باربارا اسلاوین در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی مطرح کرد

سود چین و عربستان از دشمنی ایران - آمریکا

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۲۰۲۸۶ آمریکا پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
در صورتی که پیشرفتی در روند مذاکرات با ایران وجود داشته باشد، من شخصا بر این باورم که دولت باراک اوباما می تواند کنگره را مجاب کند تا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب نرساند.
سود چین و عربستان از دشمنی ایران - آمریکا

دیپلماسی ایرانی: در خاورمیانه ای که درگیری های فرقه ای و جنگ های شهری بخش وسیعی از آن را متاثر ساخته، ایران به تازگی انتخاباتی را پشت سر گذاشته که نوید بخش آینده ای بهتر است. آینده ای که می تواند علاوه بر ایران، دیگر کشورهای منطقه را نیز سهیم کند. این دیدگاه باربارا اسلاوین،  تحلیلگر امور خاورمیانه و ایران است. اسلاوین که با رسانه های معتبری همچون واشینگتن پست و المانیتور همکاری دارد، عضو شورای آتلانتیک است. او در سال 2007، کتابی تحت عنوان «ایران، آمریکا و راه مارپیچ به سوی درگیری»، منتشر کرد. اکنون وی بر این باور است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، ریسک درگیری و وقوع جنگی دیگر در خاورمیانه کاهش بیابد. آنچه در زیر می خوانید، متن گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با باربارا اسلاوین است. ( لازم به ذکر است که انتشار این مطلب به معنای تایید سخنان اسلاوین نیست و صرفا جهت آشنایی خوانندگان با نظرات کارشناسان و تحلیل گران خارجی منتشر شده است )

در یادداشتی که اخیرا منتشر شده، شما ایران را نقطه ای روشن در خاورمیانه  توصیف کرده اید، آیا ایران می تواند آغازی برای حل مسائل خاورمیانه باشد؟

ایران باید بخشی از راه حل باشد، اما متاسفانه ایران به دلیل حمایت از بشار اسد در سوریه و گروه هایی مانند  جهاد اسلامی فلسطین به بخشی از مشکل تبدیل شده است. از سوی دیگر ایران مساله هسته ای را دارد که تا حدودی پرداختن به آن از فوریت برخوردار است.

حتی تعلیق عملیات غنی سازی 20 درصدی نیز می تواند به تعلیق برخی تحریم ها منجر شود

همانگونه که در یادداشت های قبلی اشاره کردید، کلید مصالحه ایران و آمریکا در مساله هسته ای است، با آمدن روحانی، توافق هسته ای چقدر امکان دارد؟

من نسبت به هشت سال گذشته در مورد حل مساله هسته ای ایران امیدوارتر هستم – توافقی که هم حقوق هسته ای برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای ایران حفظ کند و هم  محدودیت هایی برای برنامه های هسته ای در نظر بگیرد تا جامعه بین المللی اطمینان یابند ایران نمی تواند به سرعت مواد هسته ای را به سلاح هسته ای تبدیل کند.

اخیرا مجلس نمایندگان تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرده، احتمال قدم نهادن سنا در راهی مشابه وجود دارد؟ در صورتی که تحریم های جدید تصویب شوند، بر سر مذاکرات چه خواهد آمد؟

در صورتی که پیشرفتی در روند مذاکرات با ایران وجود داشته باشد، من شخصا بر این باورم که دولت باراک اوباما می تواند کنگره را مجاب کند تا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب نرساند.

تعلیق تحریم ها در برابر تعلیق غنی سازی، آیا این فرمول کار می کند؟

بله. به طور حتم. حتی تعلیق عملیات غنی سازی 20 درصدی نیز می تواند به تعلیق برخی تحریم ها منجر شود.

برقرار نبودن روابط بین دو کشور به دو جامعه آسیب زده و در مقابل نفوذ کشورهایی نظیر چین و عربستان سعودی را عمیق تر کرده است

شما در نخستین کنفرانس خبری روحانی حضور داشتید و بسیار امیدوار به نظر می رسید. چه چیزی در پس پرده این امیدواری نهفته است؟

این دومین باری بود که با روحانی ملاقات کردم. نخستین بار او را در سال 2005، دیدم زمانی که در شورای عالی امنیت ملی حضور داشت. من او را مردی واقع بین یافتم که به دنبال روابط بهتر با ایالات متحده است و از این این جهت  تحت تاثیر قرار گرفتم. همچنین من برخی از اعضای کابینه او را می شناسم و در مورد آنها نیز تصور مثبتی دارم. آنها باتجربه و توانمند هستند.

شش سال پیش در نخستین دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد،کتابی در مورد روابط سراسر عشق و نفرت ایران و آمریکا منتشر کردید که دو طرف را در آستانه جنگ قرار داده بود. با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، گمانه زنی شما در مورد روابط ایران و آمریکا در آینده کوتاه مدت و دراز مدت چیست؟

من امیدوار هستم که ما می توانیم از بروز جنگ دیگری در منطقه جلوگیری کنیم و یکدیگر را بهتر درک کنیم. برقرار نبودن روابط بین دو کشور به دو جامعه آسیب زده و در مقابل نفوذ کشورهایی نظیر چین و عربستان سعودی را عمیق تر کرده است – جوامعی که با آنها در مقایسه با آنچه که با ایران می توانیم داشته باشیم، مسائل مشترک کمتری داریم. آمریکا و ایران باید با یکدیگر در جهت توسعه و ارتقاء شرایط برای مردم منطقه، متوقف کردن تروریسم و اشاعه تسلیحات خطرناک، همکاری کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

انتشار اولیه: شنبه 2 شهریور 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 6 شهریور 1392

کلید واژه ها: تحریم خاورمیانه آمریکا باربارا اسلاوین


نظر شما :