بیش از ۳۰ سال روابط ایران و سوریه در یک نگاه

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۶ کد : ۱۹۲۱۰۰۱ سرخط اخبار

یک رسانه مشهور بین المللی در گزارشی برهه های حساس تاریخی روابط بین ایران و سوریه را از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، مورد اشاره قرار داد.
به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی برهه های حساس تاریخی در روابط بین ایران و سوریه را از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون مورد اشاره قرار داده است. فارس ترجمه ای از این گزارش را در اختیار مخاطبان گرامی قرار می دهد:

1- فوریه و آوریل 1979: حکومت شاهنشاهی در ایران سقوط می کند و در ایران حکومت جمهوری اسلامی برقرار می شود.

2- در میانه ژانویه همان سال، یک مقام ارشد سوری به صراحت اعلام می کند که سوریه از امام خمینی (ره) در برابر شاه حمایت می کند و روابط دمشق با رهبر مذهبی انقلاب ایران در سطح عالی است.

3- در سال 1982، ایران و سوریه قراردادی امضا می کنند که بر اساس آن ایران با تخفیف به سوریه نفت می فروشد.

4- 1980 تا1988: سوریه یکی از معدود کشورهای عربی بود که در جریان جنگ عراق علیه ایران، از ایران حمایت کرد.

5- 1982: حمله اسرائیل به لبنان نقطه عطفی در روابط دمشق با تهران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی در تاسیس جنبش حزب الله لبنان دارد که در سال 2000، منجر به خروج نیروهای اسرائیلی از مرزهای جنوبی لبنان شد.

6- سپتامبر 1990: حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه برای اولین بار از ایران دیدار کرد.

7- مارس 1997: وزیر دفاع وقت ایران اعلام کرد که کشورش به مدرن شدن تجهیزات نظامی سوریه کمک خواهد کرد.

8- ژانویه 2001: بشار اسد، شخصی که پس از پدرش، حافظ اسد به ریاست جمهوری سوریه رسیده بود، برای اولین بار از ایران دیدار می کند.

9- ژانویه 2006: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران با رهبران رادیکال فلسطینی و رهبران حزب الله لبنان در دمشق دیدار کرد.

10- در همین سال، بشار اسد حمایت خود را از ایران در مسیر دست یابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای اعلام کرد.

11- ایران و سوریه مشترکا از حزب الله لبنان در جریان جنگ 33 روزه حمایت می کنند.

12- آوریل 2011: ایالات متحده ایران را متهم کرد که در سرکوب معترضان سوری به دولت اسد کمک می کند.

13- دسامبر 2011: مجلس ایران یک معاهده تجارت آزاد با سوریه را تصویب می کند که پاسخی به اقدامات آمریکا و متحدانش محسوب می شد که تلاش داشتند دولت اسد را سرنگون کنند.

14- فوریه 2012: دو ناو رزمی ایران در سواحل سوریه پهلو می گیرند تا به آموزش ناوگان دریایی متحد خود بپردازند.

15- 30 آوریل 2013: سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله اعلام می کند که ایران و دیگر کشورها ممکن است برای حمایت از دولت اسد در سوریه دخالت کنند.

16- 21 اوت 2013: یک حمله شیمیایی مشکوک در نزدیکی دمشق انجام می شود که صدها نفر در آن کشته می شوند. مخالفان دولت و کشورهای اروپایی دولت سوریه را متهم به دست داشتن در این حمله می کنند. از آن زمان ایران در خصوص بی ثبات شدن منطقه در صورت اقدام نظامی علیه دولت سوریه هشدار داده است.

17-  5 سپتامبر 2013: آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران اعلام کرد که استفاده از سلاح شیمیایی بهانه ای برای تجاوز نظامی به سوریه است.

خبرگزاری فرانسه تنها به همین موارد اشاره کرده است اما بدیهی است که رابطه ایران و سوریه از ابتدای انقلاب اسلامی ایران عمیق تر از آن چیزی است که مورد اشاره این رسانه غربی قرار گرفته است. ایران و سوریه بخشی از محور مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی هستند که برای اولین بار در تاریخ مناقشات اعراب و اسرائیل توانست شکست هایی را به تل آویو تحمیل کند.

کلید واژه ها: سوریه ایران و سوریه لبنان


( ۲ )

نظر شما :