ظریف:به امریکا هشدار داده بودیم

۲۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۲۱۲۸۹ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف، در گفت وگو با پرس تی وی، از این که آمریکا هشدارهای جمهوری اسلامی ایران را درباره دسترسی گروه های شبه نظامی در سوریه به سلاح های خطرناک شیمیایی نادیده گرفته، ابراز تاسف کرد.
به گزارش فارس به نقل از پرس تی وی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه (20 شهریور) اظهار داشت، «ما نشانه هایی داشتیم و این نشانه ها را در گذشته به آمریکا و دیگران ارائه داده بودیم ... این که سلاح های شیمیایی به شدت خطرناک به داخل سوریه قاچاق شده و گروه هایی که علیه مردم و دولت این کشور می جنگند با آن ها مسلح شده اند.»

ظریف تصریح کرد که «در کمال تاسف» آمریکا به هشدارهای ایران هیچ پاسخی نداد.

وی تاکید کرد، «ما به آن ها هشدار دادیم. به آن ها گفتیم که چنین اتفاقی افتاده است و هم چنان می گوییم که این کابوس ادامه خواهد داشت؛ سلاح های شیمیایی در دستان بازیگران غیردولتی، به ویژه بازیگران افراطی غیردولتی تهدیدی است برای همه. آن ها هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی شناسند و این تهدیدی برای تمامی منطقه خواهد بود.»

در جای دیگری از این گفت وگو وزیر امور خارجه ایران گفته است که به کارگیری زور علیه سوریه خلاف قوانین بین المللی است و از آمریکا خواست تا به سیاست های جنگ افروزانه خود علیه این کشور عربی پایان دهد.

ظریف اظهار داشت، «استفاده از سلاح های شیمیایی یک جنایت است. ما بر این باور هستیم که این کار جنایت علیه بشریت است و نیز اعتقاد داریم که استفاده از زور و یا تهدید به استفاده از زور نیز از نظر حقوق بین الملل عملی مجرمانه محسوب می شود.»

وی هشدار داد که تعدادی از گروه ها در داخل و خارج از آمریکا می خواهند، باراک اوباما، رییس جمهور این کشور را که ممکن است برای آغاز جنگ بی میل نباشد، به دام اندازند؛ دامی «که در کمال تاسف او برای خودش پهن کرده است.»

این دیپلمات ارشد ایران افزود که آن ها با منتسب کردن «موضوع فرضی» استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی دولت سوریه، به دنبال این هستند که رییس جمهور آمریکا را وارد یک جنگ کنند.

ظریف تاکید کرد، «من گفتم یک موضوع فرضی برای این که هیچ مستنداتی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی که توسط دولت (سوریه) تهیه شده باشد وجود نداشته و هم اکنون نیز وجود ندارد.»

وی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی، بدون در نظر گرفتن این که قربانیان و یا مقصران چه کسانی هستند، استفاده از چنین تسلیحاتی را محکوم می کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت، «ما بر این باور هستیم که هیچ کسی حق ندارد قانون را به نفع خود به کار گیرد؛ بدین معنی که آمریکا در مواجهه با مسائل قانونا حق ندارد که هم زمان به عنوان مدعی العموم، قاضی و متاسفانه مجری قانون باشد.»

ظریف هم چنین در این گفت وگو درباره برنامه انرژی صلح آمیز هسته ای ایران گفت که تهران برای مذاکرات جدی با جهان آمادگی دارد اما این مذاکرات ابدی نیست و باید بر مبنای «نیت درست، برابری و احترام متقابل، نتیجه محور» باشد.

وی هم چنین از تصمیم حسن روحانی، رییس جمهور ایران مبنی بر سپردن مسئولیت مذاکرات هسته ای آینده بر عهده وزارت امور خارجه را تقدیر کرد و اظهار داشت که این وزارت خانه «توانایی، نیروی انسانی و قابلیت» ورود به این موضوع را دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به این که تهران بر بازی برد - برد در مذاکرات تاکید دارد گفت، فضای سیاسی جهانی بسیار در هم تنیده شده است و هیچ کشوری نمی تواند به هزینه کرد منافع دیگران، به دنبال منفعت خود باشد.

ظریف از دو طرف مذاکرات خواست تا بر سر اهداف یکسان کار کنند و گفت، نخستین هدفی که هر دو سو بر آن توافق دارند این است که «برنامه هسته ای ایران به طور کامل صلح آمیز باقی بماند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود، «این به نفع امنیت ملی ایران است ... تمامی جهان ... می دانند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این که سلاح های هسته ای در اصول امنیتی ایران هیچ جایگاهی ندارد.»

ظریف تصریح کرد، غرب باید بپذیرد که نمی تواند ایران را حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای محروم کند و تنها راهی که می تواند اطمینان بخش صلح آمیز بودن این برنامه باشد، «اجازه ادامه برنامه» تحت نظارت سازمان های بین المللی چون آژانس انرژی اتمی است.

وی با تاکید بر این که فشارها در مذاکرات هیچ دست آوردی نخواهد داشت گفت، آمریکا اگر می خواهد مذاکره ای با ایران داشته باشد باید حسن نیت خود را نشان دهد و در حالی که بر ایران فشار وارد می کند، هم زمان نمی تواند به دنبال راه حلی دیپلماتیک نیز باشد.

کلید واژه ها: آمریکا جمهوری اسلامی ایران سوریه


نظر شما :