جمهوری اسلامی:مذاکرات را شفاف کنید

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۲۳۲۳۶ سرخط اخبار

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: دور جدید مذاکرات 1+5 با ایران، مخالفان و موافقانی دارد که هر کدام با توجه به خاستگاه سیاسی خود، طبیعی است که ابراز مخالفت یا موافقت کنند. مردم ایران که صاحبان اصلی کشور هستند و همه چیز به آنها مربوط می شود، حق دارند اطلاعات شفافی درباره این مذاکرات در اختیار داشته باشند و بدانند که مسیر تعیین شده کدام هدف را در نظر گرفته و چه بهائی برای رسیدن به آن قرار است پرداخت شود.

از هم اکنون کاملاً مشخص است که سران رژیم صهیونیستی با مذاکرات گروه 1+5 با ایران درصورتی که این مذاکرات به سوی حل شدن مسائل هسته ای به پیش برود مخالفند. صهیونیست ها اصولاً با اصل نظام جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت این نظام و مواضع و اهدافی که دارد مخالفند و هیچ اقدامی را برای برداشته شدن موانع از سر راه آن بر نمی تابند. آنچه سران رژیم صهیونیستی درباره مسائل هسته ای ایران می گویند نیز از همین خاستگاه نشأت می گیرد و صبغه سیاسی آن بر واقعیت ها غلبه دارد.

سران رژیم صهیونیستی، در مخالفت با مذاکرات گروه 1+5 با ایران تا آنجا پیش رفته اند که نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، گفته است: "بعید نیست برای ناکام ساختن برنامه هسته ای ایران، یک حمله نظامی پیشگیرانه را علیه این کشور انجام دهیم."

پیداست که این سخن، یک بلوف سیاسی است که با هدف ایجاد مانع بر سر راه مذاکرات ژنو گفته شده، ولی در عین حال میزان "خشم سران رژیم صهیونیستی از این مذاکرات و اخبار مثبت مربوط به آن را نشان می دهد. پوچ بودن این تهدید را از بیانیه گروه امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی می توان فهمید. این گروه در بیانیه خود که به مناسبت مذاکرات هفته گذشته گروه 1+5 با ایران صادر شده ضمن ابراز نگرانی از اینکه فرصتی برای حل سیاسی مسأله هسته ای ایران پیش آمده، به کشورهای گروه 1+5 توصیه کرده قبل از برچیده شدن برنامه های "نظامی اتمی" ایران تحریم ها را لغو نکنند.

تکیه این بیانیه بر "نظامی" بودن برنامه هسته ای ایران، درست همان چیزی است که طی 10 سال اخیر مذاکرات مربوط به مسائل هسته ا? ایران را بدون حل گذاشته و مشکلات و موانع زیادی بر سر راه آن پدید آورده است. آنچه گروه امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی در بیانیه خود آورده هر چند یک تهمت آشکار و بی پایه به جمهوری اسلامی ایران است، ولی در عین حال نشان دهنده تلاش این رژیم برای مانع تراشی بر سر راه حل موضوع هسته ای از طریق توسل به تبلیغات تحریک آمیز است و روشن است که این آخرین تیری است که این رژیم در ترکش دارد.

در آمریکا نیز لابی صهیونیست ها فعال است. تعداد اندکی از سناتورهای آمریکائی با ارسال نامه ای به اوباما، از وی خواستند قبل از تعلیق غنی سازی توسط ایران و اجرای کامل تعهدات "ان. پی. تی"، تهدید نظامی روی میز دولت آمریکا باقی بماند و تحریم ها نیز لغو نشود. این تلاش ها، که امری طبیعی است، نشان می دهد صهیونیست ها از دور جدید مذاکرات ژنو احساس ضرر می کنند و از تمام امکانات تبلیغاتی و سیاسی خود برای مانع تراشی بر سر راه آن استفاده می نمایند.

در مقابل، رسانه های غربی خبر می دهند دولت اوباما درحال بررسی راه هائی است که می تواند به گشودن بن بست مذاکرات 10 ساله و حفظ حق غنی سازی برای ایران منجر شود. لازمه چنین راه حل هائی طبعاً برداشتن تحریم هاست و اینها درست همان چیزهائی هستند که با خواست رژیم صهیونیستی در تضاد می باشند. همین رسانه ها این روزها سخن از اقداماتی به میان می آورند که رئیس جمهور آمریکا می تواند بدون موافقت کنگره بخشی از تحریم ها از جمله اقلام داروئی، غذائی و مبادلات بانکی را لغو کند. وزیر خارجه روسیه نیز گفته است کشورهای 1+5 باید اعلام کنند که درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی نیستند بلکه فقط خواهان شفاف سازی سؤال های آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، اقدامی که با انجام آن تمام تحریم های وضع شده علیه ایران برداشته خواهد شد.

آنچه درباره آزادسازی دارائی ها و مطالبات بلوکه شده ایران در آمریکا گفته می شود نیز عامل دیگر خشمگین شدن صهیونیست هاست. آزاد شدن این دارائی ها، می تواند گام مثبتی باشد که تا لغو تحریم ها یکی از راه های از میان بردن تنگناهای اقتصادی محسوب می شود، هر چند تحریم ها نیز با نیازی که طرف های غربی احساس می کنند حتی بدون آنکه رسماً اعلام شود به تدریج لغو خواهد شد.

در این میان، هیأت ایرانی مذاکره کننده هسته ای باید برنامه های خود را با شفافیت کامل برای افکار عمومی داخل کشور تشریح نماید تا مردم در برابر بادهای تند تبلیغاتی داخلی و خارجی که علیه مذاکرات 1+5 با ایران درحال وزیدن است، مصونیت پیدا کنند. علاوه بر مخالفان خارجی، در داخل کشور نیز افراد و جریان هائی با انگیزه های مختلف علیه مذاکرات هسته ای موضعگیری می کنند. تردیدی نیست که این مخالفت ها را نباید با مخالفت های خارجی یکسان دانست. همواره دولت باید به مخالفان داخلی حق بدهد نظرهای خود را در کلیه مسائل از جمله مسأله هسته ای اعلام نمایند و مجال ارائه نقدهای خود به برنامه ها و اقدامات دولت را داشته باشند. این، روش موجب کمال دولت می شود و میزان اشتباهات را کاهش می دهد.

همزمان، دولت باید به القائات و تبلیغات گوناگون پاسخ بدهد تا بتواند مردم را نسبت به عملکرد و اقدامات خود توجیه نماید. هم اکنون بعضی رسانه های غربی ادعا می کنند ایران مواردی را به گروه 1+5 پیشنهاد کرده است که اگر این ادعا واقعیت داشته باشد، موجب پیدایش سؤالاتی در اذهان خواهد شد. طبق این ادعا، توقف غنی سازی 20 درصدی، تبدیل مواد موجود غنی سازی شده به میله سوخت و توافق درباره رآکتور آب سنگین اراک و نظارت بیشتر آژانس بر برنامه اتمی ایران از جمله این پیشنهادها هستند.

در زمینه اصل غنی سازی که حق ایران است نمی توان کوتاه آمد و فقط میزان آن باید در چارچوب "ان.پی.تی" مشخص شود. نگهداری مواد غنی سازی شده نیز از حقوق قطعی ایران است و مقصود از نظارت بیشتر آژانس اگر پذیرش پروتکل الحاقی باشد، آنهم خط قرمز است و درباره اینکه چه پیشنهادهائی در این زمینه ها شده باید شفاف سازی شود بگونه ای که مردم بتوانند تبلیغات نادرست را تشخیص بدهند تا اعتمادشان به نمایندگان کشور در مذاکرات لطمه نبیند و حتی افزایش یابد.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی تحریم گروه 1+5


نظر شما :