صادق خرازی: سوریه رفیق ترین دوست ایران در دوران جنگ بود

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۲۱۸۰۶ سرخط اخبار
نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه هر چه درباره دفاع مقدس به مردم بگوییم، کم است گفت: دفاع مقدس خط قرمز نظام سیاسی ایران است. محققین باید در این باره تحقیق کنند و باید بدانند که همه قدرت های خارجی که امروز ادعای دوستی با ایران را دارند، به قصد براندازی و امحای ایران به صدام کمک کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صادق خرازی معاون ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع در نشستی با موضوع حملات شیمیایی عراق به ایران؛ رویکرد غرب که از سوی سایت تاریخ ایرانی برگزار شده است، گفت: حضور در جمع دوستان یادآور خاطراتش و گاهی اوقات حالت نوستالژیک نیز می دهد و باعث می شود فکر کنیم که کجا بودیم و حالا در کجا هستیم.

خرازی با اشاره سخن امام راحل که فرموده بودند در جنگ ایران و عراق در مقابل کل عالم ایستاده بودیم، گفت: در این جنگ عده ای دشمنان ما بودند و گروه دیگری دوستان که آن دوستان نیز ما را با تیغ می زدند.

وی با بیان این که رفیق ترین دوستان ما سوریه و مدتی نیز لیبی بودند، بیان کرد: اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه و ممالک عربی مصر، عربستان سعودی، کویت، بحرین، اردن و یمن جنوبی به صورت مستقیم درگیر جنگ با ما بودند.

خرازی با اشاره به بخشی از صحبت های هرمیداس باوند در این نشست مبنی بر پیگیری حقوقی غرامت های جنگ تحمیلی اظهار داشت: این نکته بسیار مهمی است. ما همان وضعیت غربتی را که در جنگ داشتیم و در کشور بخش های مختلفی جنگ را جدی نمی گرفتند اکنون همان غربت را در زمینه غرامت جنگ و پیگیری حملات متجاوزان داریم.

خرازی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که مطالبات را قربانی مراودات سیاسی می کنیم. نکته اساسی که وجود دارد این است که بعضی از دوستان عناصر و عوامل جنگ را بر اساس نگاه مورخان می دانند.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: در 26 شهریور ماه اتفاقی در مجلس عراق افتاد و صدام حسین معاهده 1975 را پاره کرد. در همان زمان به سفارت ایران در عراق یادداشتی دادند که ما دیگر این معاهده را قبول نداریم و چهار روز بعد این جنگ را رسما آغاز کردند.

خرازی با بیان این که جنگ ایران و عراق از اوایل سال 1359 آغاز شده بود، بیان کرد: آن اتفاق تاریخی آغاز شروع رسمی جنگ بود. مگرنه جنگ ایران و عراق از اوایل سال 59 کلید خورده بود و در بیش از 174 پایگاه مرزی ایران درگیر بودند و نزدیک 350 کشته از اوایل 59 تا 31 شهریور آن سال که با حمله به 11 فرودگاه نظامی و غیرنظامی جنگ ایران و عراق رسما آغاز شد داده بودیم.

خرازی ادامه داد: برخلاف آنچه گفته می شود که 20 هزار متر مربع از خاک ایران را عراق در سال اول اشغال کرده بود، ادعای آن روز ما این بود که 41 هزار متر مربع از اراضی کشورمان در اشغال عراق بود.

وی افزود: به اعتقاد بنده بحث پاره کردن معاهده 1975 و صدور انقلاب بحث های جانبی هستند و آنها مبنای جنگ نیستند. برژینسکی مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر در آمریکا در 12 تیر ماه سال 1359 در عمان با صدام ملاقات و در آنجا مجوز حمله به ایران را می دهد. صدام در آن جلسه اعلام می کند برای اینکه جایگزین ژاندارم شاه در منطقه باشیم نیاز داریم که خوزستان را بگیریم و آنها می گویند که مخالفتی ندارند و حتی در آن جلسه صدام از خوزستان به عنوان عربستان یاد می کند و همه این اسناد موجود است.

خرازی با بیان اینکه نزدیک به 100 هزار عکس و نقشه در آن روزها جمع آوری کردیم، اظهار داشت: عناصر نفوذی ما در عراق آلبوم های محرمانه صدام را در سال 65 برایمان آوردند و ای کاش ما حقوقدان ها و سیاستمداران می توانستیم مساله را جدی بگیریم و روی این مسائل به عنوان مبنای تجاوز کار جدی انجام می دادیم.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: دونالد رامسفلد رئیس بزرگترین کمپانی های غیرمتعارف در آمریکا بود او 14 بار با صدام حسین ملاقات می کند و زمانیکه رامسفلد در زمان بوش پدر وزیر دفاع آمریکا می شود حزب مخالف جمهوری خواه ها عکس های ملاقات های او را با صدام منتشر می کنند. اسناد نشان می دهد که رامسفلد قبل از جنگ با صدام تبادل اطلاعات می کرده است.

خرازی ادامه داد: بریماکوف که بعدها نخست وزیر شوروی شد و پیش از آن نیز مدتی در شوروی وزیر امور خارجه بود، بیش از 400 بار با صدام ملاقات کرده بود، او خود می گفت که از دوستان صدام حسین است و آخرین ملاقات سیاسی صدام 48 ساعت قبل از حمله آمریکا نیز با بریماکوف که یک عنصر کلیدی در شوروی بود، انجام شد.

خرازی تاکید کرد: در جنگ ایران و عراق قدرت های جهانی به دنبال اضمحلال ایران بودند و جنگ را به منظور نابود کردن بنیان ایران آغاز کردند. شونمان در جایی گفته بود که 47 خلبان در اختیار صدام گذاشته بودیم.

معاون ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع تصریح کرد: هواپیماهای آمریکایی تمام پایگاه ها و کشتی های ایران را بمباران کردند اما مردم تنها در مورد یک هواپیمای مسافربری خبر دارند. آمریکایی ها اولین محموله شیمیایی را در قالب یک کار علمی به عراقی ها تحویل دادند و چند نوع مواد شیمیایی را در قالب کار لابراتوار به عراقی ها دادند و از همانجا نیز سیاه زخم وارد شد.

وی افزود: مجموعه ای از عوامل مواد بیماری زا و شیمیایی در پکیج های تحقیقاتی به دانشگاه های بصره ارسال و از آنجا وارد جنگ می شد. آمریکایی ها پنج نوع سم اتولونیوم به عراق دادند که چهار گونه از عوامل سیاه زخم در سال های 1985 تا 1986 بود و در سال 1988، یازده نوع از عوامل سلاح های شیمیایی را در اختیار عراق گذاشتند.

خرازی گفت: آمریکا در سال 1989 پس از تعداد زیادی از مجروحان و کشته شدگان در ایران و در حالی که جنگ تمام شده بود تازه ایران، لیبی و عراق را تحریم کردند و گفتند که با این کشورها همکاری شیمیایی نمی کنند.

وی با بیان اینکه ما با حماسه ملی به سردی برخورد می کنیم، بیان کرد: هر چه درباره دفاع مقدس به مردم بگوییم، کم است. دفاع مقدس خط قرمز نظام سیاسی ایران است. محققین باید در این باره تحقیق کنند و باید بدانند که همه قدرت های خارجی که امروز ادعای دوستی با ایران را دارند، به قصد براندازی و امحای ایران به صدام کمک کردند.

 

کلید واژه ها: صدام عراق جنگ ایران ایران و عراق شوروی دفاع مقدس


نظر شما :