حماس: معاهده اسلو باطل است

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۲۱۳۳۶ سرخط اخبار

همزمان با بیستمین سالروز امضای معاهده اسلو، جنبش حماس ضمن اعلام مجدد مخالفتش با ادامه مذاکرات صلح، معاهده اسلو را "باطل" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، جنبش حماس به مناسبت بیستمین سالروز امضای معاهده اسلو تاکید کرد: معاهده اسلو و تمامی معاهدات امضا شده پس از آن، باطل است چرا که آنچه بر پایه باطل بنا شود، خود باطل است.

در این بیانیه آمده است: دشمن صهیونیستی توانست از طریق امضای این توافقنامه به اقرار آشکار سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در حق غصب 78 درصد از اراضی فلسطینی دست یابد و حتی اعلام کند که اراضی باقی مانده در کرانه باختری و نوار غزه اراضی تحت مناقشه است، لذا مذاکرات چندین ساله ای آغاز شد که نتیجه آن سوء استفاده اسرائیل از این فرصت برای تغییر جغرافیای کرانه باختری و قدس بود.

جنبش حماس با بیان اینکه ملت فلسطین هرگز به آنچه سازمان آزادی بخش فلسطین به آن متعهد شده، پایبند نخواهد شد تاکید کرد: حماس هرگز هیچ معاهده ای را که نتیجه آن از دست دادن حتی یک ذره از خاک فلسطین یا مقدسات آن باشد نمی پذیرد.

جنبش حماس در ادامه بار دیگر بازگشت به مذاکرات صلح را به شدت محکوم کرده و اعلام کرد: در حالی مذاکرات صلح از سر گرفته شده که اسرائیل همچنان عملیات یهودی سازی قدس را ادامه می دهد.

معاهده اسلو در تاریخ 13 سپتامبر سال 1993 در واشنگتن با حضور بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا میان اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین امضا شد.

این معاهده به دلیل آنکه مذاکرات برای امضای آن در اسلو انجام شد، به معاهده اسلو معروف است و در متن آن بر تشکیل دولتی خودگردان و انتقالی (تشکیلات خودگردان فلسطین) در کرانه باختری و نوار غزه برای مدت پنج سال تاکید شده است.

کلید واژه ها: معاهده اسلو فلسطین حماس مذاکرات


نظر شما :