عربستان ناامید از امریکا

ما را در برابر ایران تنها رها کردید

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۲۶۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع نزدیک به عربستان می‌گویند که ریاض و دوحه آن چنان درگیر مسائل جانبی شده‌اند که دیگر سقوط حکومت اسد در اولویت آنها نیست و تاثیر آنها بر حکومت آینده سوریه به شدت کاهش یافته است.
ما را در برابر ایران تنها رها کردید

دیپلماسی ایرانی: روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه خبر از نگرانی عربستانی ها از تحولات جاری در سوریه و تغییر وضعیت به سمتی که منافع آنها را در این کشور تهدید کند، داد و نوشت که عربستانی ها احساس می کنند که بعد از توافق روسیه – امریکا بر سر نابودی سلاح های شیمیایی سوریه ضربه سختی در این کشور خورده اند به گونه ای که اکنون سیر حوادث در سوریه را به ضرر خود می بینند.

این روزنامه در ادامه می نویسد که سیاست های منطقه ای عربستانی در حال حاضر مبتنی بر دو اصل است، یکی رویارویی با روحیه و حماسه انقلابی و دیگری برخورد با نفوذ ایران که برای اصل اول توانست حکومت اخوانی به ریاست محمد مرسی را در مصر  سرنگون کند و برای اصل دوم نیز اقدام به تشکیل ائتلاف سوریه مخالفان حکومت بشار اسد کرد که توانست حمایت های غرب و ایالات متحده را پشت سر آن بیاورد که با شکست طرح حمله به سوریه که عربستان از مدافعان آن بود و تلاش می کرد که غرب را برای انجام آن ترغیب کند، نتایج تلاش هایش به شکست انجامید.

فایننشال تایمز در ادامه می نویسد: رضایت ریاض از تحولات جاری روز به روز بیشتر از بین می رود. عربستان بعد از این که مشاهده کرد که روسیه و ایالات متحده با ویران کردن سلاح های شیمیایی سوریه با حمله نظامی به این کشور مخالفت کرده اند، و در درون سوریه رهبران شورشی مورد حمایت عربستان علیه رهبران ائتلاف مخالف بشار اسد موضع گرفته و به دشمنی با آنها برخواسته اند و در عین حال نزدیک شدن روابط واشنگتن و تهران با روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران که بر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای کشورش با غرب تاکید دارد، بیش از پیش از امریکا و متحدان اروپایی اش ناامید شده است. اکنون عربستان سنی احساس می کند که این تغییر ناگهانی در مواضع جهانی وضعیتش را در سوریه در برابر ایران شیعی تضعیف کرده و دیپلماسی اش به سمت شکست خورده است. دمشق برای تهران به مثابه پلی برای عبور حمایت های لجستیکی ایران به حزب الله لبنان که قدرت بی بدیل ایران در خاورمیانه محسوب می شود، است در حالی که ریاض می خواهد با سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه این پل ارتباطی شکست شده تا متعاقب آن بتواند حکومت شیعی در عراق را که متمایل به تهران است، سرنگون کند و در نهایت موازنه را به ضرر ایران تغییر دهد. در حالی که اکنون می بیند با ساخت و پاختی که امریکا و روسیه با هماهنگی ایران در سوریه کرده اند همه نقشه هایش نقش بر آب شده است.

تحلیلگران در ریاض بر این اعتقادند که رئیس جمهوری سوریه و هم پیمان آن حزب الله لبنان جزئی مهم از طرح ایران برای محاصره عربستان به همراه هم پیمانان شیعی منطقه ای طرفدار تهران هستند که می خواهند حلقه محاصره آن را که شامل یمن و بحرین و عراق می شود تنگ تر کنند.

جمال خاشقچی، تحلیلگر مسائل سیاسی عربستان که خود را نزدیک به دایره قدرت در ریاض توصیف می کند، در این باره به روزنامه فایننشال تایمز می گوید: «بدترین سناریو برای عربستان اجازه دادن به اسد برای ماندن در قدرت است تا بتواند همچنان به حیات سیاسی خود ادامه دهد. چنین مساله ای شاید برای جامعه جهانی پذیرفتنی باشد اما در ذهنیت موجود در عربستان چنین چیزی به معنای شعله ور ساختن آتش طایفه ای است که لهیب آن می تواند همه کشورهای همسایه سوریه را در بر بگیرد.»

فایننشال تایمز در ادامه می نویسد که ریاض فشارهای خود را به واشنگتن برای دحالت بیشتر در سوریه افزایش داده است، عربستان بر این باور است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا فرصت بزرگی را برای تغییر موازنه نبرد در سوریه به سود مخالفان اسد از دست داده است، در حالی که در زمستان گذشته امریکا مانع شد که عربستان سلاح های بیشتر و پیشرفته تری نظیر موشک های ضدتانک و ضد هوایی در اختیار مخالفان قرار دهد و این مساله سبب شد تا احتمال قدرت گرفتن اسلام گرایان تندرو در سوریه افزایش یابد. ریاض زمانی از واشنگتن ناامید شد که امریکا به تفاهمی بر سر سوریه در ماه گذشته میلادی با روسیه بر سر سلاح های شیمیایی این کشور رسید، چرا که این کار هیچ کاری نکرد جز این که از سرعت تلاش ها برای سرنگونی دولت اسد کاسته شد و تغییر چندانی در وضعیت جنگ در سوریه به وجود نیامد. این در حالی است که تحلیلگران در ریاض بر این اعتقادند که رئیس جمهوری سوریه و هم پیمان آن حزب الله لبنان جزئی مهم از طرح ایران برای محاصره عربستان به همراه هم پیمانان شیعی منطقه ای طرفدار تهران هستند که می خواهند حلقه محاصره آن را که شامل یمن و بحرین و عراق می شود تنگ تر کنند.

فایننشال تایمز در پایان می نویسد: تصمیم گیران سیاسی در عربستان اکنون می پرسند که آیا در سایه وضعیت پیچیده فعلی سوریه مسئولان کشورشان می توانند تعامل سازنده ای با این پرونده داشته باشند در حالی که بیش از همه در مظان اتهام تشدید آشوب در سوریه هستند و امیر بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت این کشور بیش از یک سال است که در مرکز توجه ها قرار دارد؟ او به همراه برادرش امیر سلمان به طور روزانه پرونده سوریه را دنبال می کنند. منابع نزدیک به عربستان می گویند که ریاض و دوحه آن چنان درگیر مسائل جانبی شده اند که دیگر سقوط حکومت اسد در اولویت آنها نیست و تاثیر آنها بر حکومت آینده سوریه به شدت کاهش یافته است.

کلید واژه ها: امریکا روسیه عربستان ايران و عربستان امريكا و عربستان ايران و امريكا


نظر شما :