوده است، از ابتدای کار دولت یازدهم وارد مرحله تازه ای شد.

پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد 92 با گفتمان اعتدال و توسعه، مسوولیت پرونده هسته ای به وزارت امور خارجه سپرده شد. حدودا یک ماه بعد از ارجاع مسوولیت به این وزارتخانه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهرماه امسال و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و توافق کردند وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک اولین نشست را برای بررسی راهکار دیپلماتیک حل موضوع هسته ای ایران برگزار کنند. 

ظریف در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مساله هسته ای اعلام و بر حق قانونی ملت ایران در برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز و حق غنی سازی در ایران تأکید کرد.

وزارت امور خارجه بعد از این دیدار، تمام تلاش خود را برای حل سریع تر موضوع هسته ای ایران به کار بست که نتیجه آن دست یافتن به توافق ژنو در سوم آذر سال جاری یعنی حدودا سه ماه بعد از ارجاع این موضوع به وزارت امور خارجه بود. 

گروه سیاسی ایرنا در راستای بررسی این اقدامات، همچنین حفظ دقیق تر تاریخ تحولات برنامه هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین برهه های تاریخ معاصر، روزشمار رویدادهای هسته ای دولت یازدهم را به شرح ذیل منتشر می کند. 

البته این روزشمار تنها قطعه کوچکی از مجموعه تلاش های دولتمران عرصه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید در راستای اقدامات دولت های پیشین و تاریخ 10 ساله پرفراز و نشیب پرونده هسته ای ایران است که انتظار می رود با پیشرفت روند مذاکرات و اتخاذ گام های بعدی هر یک از طرفین تکمیل شود. 


نظر شما :